اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رزمایش نظامی روسیه-تاجیکستان-ازبکستان در مرز افغانستان

ارتش روسیه اعلام کرد که از حدود دو هفته دیگر رزمایش نظامی پنج روزه‌ای را به همراه دو کشور در مرز افغانستان برگزار می‌کند.

رزمایش نظامی روسیه-تاجیکستان-ازبکستان در مرز افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای مسلح روسیه امروز (دوشنبه) از تصمیم این کشور برای برگزاری رزمایش سه‌جانبه در مرز افغانستان خبر داد.

طبق بیانیه ارتش روسیه، در این رزمایش علاوه بر نظامیان این کشور، نیروهای ازبکستان و تاجیکستان نیز حضور خواهند داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این رزمایش قرار است در تاریخ پنجم تا دهم آگوست در فاصله 20 کیلومتری مرز افغانستان-تاجیکستان برگزار شود.

در روزهای گذشته درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بالا گرفته و مقام‌های طالبان می‌گویند کنترل ۸۵ درصد از قلمرو این کشور را برعهده گرفته‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است. ۱۵ نفر از کسانی که حملات یازده سپتامبر را ترتیب داده بودند، به تصریح رسانه‌ها و منابع آمریکایی اهل عربستان سعودی بودند.

روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتن کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌گذاشت. سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی هرچند با عضویت کشورهای متعددی شکل گرفته‌، اما نقش روسیه در بنیادگذاری و مدیریت پس از بنیادگذاری آن برجسته‌تر از دیگر کشورهای عضو است. گسترش ناتو در کشورهای همسایه روسیه می‌تواند تأثیرات منفی روی سازمان بگذارد. یکی از اهداف آمریکا رسیدن به منابع طبیعی حوزه قفقاز و آسیای میانه است.

روز جمعه نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره خطر گسترش ناآرامی در افغانستان به کشورهای همسایه هشدار داد و افزود اوضاع در این کشور به سرعت رو به وخامت است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول