اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

پس‌لرزه‌های زلزله در بام فرهنگی کرمان| ساخت کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان همچنان در هاله‌ای از ابهام

به‌دلیل خسارت ناشی از زلزله به ساختمان کتابخانه عمومی شهید اول شهرکوهبنان، به ناچار این کتابخانه از سال ۱۳۹۶به یک ساختمان دولتی انتقال یافته است که بار مالی زیادی برای اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان ایجاد کرده؛ در حالی که تهیه فضا و ساختمان استیجاری ممنوع است؛ ولی ساخت کتابخانه شهر کوهبنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پس‌لرزه‌های زلزله در بام فرهنگی کرمان| ساخت کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، کتابخانه‌های عمومی سرمایه فرهنگی عظیمی هستند؛ اما از تمام ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود.

 نهاد کتابخانه‌های عمومی، یک نهاد بهره‌بردار است و اعتباری برای پروژه‌های عمرانی در ساخت کتابخانه‌ها در اختیار ندارد.

مهمترین مشکل کتابخانه عمومی ‌مرکز شهرستان کوهبنان مناسب نبودن ساختمان فعلی کتابخانه عمومی این شهر، نداشتن سالن مطالعه مناسب و... است. کوهبنان تا پیش از زلزله در شاخص‌های زیربنا، عضو و امانت دارای رتبه مناسب بود و این نشان دهنده توجه مردم کوهبنان به مقوله کتابخوانی است.

در  شهرستان کوهبنان دو کتابخانه وجود دارد که کتابخانه شهید اول در مرکز شهر کوهبنان قرار گرفته و به‌علت دسترسی مناسب با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده، اما باتوجه به اینکه هم‌اکنون مستقردر یک ساختمان است وضعیت مناسبی ندارد و با استقبال کمرنگ مراجعین روبه‌روست.

به‌دلیل خسارت ناشی از زلزله به ساختمان کتابخانه عمومی شهید اول شهر کوهبنان و لزوم تخریب آن جهت بازسازی به ناچار این کتابخانه از سال ۱۳۹۶به یک ساختمان دولتی انتقال یافته است که بار مالی زیادی برای اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان ایجاد کرده؛  در حالی که تهیه فضا و ساختمان استیجاری ممنوع است ولی ساخت کتابخانه شهر کوهبنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این امر برای شهر فرهنگی کوهبنان پسندیده نیست، بنابراین ضمن رفع موانع تداوم حضور کتابخانه در ساختمان  دولتی، اولویت اختصاص اعتبارات پیش رو در احداث کتابخانه از احتیاجات این اداره است؛ چرا که بیش از چهار سال مردم همچنان منتظر شروع عملیات احداث کتابخانه شهر کوهبنان هستند.

فرمانداری کوهبنان بودجه‌ای را برای احداث کتابخانه عمومی شهر کوهبنان در نظر گرفته که در صورت  اجرای همزمان با ساختمان اداره ارشاد پروژه سنگین، زمان‌بر و پرهزینه به نظر می‌رسد و بعید است احداث کتابخانه شهر کوهبنان با این روند به جایی برسد؛ با این حال در صورت وجود زمین، خیران در پروژه ساخت و اختصاص بودجه همکاری خواهند داشت.

 اختصاص زمین مناسب برای ساخت کتابخانه در شهر توسط شهرداری، تعیین تکلیف احداث ساختمان کتابخانه عمومی شهر نیز از جمله مباحثی است که مسؤولان استان و شهرستان باید به آن اهتمام جدی داشته باشند.

طبق شواهد موجود فعالیت‌های کتابخوانی و فرهنگی بسیاری در شهرستان کوهبنان صورت می‌گیرد که بارها مورد استقبال مسؤولان استانی و ملی بوده، علاوه بر آن مدیران این شهرستان نیز همواره به گسترش کتابخوانی توجه ویژه‌ای داشته‌اند که نمونه آن توجه شهرداران به پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی کوهبنان است.

حال اگر نیم درصد صرف پرداخت اجاره‌بهای این ساختمان به‌عنوان هزینه‌های جاری شود چگونه می‌توان برنامه‌های فرهنگی اجرا کرد؟ از سویی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح کتابخانه‌های شهرستان در حال اجرا است و نیازمند مساعدت مالی برای تامین هزینه‌های آن است.

محیط کتابخانه‌های عمومی آماده‌ برای ارائه خدمات حضوری به اعضاء است اما تأمین مواد ضد عفونی کننده کتابخانه‌ها نیاز به مساعدت است لذا لازم است که با حمایت همه مسؤولان استان و شهرستان این معضل را پشت سر گذاشت.

استقبال مردم کوهبنان از کتابخانه

خلیل‌الله باقی‌زاده رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار کرد: با توجه به اینکه کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان در مرکز شهر قرار دارد و تقریبا در دسترس عموم مردم و مخصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان است، استقبال خوبی از آن می‌شود.

وی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ این کتابخانه به‌صورت مستمر در بخش گروهی و فردی حائز رتبه‌های برتر کشوری و استانی شده و در هفته کتاب از مسؤول و کتابداران و اعضای فعال و خیر کتابخانه توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تقدیر به عمل آمده است .

باقی‌زاده خاطر نشان کرد: از جمله کارهای فرهنگی و هنری علاوه بر ثبت و امانت کتاب می‌توان به برگزاری مسابقات مخلتف کتابخوانی، نقاشی ، کار دستی، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای به‌مناسبت‌های مختلف، نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای، عضویت رایگان و‌‌… اشاره کرد.

وی تاکید کرد: همچنین محفل ادبی کتابخانه نیز در این سال برنامه‌های مختلفی را به مناسبت‌های مختلف به اجرا درآورد و برگزاری جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» به همت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با استقبال خوب اهالی رسانه مواجه شد.

رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: قرار بود اختتامیه در سالروز تاسیس نهاد در ۱۷ اسفند ماه برگزار شود، اما به‌دلیل محدودیت‌ها و همچنین استقبال اهالی رسانه مهلت شرکت در آن تمدید و به امسال  موکول شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه علی‌رغم همه تنگناهای موجود جشنواره کتابخوانی رضوی نیز با استقبال خوب مخاطبان به صورت الکترونیکی برگزار شد.

مراجعه روزانه تا ۱۰۰ نفر برای مطالعه به کتابخانه

باقی‌زاده ابراز داشت: استقبال گسترده از جشنواره کتابخوانی رضوی به طراحی اپلیکیشن جامع مسابقات نهاد منجر شد که این اپلیکیشن هم برای فعالیت‌های نهاد و هم برای سایر دستگاه‌های دیگر که بخواهند در این حوزه فعالیت کنند قابل استفاده است.

باقی زاده افزود: ساخت کلیپ‌های معرفی کتاب که این روزها در حال پخش از فضای مجازی شهرستان است نیز از دیگر اقدامات کتابداران در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی بوده است.

وی یادآور شد: موضوع ایجاد دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها  یکی از خدمات اصلی کتابخانه‌های عمومی در دنیا بوده است پیش از این نهاد اقدام به راه‌ اندازی یک پایگاه اطلاعاتی کرد که طبیعتا بسیار محدود بود اما با اقدامات و قراردادی که بسته شده در حال حاضر امکان دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه علمی و اطلاعاتی برخی از کتابخانه‌های منتخب به صورت آزمایشی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: طرح «تحویل کتاب درب منازل» نیز همزمان با سراسر کشور در شهرستان کوهبنان آغاز شده و به اجرا رسیده است.

باقی‌زاده در ادامه نبود ساختمان مناسب و مستقل کتابخانه بخش مرکزی، نبود کتابخانه سیار روستایی در جور و خرمدشت، کمبود منابع چاپی کودک در کتابخانه‌های شهرستان و... را مهمترین مشکلات موجود عنوان کرد و افزود:   برطرف کردن این مشکلات نگاه ویژه و جدی مسؤولان را می‌طلبد.

باقی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر علی‌رغم شرایط محدودیت فضایی کتابخانه و شرایط خاص دوران کرونا شاهد استقبال خوب دوستداران کتاب و کتابخوانی در کوهبنان هستیم و روزانه متوسط حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به کتابخانه جهت برآوردن نیاز های اطلاعات خود مراجعه دارند.

انتهای پیام/ ۸۰۰۱۲/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول