اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

نمازجمعه فصل نوینی در ارتباط با مردم آغاز می‌کند/ انتصاب 193 امام جمعه زیر 40 سال

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نهاد نمازجمعه فصل نوینی را در ارتباطات خود با اقشار مختلف آغاز خواهد کرد، گفت: روز پنجم مرداد از شبکه‌های اجتماعی در قالب شبکه امامت جمعه رونمایی خواهد شد که در شبکه‌های ایرانی فعالیت خود را به طور رسمی اعلام می‌کنیم.

نمازجمعه فصل نوینی در ارتباط با مردم آغاز می‌کند/ انتصاب 193 امام جمعه زیر 40 سال

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست خبری حجّت‌الاسلام علی نوری، معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به مناسبت ۵ مرداد روز نمازجمه، صبح امروز(دوشنبه ۲۸ تیرماه) برگزار شد.

نوری با بیان اینکه نهاد نمازجمعه فصل نوینی را در ارتباطات خود با اقشار مختلف آغاز خواهد کرد، گفت: روز پنجم مرداد از شبکه‌های اجتماعی در قالب شبکه امامت جمعه رونمایی خواهد شد که در شبکه‌های ایرانی فعالیت خو را به طور رسمی اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سایت نهاد امامت جمعه بروز رسانی و طراحی مجدد شده است، گفت: این سایت امکان ارتباطی خوبی را برای اقشار مختلف مردم فراهم کرده است. مردم می‌توانند اخبار و اطلاعات نهاد امامت جمعه را از این طریق دریافت کنند و مستقیماً با امام جمعه شهرشان ارتباط داشته باشند و پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در 891 نقطه کشور نمازجمعه برگزار می‌شود از انجام چند فراخوان خبر داد و گفت: اولین فراخوان مربوط به آثار گرافیکی با حضور گرافیست‌های حرفه‌ای کشور بود که در کارگاهی سه روزه آثار خوبی در موضوع نمازجمعه خلق شده که با داوری صورت گرفته آثار نهایی در سایت امامت جمعه در دسترس است. این اقدام برای محیط‌آرایی در شهرهای کشور انجام شده است.

نوری به فراخوان شعر نمازجمعه اشاره کرد و گفت: از شعرا در سراسر کشور خواسته‌ایم در موضوع نمازجمعه اشعار خود را بسرایند.

وی ادامه داد: با همکاری شبکه قرآن آیه 9 سوره جمعه را به مشارکت و مسابقه قراء کشور گذاشته‌ایم تا در ارتقاء فرهنگ نمازجمعه مؤثر باشد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین از رونمایی از کتاب حاوی فرمایشات رهبر انقلاب درباره نمازجمعه خبر داد.

**193 امام جمعه تا سقف سنی 40 سال در سه سال گذشته منصوب شده است**

نوری با اشاره به همزمانی سالروز اقامه اولین نمازجمعه با روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: در یک اقدام بسیار خوب و طراحی سامانه‌ای که در ماه‌های گذشت آغاز شد، از ائمه جمعه سراسر خواسته‌ایم با تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز و نخبگان احصاء دقیق میدانی از پروژه‌های نیمه تمامی داشته باشند که در حوزه فرهنگ و عمران و زیرساخت و اجتماعی برای مردم گرفتاری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با اهتمام ائمه جمعه قریب به 7 هزار مسئله شناسایی شده است که مسئله‌ها اولویت‌بندی و تفکیک شده و در اختیار ماست. این مسائل که با اولویت و فراوانی که به دست آمده بخصوص در حوزه عمران و زیرساخت و مسائل رفاهی، کشاورزی، آبرسانی در 891 نقطه با حضور میدانی ائمه جمعه رقم خورده، توانسته‌ایم هدیه بسیار خوب و ارزنده‌ای را برای دولت جدید فراهم کنیم و این گزارش ملی با تفکیک استانی خودش توسط ریاست محترم شورا به رئیس‌جمهور محترم اهدا خواهد شد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: این هدیه شبکه امامت جمعه به دولت جدید در اولین روز آغاز به کار است و قطعاً ما این نقشی که ایفا می‌کنیم نقش کمک است نه مطالبه‌گر این مسئله‌ها. درواقع به‌عنوان یک چشم بینا و گوش شنوا، نهاد نمازجمعه توانسته است این خدمت را به مردم شریف شهرهای خودشان بکنند و صرفاً هدف این است که این مسئله‌ها را به اطلاع دولت جدید برسانیم.

نوری با اشاره به رویکرد جدید مدیریتی در سه سال و نیم گذشته در این شورا گفت: در این سه سال و نیم در ۱۹۳ پایگاه‌ از 891 پایگاه نمازجمعه، استفاده از رویش‌ها را داشته‌ایم یعنی از طلاب فاضل و انقلابی و دانش آموخته که حداقل 25 سال و حداکثر 40 سال سن دارند به‌عنوان ورودی‌های شبکه امامت جمعه در سه سال گذشته بوده‌اند که 21 درصد تغییر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در سه سال و نیم گذشته 291 نفر از ائمه جمعه به جهت اتمام دوره مأموریت جابجایی شده‌اند که 33 درصد جابجایی را شامل می‌شود. در نهایت با احتساب مجموع گزینش‌ها و نیز جابجایی‌هایی که در سراسر کشور انجام داده‌ایم 54/3 تغییر در سه سال گذشته در نهاد نمازجمعه صورت گرفته است و این درصد تغییر در مقایسه با دیگر سازمان‌ها و نهادها بسیار قابل توجه است.

نوری با بیان اینکه این تغییر با تمام تکریم و احترام رقم خورده است، اظهار داشت: ضمن حفظ سرمایه‌های انسانی خودمان و تکریم و گرامیداشت تمام عزیزان و حفظ استخوان‌بندی این شبکه و تکریم بزرگان و شخصیت‌های موثری که در جنگ و سازندگی هم حضور داشته‌اند، گرامیداشت پیشکسوتان 54 درصد تغییر در سه سال گذشته داشته‌ایم و این همان نگاه تحول‌گرایانه است که در بیان رهبر معظّم انقلاب به خوبی اشاره شده است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از بیانات خود درباره وضعیت برگزاری نمازجمعه در تهران گفت: یکی از شروط برگزاری نمازجمعه، دریافت کتبی مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا است که دو هفته است که این مجوز برای برگزاری نمازجمعه در تهران دریافت شده است امّا اکنون چون شرایط کرونا قرمز شده است صلاح نمی‌دانیم که نمازجمعه را برگزار کنیم. با بهبود وضعیت شهر تهران و خروج از وضعیت قرمز نمازجمعه را در دانشگاه تهران اقامه می‌کنیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به سؤالی درباره رسوخ روحیه محافظه‌کاری در تریبون نمازجمعه و گرفتن تریبون از افرادی چون حسن رحیم پور گفت: خطبه بخشی از نماز جمعه است و اصل موضوع نماز است ولی خطبه هم بدل از نماز است. در موضوع خطبه‌ها، قواره و چارچوب خاصی وجود دارد که برگرفته از نگاه فقهی و فرمایشات امامین انقلاب است.

نوری ادامه داد: خطبه‌های نمازجمعه بیانگر مطالبات مردم و نقش بصیرت آفرینی و قرارگاه بصیرت است. نمی توانیم قبول کنیم که خطبه‌های خنثی داشته باشیم. این جزء شروط است که نماز جمعه انقلابی داشته باشیم و خطبه‌های ما افق‌گشا و بصیرت آفرین و اخلاقی و بر محور تقوا و معنویت بخشی باشد. لذا ادبیات نقد را به رسمیت می‌شناسیم و گفتمان نقد را کاملاً می‌پذیریم و از ائمه جمعه هم که در این زمینه مطالبه‌گری می‌کنند و خطبه‌های روشنگر ایراد می‌کنند به جد حمایت می‌کنیم، البته در چارچوب خودش که مبتنی بر فرمایشات رهبر انقلاب و سیاست‌های ابلاغی شورای سیاستگذاری است.

وی، حسن رحیم پور را از مفاخر و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی دانست که مورد احترام نهاد نماز جمعه است و افزود: نهاد نمازجمعه از حضور ایشان به صورت سلسله‌وار استفاده کرده‌ است. در دوره اخیر هم در سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایشان دعوت شد و پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران از بیانات ایشان استفاده شده است.

نوری با بیان اینکه در حال بازآرایی ستاد نمازجمعه تهران هستیم و با تغییری که صورت گرفته در تمام حوزه‌های نمازجمعه شهر تهران با رویکردهای جدید وارد عمل خواهیم شد، گفت: قطعاً از همه نخبگان و اندیمشندان استفاده خواهد شد و از ایشان هم استفاده خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: فهرست سخنرانان پیش از خطبه‌های ما در سال‌های قبل وجود دارد و مشخص است چه شخصیت‌ها و نخبگانی حاضر شده‌اند. اتفاقاً در محتوای ارائه شده هم می‌بینید که محتواهای بسیار روشنگرانه‌ای مطرح شده و می‌توانیم آن‌ها را در اختیار شما هم قرار دهیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: در اظهارات حجّت‌الاسلام حاج علی اکبری نیز یک سوءبرداشت صورت گرفته بود به خاطر استفاده از اصطلاح ساختارشکنی، که بی‌اخلاقی رسانه‌ای شد. ایشان به فرد خاصی نظر نداشته‌اند و ناظر به این بوده که سخنان پیش از خطبه قاعده خودش را دارد.

نوری با بیان اینکه نمازجمعه تهران انعکاس بین‌المللی دارد و پیش از خطبه‌ها نیز نظام محسوب می‌شود و ملاحظات و قواعد خودش دارد، گفت: سخنان آقای حاج علی اکبری به هیچ وجه ناظر به فرد خاصی نبوده است. آقای رحیم‌پور از مفاخر ماست و به ایشان کاملاً احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به شیوع کرونا و همراهی نهاد نمازجمعه با ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: نهاد نمازجمعه رتبه یک رعایت دستورالمعل های بهداشتی را کسب کرده است.

نوری درباره آخرین وضعیت کرونای رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: حال وی مساعد است و با توجه به اینکه آثار بیماری تا حدی وجود دارد، رعایت می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول