اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

برگزاری دوره دانش‌افزایی دین در دنیای مدرن/ در زمینه تبیین دین برای نوجوانان کار زیادی نشده

به همت نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران دوره دانش‌افزایی دین در دنیای مدرن با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد.

برگزاری دوره دانش‌افزایی دین در دنیای مدرن/ در زمینه تبیین دین برای نوجوانان کار زیادی نشده

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره دانش افزایی دین در دنیای مدرن با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه و ابوالفضل روحی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این دوره، موضوع دین در دنیای مدرن بعنوان یکی از مهمترین چالشهای نظری امروز جهان عنوان شد که خاستگاه آن دنیای غرب به شمار می رود، بدین صورت که پس از بروز و ظهور ظواهر و نتایج مدرنیته در غرب، کلیسا در رابطه با دین زدایی از جامعه غرب احساس نگرانی کرد و باب این بحث ها در غرب باز شد و به تبع آن در سایر جوامع و ادیان هم مطرح گردید، در کشور ما هم بدون پیش آگاهی نسبت به مبانی نظری و تئوریهای مدرنیته از طرفی و تلقی و برداشت و مقایسه ناصواب آموزه های کلیسا با اسلام از طرف دیگر، به این موضوعات دامن زده شد.

روحی با بیان این مطلب که تلقی ما از دو مفهوم دین و مدرنیته، تعیین کننده نوع نگاه به مقوله دین در دنیای امروز است، اظهار داشت: طبق تعریف اکثر جامعه شناسان غربی جامعه مدرن جامعه ای است که چهار مولفه داشته باشد،اول اینکه کاملا لیبرال باشد،  باید دقت کرد که لیبرالیسم یک بسته کاملی است که در بعضی جوامع نمی‌تواند تحقق پیدا کند.

وی افزود: دوم این که، جامعه مدرن براساس این تعریف جامعه ای است که معتقد به اومانیسم باشد آن هم اومانیسم فردی یعنی همه ارکان هستی را بر مبنای محوریت انسان تعریف کند. سوم هم سکولار باشد یعنی بین دین و دنیا فاصله باشد و چهارم پلورالیسم یا تکثرگرایی در آن جامعه وجود داشته باشد. بر این اساس مدرنیته بر اساس مبانی فکری و ایدئولوژی غربی برای هر جامعه ای امکانپذیر نیست. بنابراین ظواهر مدرنیته که شامل تکنولوژی و بکارگیری قدرت علم است ممکن است به جامعه ای راه یابد اما مدرن به حساب نیاید.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تعریف و از تلقی دین پرداخت و با تفکیت و تفاوت دین و معرفت دینی گفت: این تفاوت بین یک حقیقت به نام دین و برداشت های مختلف از آن حقیقت است که معرفت دینی نام دارد بنابراین دین یک حقیقت واحد و معرفت دینی بسیار متکثر است.

روحی با جمع بندی این بخش که بدون آگاهی از مبانی هر دینی نباید به تحلیل و تفسیر آن پرداخت عنوان کرد: نباید آنچه از آموزه های متناقض مسیحیت و تعالیم تنگ نظرانه و سخت گیرانه کلیساست و خود غرب در برابر آن قیام کرده و در مقابل آن ایستاده به عنوان مفهوم و مایه دین برای همه جوامع بشری تعمیم داد و نسخه واحدی برای همگان پیچید و ادیان و باورهای سنتی بسیاری از کشورها جوامع را نادیده گرفت اگرچه در ظاهر بسیار پیشرفته به حساب بیایند.

روحی ادامه داد: به جهت پویایی دین اسلام بویژه فقه شیعه آنچه امروز به عنوان ظواهر مدرنیته هست اگر در مسیر سعادت بشر قرار گیرد منافاتی با دین ندارد اگرچه بخش هایی از مسیحیت و حتی اسلام تنگ نظرانه آنرا نمی پذیرند، اما مبانی فلسفی و نظری که اساس مدرنیته را تشکیل می دهند و پیش تر به آنها اشاره شده با اصول اساسی و بنیادی اسلام در تضاد است و قابل جمع نیست بنابراین هم می توان دیندار حقیقی بود و هم به تجربیات و دستاوردهای بشری توجه داشت اما باید دقت کرد این مبانی فکری و فلسفی و ایدئولوژی است که رفتار خاصی را به دنبال دارد و نباید فریب خورد چرا که با از میان برداشتن نام دین و حذف ایدئولوژی، تئوریها و نظریه های متعددی بعنوان بدیل جایگزین آنها شده است.

وی گفت: اینجاست که تحول باید در علوم انسانی باشد نه علوم فنی و تجربی چرا که پایه و اساس این تحولات، فلسفه و تئوری پردازی هایی است که در این حوزه صورت می‌گیرد و علوم تجربی و فنی و تکنولوژی و حتی نظام سازی را بر اساس نوع تفکر سوق می دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز اخلاق و معنویت در غرب در ساختار غیر دینی تعریف شده و اخلاق را در برابر دین قرار داده است این در حالی است که در ساختار اصیل دین اسلام، اخلاق بخشی از دین است نه روبروی آن.

وی اظهار داشت: در دین اسلام هم در بعد ارتباط فردی با خداوند و هم در بعد مسائل اجتماعی مولفه پاسخگویی به نیازهای زمانه وجود دارد که در هیچکدام از ادیان پیش از آن از جمله مسیحیت وجود ندارد اما این تفاوت ماهوی و ذاتی در شریعت این ادیان است که به اذعان بسیاری از اندیشمندان و متفکران امروزی دین اسلام واجد همه ابعاد فردی و اجتماعی است و طبیعی است هرچه شناخت از دین بیشتر شود می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

روحی در پاسخ به پرسش چگونگی تبیین دین برای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در این زمینه اسلام دارای مبانی خاص فلسفی دینی برای کودکان است هرچند در این باره کار زیادی نشده اما در مواردی هم آثار خوب و قابل توجهی از نویسندگانی نظیر غلامرضا ابهری و سید امین جمالی به زبان و ادبیات امروزی وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول