اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فولادی ها و سیمانی ها شب کار شدند/جزئیات برنامه تأمین برق کارخانه ها

برنامه تأمین برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان مصوب شد و بر این اساس عمده تولید کارخانه های فعال در این بخش به صورت شبانه صورت خواهد گرفت.

فولادی ها و سیمانی ها شب کار شدند/جزئیات برنامه تأمین برق کارخانه ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی ماه جاری با اوج گیری گرما در کشور و بالا رفتن مصرف برق بخش خانگی، تامین برق صنایع با مشکل روبرو شده است. عدم تامین کافی برق مورد نیاز صنایع باعث افت تولید سیمان و فولاد در کشور شد و این مسئله رشد قیمت این محصولات را در بازار به همراه داشته است.

در عین حال، شاهد رایزنی و نامه نگاری هایی برای تامین برق مورد نیاز کارخانه ها از سوی مسئولان و تولیدکنندگان بودیم که در نهایت برنامه ای برای مصرف برق سیمانی ها و فولادی ها مصوب و امروز ابلاغ شد.

بر اساس برنامه مصوب شده، صنایع سیمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یعنی 28 و 29 تیر ماه از ساعت 24 تا 8 صبح مجاز به فعالیت بدون محدودیت هستند و از ساعت 8 صبح تا 24 با 30 درصد دیماند مصرفی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

همچنین صنایع فولاد در این 2 روز از ساعت 24 تا 8 صبح مجاز به فعالیت با 50 درصد دیماند هستند و از ساعت 8 صبح تا 24 صرفا مجازند با 10 درصد دیماند مصرفی فعالیت کنند.

 با توجه به این مصوبه، صنایع سیمان از روز چهارشنبه 30 تیرماه تا یکشنبه 3 مرداد ماه بدون هیچ‌گونه محدودیت می‌توانند فعالیت تولیدی داشته باشند و صنایع فولاد نیز در این بازه زمانی با 50 درصد دیماند مصرفی مجاز به فعالیت هستند.

* دستورالعمل بعدی 2 مرداد تعیین می شود

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تداوم تولید در صنایع مختلف کشور، در خصوص مصوبه نحوه مصرف برق و برنامه ریزی برای فعالیت صنایع سیمان و فولاد توضیح داد: به منظور حمایت از تولید در صنایع سیمان و فولاد، ستاد فرماندهی راهبری اوج بار کشور در مصوبه‌ ای نحوه مصرف برق در صنایع فولاد و سیمان را ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه، بازه زمانی و میزان فعالیت صنایع سیمان و فولاد را از روز دوشنبه 28 تیر ماه تا یکشنبه 3 مرداد ماه تعیین کرده است، افزود: مقرر شد نحوه ادامه فعالیت این صنایع بعد از این بازه زمانی نیز در جلسه روز شنبه 2 مرداد ماه بررسی و نتایج آن اعلام شود.

زرندی افزود: تمام تلاش ما در وزارت صمت ، حمایت از بخش تولید است و با توجه به شرایط فعلی سعی شده تا با تنظیم برنامه، ضمن فعالیت حداکثری این صنایع، نهایت صرفه‌جویی و همکاری را با شرکت توانیر داشته باشیم.

به گزارش فارس، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق 15 تیرماه گفته بود: صنایع فولاد و سیمان می‌توانند در بازه زمانی کنونی به مدت 2 تا 3 هفته تولید خود را متوقف کرده و به تعمیرات بپردازند، از سوی دیگر با گذر از زمان اوج بار از تسهیلات صنعت برق بهره‌مند شوند.

پس از آن، قطع برق صنعت فولاد باعث شد تا تولیدکنندگان فولاد در نامه ای به وزیر صمت، تفکیک حلقه های زنجیره فولاد در محدودیت های اعمال شده برای مصرف برق کارخانه های فولادی را خواستار شوند.

در این نامه پیشنهاد شد کارخانه های فعال در حلقه ذوب و فولاد سازی به منظور مشارکت در تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از توقف صادرات و ارزآوری بتوانند حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب فعالیت و تولید کنند.

* درخواست بورس کالا برای تأمین 50 درصدی برق صنایع فولاد و سیمان

در عین حال، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران نیز روز گذشته در نامه ای به معاون وزیر صنعت، تأمین برق صنایع فولاد و سیمان حداقل تا سطح 50 درصد برای افزایش تولید را خواستار شد.

در این نامه آمده بود: به دلیل اجرای برنامه‌های وزارت نیرو در مورد قطع یا ایجاد محدودی در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده است. این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

در همین حال، مهرداد نظارت‌ رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران نیز از توقف فعالیت ۸۰ درصد کارخانه های ساخت قطعات بتنی در پی افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیمان طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: این موضوع به توقف پروژه‌های عمرانی، جاده‌سازی و ساخت مسکن‌ منجر شده است.

وی افزود: کارخانه های تولید سیمان، این محصول را به صورت قطره‌چکانی به بورس ارائه می‌کنند و سیمان در کشور کمیاب شده است‌، دلالان و واسطه‌گران وارد خرید این محصول شده‌اند، در حالی که ‌80 درصد تولیدات کارخانجات سیمان را کارخانه های تولید بتن مصرف می‌کنند و بهتر است واسطه از این میان حذف شوند.

وی گفت: تا خرداد امسال قیمت هر تن سیمان 308 هزار تومان بود اما امروز به یک میلیون و 299 هزار تومان رسیده است و این مسئله موجب توقف پروژه‌های عمرانی، زیرساختی و حتی ساخت مسکن شده است.

نظارت گفت: ایران جزو 4 کشور تولیدکننده سیمان دنیا است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با این روند افزایشی قیمت سیمان در کنار توقف پروژه‌های عمرانی و زیرساختی که منجر به افزایش هزینه آنها می‌شود در دولت بعد هم برای تحقق هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن با مشکل مواجه باشیم زیرا 80 درصد کارخانه های تولید قطعات بتنی تعطیل شده‌اند، یعنی با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنیم و همین امر یعنی فقط 20 درصد نیاز بتنِ پرو‌ژه‌های عمرانی و زیرساختی تأمین می‌شود. 

به گزارش فارس با توجه به عدم ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید و متناسب با نیاز کشور و از آنجا که مشکل تامین برق ادامه دار خواهد بود، باید برنامه ای مشخص و مدت دار برای تامین برق مورد نیاز صنایع تدوین شود تا تولیدکنندگان بتوانند برای فعالیت خود برنامه ریزی کنند.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «دلیل افزایش قیمت یک شبه سیمان چیست؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول