اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مناظره تأسیس داروخانه‌‌ جدید| آزادسازی تأسیس داروخانه‌ها در دنیا تجربه تلخی بوده است/ همدیگر را به انحصارطلبی متهم نکنیم!

اجرای آیین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها مخالفان و موافقانی دارد. هر کدام استدلال‌هایی دارند. این میزگرد سعی دارد دغدغه‌های این دو گروه را به گوش مخاطبان برساند.

مناظره تأسیس داروخانه‌‌ جدید| آزادسازی تأسیس داروخانه‌ها در دنیا تجربه تلخی بوده است/ همدیگر را به انحصارطلبی متهم نکنیم!

به گزارش خبرگزاری فارس، اجرای آیین نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها مخالفان و موافقانی دارد که هر کدام از این طیف، استدلال‌هایی برای اجرا و یا عدم اجرای این آیین نامه دارند. این گروه‌ها با ثبت پویش‌هایی در فارس من نگرانی‌های خود را مطرح کردند، برهمین اساس خبرگزاری فارس مصمم شد تا در میزگردی با حضور این دو گروه، پویش‌ها را بررسی و دغدغه آن‌ها را به سمع و نظر شما مخاطبان گرامی برساند. متن این میزگرد را با هم در ذیل بخوانیم:

 

آیین نامه جدید موجی از خروج داروسازان از مناطق کم برخوردار را به دنبال دارد

علیرضا سالم، مؤسس داروخانه و عضو شورایعالی داروخانه‌ها: داستان از جایی شروع شد که در باب آزاد سازی تأسیس داروخانه‌ها، شکایاتی در شورای رقابت مطرح شد؛ البته شاکی در واقع فردی بود که داروخانه ای داشت و قصد انتقال داروخانه به جایی دیگر را داشت و براساس ضوابط موجود در آیین نامه قبلی نمی‌دادند. به همین خاطر فرد در شورای رقابت شکایتی ثبت و شورای رقابت نیز حکم به ابطال دو پارامتر جمعیت و فاصله در آیین نامه تاسیس داروخانه ها قرارداد و شکایت را به دیوان عالی اداری منتقل کرد.

طبعا حکم دیوان عدالت با استناد بر این رأی شورا مبنی بر ابطال دو پارامتر جمعیت و فاصله در دیوان عدالت به وزارت بهداشت حکم شد؛ این‌جا بود که وزارت بهداشت تلاش کرد تا آیین نامه ای را ابلاغ کند و این آیین نامه براساس منویات دیوان عدالت باشد، از یک طرف گروه های صنفی مانند انجمن داروسازان و سازمان نظام پزشکی زمانی که دیدند مصوبه شورای رقابت مغایر قانون اساسی و اصل ۴۴ قانون اساسی است، شکایات خود را مطرح کردند.

شورای رقابت نیز طی نامه ای عدم صلاحیت خود در ورود به حوزه و سیاستهای وزارت بهداشت پس گرفت، چون ما هم  تبصره ۲ ماده ۳ و بند ۲ ذیل بند الف تبصره ۲ ماده ۷ اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی داریم که آن‌جا صراحتاً قید شده است که وظایف و اختیارات نهاد تنظیم گر که در مقوله تأسیس داروخانه در وزارت بهداشت است از شورای رقابت و سایر نهاد‌ها سلب می‌شود و نمی‌توانند در مقوله ای دخالت کنند که مربوط به اختیاراتشان نیست.

بالاخره آیین نامه در دو ماه آخر دولت دوازدهم ابلاغ شد. موضوعی که اعتراض بخشی را در برداشت، این بود که ما اعتقاد داشتیم براساس یک سری مواد قانونی اعم از عدم جلب نظرات مشورتی انجمن داروسازان و نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی مصوب سال۸۳ عملاً نظرات مشورتی دو نهاد صنفی اخذ نشده است. مورد بعدی، ادعایی که در آیین نامه جدید است مبنی بر بندهای ۵ و ۷ سیاست های مقام معظم رهبری که می‌گوید: «ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القایی براساس نظام سطح بندی»، ما اعتقاد داریم این بندها در آیین نامه جدید رعایت نشده است؛ چرا که با آیین نامه جدید موجی از خروج داروسازان از مناطق کم برخوردار و حومه شهر به سمت مراکز پربرخوردار اتفاق می‌افتد و این مورد تقاضای القایی ایجاد می‌کند.

 

دقیقا برخلاف بندهای ۵ و ۷ سیاستهای مقام معظم رهبری، همین حالا با گرفتن استعلام از انجمن های داروسازی متوجه می‌شوید چه تعداد از خروجی از حومه شهر وجود دارد که آمدند به انجمن و قصد ورود به داخل شهر را دارند، شما زمانیکه برای تاسیس داروخانه تسهیل ایجاد کنید عملاً بنده زمانی که توان مراجعه به مناطق محروم را ندارم اما زمانی که ۲۰۰۰ امتیاز بگیرم می‌توانم در شهرهای شمالی مشغول شوم، یعنی براساس ضرایب جمعیتی که آیین نامه جدید تعیین کرده است شهرهایی با ۵۰ هزار جمعیت جزء شهرهای محروم محسوب می‌شود. در حالی که شما باید از خطه گرگان تا در واقع خطه آستارا که تمام شهرها ۵۰ هزار، ۵۰ هزار جمعیت دارند، یک داروساز بلافاصله پس از فارغ التحصیلی اش یک داروخانه ایجاد کند.

 

باید آیین نامه جدید مانند آیین نامه سازمان نظام دامپزشکی باشد

حالا اینکه این آزاد سازی چه تبعاتی دارد، جداگانه بررسی خواهم کرد. ما آمدیم براساس ماده ۷۴کاربرد برنامه ششم توسعه که وزارت بهداشت موظف است واحدهای درمانی را در تمام کشور به گونه‌ای چیدمان کند که همه به دارو دسترسی پیدا کنند و باز نیز معتقدیم که نمی‌شود. سپس آمده در آیین نامه جدید برخی شاخص های اقتصادی را در تأسیس دخیل کرده است و می‌گوید: باید داروخانه فاصله مجازش با داروخانه دایر ۲۰۰ متر باشد اما اگر متراژش بزرگ باشد، پارکینگ، انباری، اتاق مشاوره، دوربین مدار بسته و دستگاه نوبت دهی داشته باشد این امتیاز می‌تواند به صفر برسد، یعنی یک داروخانه کوچک و مستقل که به هر دلیلی داروخانه است، اقتصادش بلافاصله با تأسیس یک ابر داروخانه از بین می‌رود.

ما باید خودمان را جای همدیگر بگذاریم و یا باید به فکر داروخانه داری مستقل باشیم یا به فکر ایجاد نفوذ سرمایه داری در تأسیس داروخانه‌ها باشیم. بنده شخصاً یا هر موسسه دیگر ممکن است قادر به تاسیس یک ابر داروخانه نباشیم اما در آیین نامه جدید امکان تاسیس یک داروخانه بزرگ در کنار یک داروخانه کوچک وجود دارد و با توجه به اقتصاد معیشتی هر داروخانه، تابعی است از مطب های اطراف، پارامتر مطب ها برخلاف آیین نامه قبلی حذف کردند و به شما شاخصهای اقتصادی را جایگزین کردند و نگفتند که در اطراف شما چه تعداد مطب وجود دارد بلکه گفتند شما چه مقدار بودجه دارید و ۱۸۰۰ امتیاز از باب این شاخص های اقتصادی به شما می‌دهند.

ما اعتقاد داریم که اگر قرار بر این است آیین نامه ای تأسیس شود مانند آیین نامه سازمان نظام دامپزشکی باشد؛ چرا که آنجا آمده است حریم جمعیت و فاصله را نقض و یکسری شاخص‌های علمی را جایگزین کرده است و می‌گوید شما اگر سابقه کار دارید، اگر شما مقاله چاپ کرده اید، اگرکارآموزی دارید، اگر واحدهای بازآموزی را گذرانده اید اجازه می‌دهیم تا نزدیک واحد دیگری بروید.

مشکل بزرگ دیگری که ما در نظام دارویی کشور داریم سهم بالای داروخانه های دولتی است؛ یعنی ما براساس آماری که از سازمان تامین اجتماعی که سال ۹۵ گرفته ایم، ۷۵ درصد داروخانه های استان تهران نسخ زیر ۵۰۰ برگ داشته اند و در واقع میانگین نسخ کل داروخانه های استان تهران ۷۰۰ برگ در روز است و ۵۵ درصد از حجم ریالی این نسخ مربوط به ۴۰ داروخانه دولتی در تهران بود؛ یعنی ۵۵ درصد گردش دارویی کشور در دست تعداد محدودی داروخانه دولتی قراردارد.

  ۶۰ درصد گردش دارویی در دست داروخانه های دولتی و ۴۰ درصد در دست ما است. اما ما به جای سهم خواهی و این‌که دولت را به انحصار طلبی متهم کنیم ، آمدیم و خودمان را به انحصارطلبی متهم می‌کنیم. طبعا در این فضای تنگ و باریکی که برای رقابت ایجاد می‌شود داروخانه‌ها مجبورند باهم رقابت ناسالم داشته باشند و این موضوع نتیجه تمام آزادسازی‌های دنیا است. چطور ممکن است برخی داروخانه کنار هم باشند و رقابت سالم داشته باشند؟

 

مناطق کم بهره نباید از وجود داروساز خالی بماند

زینب خلسه: در مورد رقابت های ناسالم به طور کامل با شما آقای سالم موافقیم اما مسئله ای که مطرح هست و با آیین نامه جدید ایجاد شده  این است که ما مراجع بازرسی داریم و این مسئله از آنجا باید پیگیری شود، نه اینکه شرایط غیرقانونی دیگری ایجاد شود و ما بخواهیم با این شرایط غیرقانونی جلوی یک بی قانونی دیگری را بگیریم. این مسئله ای که شما می‌فرمایید مطرح است و واقعا به سلامت مردم آسیب می‌زند اما پیگیری این موضوع از این سمت نیست که آیین نامه‌ای انحصاری بیاید.

مسأله بعدی پیرامون مناطق کم بهره است که از وجود داروساز خالی می‌ماند، چه در کشور ایران چه در سایر کشورها اگر که شرایط زندگی در منطقه ای بد باشد دولت تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذاران و افراد تحصیل کرده در نظر می‌گیرد تا به مناطق کم بهره بروند؛ این هم مجدد نمی‌شود به شکل دیگری درنظر بگیریم و بی قانونی دیگر ایجاد شود. در کشور ایران خیلی ضعیف این اتفاق رخ می‌دهد اما داروسازی که به منطقه ای سخت می‌رود و کار می‌کند، امتیازی که دریافت می‌کند بالاتر است و ۱۴۰ امتیاز دریافت می‌کند.

 

مارال موسی زاده؛ داروساز: افرادی که این آیین نامه را تدوین کردند قطعا اشراف داشتند به آن بندهایی که همه ما به صورت کلی و خیلی خلاصه درباره آن‌ها اطلاعات داریم، درباره همان اصل ۴۴ و ماده ۳ که دوستان می‌فرمایند، قطعا آن افراد بودند و کارشناسی شده است. درست است که ما سرمایه ای را وسط می‌گذاریم و می‌خواهیم از آن امرار معاش کنیم و می خواهیم شأنمان رعایت شود اما این امتیازات را قرار است مردم به ما بدهند اگر ما این خدمات را به مردم ارائه دهیم و  خدمات سلامت محور باشد قطعا هم از جانب مردم استقبال می‌شود.

 

 محمد مرادی موسس و مسئول در پاسخ به خلسه: در حال حاضر نیز رقابت ناسالم وجود دارد اما به نظر شما با آیین نامه رقابت بیشتر یا کمتر می‌شود؟ بحث این است ما هیچ وقت نمی‌توانیم فساد را صفر کنیم. قطعاً وقتی چند داروخانه کنار هم  با تعداد محدود پزشک باشند وقتی همه یک جا هستند و چند داروخانه نیز می‌روند آنجا، می تواند چه اتفاقاتی بیفتد؟

سازمان چه زمانی پشت ما  داروسازان ایستاده است که امروز شما امیدوار هستید؟ وقتی نمی‌تواند بخش کوچکی از پزشکان را اقناع کند چطور انتظار دارید فردا مجوز زدن واکسن، مانیتورینگ فشار خون، قندخون و موارد این چنینی را برای ما در داروخانه ها ایجاد کند و تعرفه نیز بگذارد تا شما از خدمتی که ارائه می‌دهید نیز بهره مند شوید. در بیشتر کشورها شما اگر بیمار را متقاعد کنید تا یک مکمل را مصرف نکند در صورتی که تا به امروز استفاده می‌کرده است، دولت و سیستم هزینه ای را به عنوان تعرفه مشاوره خوب به حسابش واریز می‌کند نه اینکه مانند کشور ما که هر کس داروی بیشتری بفروشد سود بیشتری دریافت می‌کند!

 

 آیین نامه جدید به نابودی داروخانه های کوچک منجر می‌شود

درباره مناطق کم برخوردار که اشاره ای داشتید، چه امکاناتی برای این مناطق ایجاد کرده اند که شما انتظار دارید برای داروخانه ایجاد کنند؟ واقعا خیلی امیدوارانه به این قضیه نگاه می‌کنید، چون حداقل در این سالها که این دوستان بودند چنین اتفاقاتی رخ نداده است.

مگر امروز ما مسئول فنی صوری نداریم؟ مسئول فنی شدن که بسیار راحت تر است، چقدر می‌گیرند تا مسئول فنی شوند؟ یک چهارم مبلغ مصوب انجمن به صورت غیر قانونی را دریافت می‌کنند. مطمئن باشید آن زمان نیز افرادی هستند که پروانه شان را جایی به عنوان پروانه تاسیس بگذارند و یک چندرغازی بگیرند و به کارهای دیگر مشغول شوند. درنتیجه ما هیچ دفاعی از آیین نامه قبلی نداریم اما بزرگترین نگرانی ما از آیین نامه جدید دو مورد است که تیتروار عرض می‌کنم: نخست، نابودی داروخانه های فعلی علی الخصوص داروخانه های کوچک و سالم که اهل زد و بند نیستند و مورد دیگر اینکه، راه باز شدن برای داروخانه هایی که در واقع شرکتها و نهادهایی که می‌خواهند داروخانه بزرگ ایجاد کنند.

 

پروانه یک داروخانه ۳ الی ۴ میلیارد خرید و فروش می‌شود

خلسه: من تصور می‌کنم به طور کل استراتژی حل مشکل با ایجادمشکل دیگر اشتباه است، تمام مواردی که می‌فرمایید بله تمام مشکلاتی که می‌گویید صحیح است اما راهکارتان یک راهکار غیر قانونی است و مشکلی دیگر ایجاد می‌کند!

سالم: نسبت به برخی اشکالاتی که گرفتند که ناشی از آیین نامه قبلی بوده است، حرفشان صحیح است اما این دوستان زمانیکه می‌بینند پروانه یک داروخانه ۳ الی ۴ میلیارد خرید و فروش می‌شود قطعاً ایجاد حس یأس و نا امیدی میان داروسازان جوان ایجاد می‌شود که من در آینده چگونه می‌خواهم وارد حوزه داروخانه‌داری شوم؟ پروانه اش این است، ملکش این است، تدارکش این است و... و قطعا یکی از اشکالاتی که در حوزه داروخانه داری وجود داشته حضور دلالین در معاملات داروخانه‌ای و بالا رفتن هر روز پروانه های تاسیس بود.

 

نوری، مسئول فنی داروخانه: در آیین نامه جدید برای این مشکل تبصره دارند اما من می‌خواهم بگویم زمانی که بازرسین معاونت های غذا و دارو مشکل دارند و جاهای دیگر نیز با انجمن داروسازان مشکل دارند ما چه گناهی داریم؟ آیین نامه جدید موضوع را پیشگیری کرده است. آیین نامه جلوی این موضوع را بسته است اما کسی که خلاف می‌کند دیگر تقصیر آیین نامه نیست و مشکل در جایی دیگر است و به نوعی آیین نامه جلوی تخلف را بسته است اما مسئولین رسیدگی نمی‌کنند.

این آیین نامه جدید آمده است و جلوی این انحصار را گرفته است و باعث می‌شود هم داروساز سرکار برود و داروخانه ایجاد کند و هم موجب شاغل شدن ۵ نفر دیگر باشد و از طرفی دیگر باعث ارائه بهتر خدمات به بیمار شود و راحتتر بیمار دارویش را پیدا کند. آیا این آیین نامه مشکل دارد؟ در سامانه اچ آی ایکس سامانه معتبر غذا و دارو است، بروید و مشاهده کنید در مناطق محروم ظرفیت را منفی ۲ زده اند؛ یعنی داروخانه نیاز ندارد. آیین نامه آمده و اینها را برطرف کرده است.

 خلسه: من اصلا با سند جامع سلامت کار ندارم ، حالا یکسری اختیارات و وظایف بیشتر برای داروساز تعیین می‌کند. من اصلا با شما موافق و داروساز حق تزریق آمپول و واکسن در داروخانه را ندارد. یک چیز ساده را می‌خواهم بیان کنم زمانی که خانمی در داروخانه به من مراجعه می‌کند و می‌خواهد یک ضایعه پوستی را به من نشان دهد و من صرفا می‌خواهم ارجاعش دهم که یا به مختصص پوست یا مو یا ...، اینکه این بیمار حقش است که یک بخش خصوصی باشد تا من راحت بتوانم صحبت کنم.. یعنی می‌خواهم بگویم به قدری این دید است که داروساز فقط باید دارو بدهد و در نهایت یک طریقه مصرف روی دارو بنویسد اصلا حیطه اختیاراتی برای او در نظر نمی‌گیرند و بعد تصور می‌کنند اتاق اضافه صرفاً یک سرمایه گذاری اضافه است و یک مانع تراشی جدید برای ایجاد داروخانه است.

مرادی: بنده دقیقا اولین انیمیشن در جامعه داروسازی را ساختم درباره همین حریم خصوصی در داروخانه بود که این موضوع را به عنوان حقوق شهروندی مطرح می‌کند و ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم. مؤسس بودن اصلا هیچ برتری ندارد که من بخواهم الان این رو به رخ کسی بکشم، من همه نوع کار در داروخانه انجام دادم از نسخه پیچی و ... تا مسئول فنی و موسس بودن اما وقتی یک روز یک بیمار مراجعه کرد و گفت نسخ الکترونیک، گفتم هنوز آیین نامه اش را نمی دانم و رفت و  در تامین اجتماعی از من شکایت کرد! باید شرایط اجتماعی را نیز در نظر بگیرید.

 ما مخالف این قضیه نیستم و اگر برای بسیاری از داروخانه ها هزینه ایجاد می‌کند، بعضی ها شرایط این موضوع را ندارند که در داروخانه ۳۰ متری که مطابق آیین نامه قبلی بوده است یک اتاق مشاوره ایجاد کنند، شما چگونه می‌توانید مطمئن باشید که برای اینها تعرفه در نظر بگیرند؟ چند سال است که تعرفه معمولی خودمان را که همانطور که می‌دانید و وظیفه داروساز خطیر است، ندادند! پزشک تمام اشکال دارویی را نمی‌داند، نحوه ساخت دارو ترکیبی را نمی‌داند اما شما به عنوان یک داروساز چه مقدار از این قضیه سود بردید؟ بنده دو سال مسئول فنی بیمارستانی بودم و من رو به خاطر توضیح زیاد برای بیماران اخراج کردند؛ چرا؟ چون هیئت مدیره پزشک بیمارستان گفتند: ایشون دارد بیش از حد برای بیماران توضیح می‌دهد و نحوه مصرفش و این موضوع برای ما پزشکان مشکل ایجاد کرده است.

 

دکتر حائری؛ داروساز و مؤسس: دوستان ما همه همکاریم و همه از یک گوشت و پوست و استخوانیم، همه نیز در یک دانشگاه درس خواندیم و فارغ التحصیل شدیم و بحث ما باید اینجا این باشد که باید به هم کمک کنیم نه من رقیب شما هستم و نه شما رقیب بنده بلکه ما همه همکاریم! دکتر سالم درست می‌گوید، من و شما به جای اینکه به سر و کله همدیگر بزنیم تا یک کرم ۱۰۰ الی ۵۰ تومانی را من بفروشم یا شما من سود کنم یا شما، کاری که باید بکنیم این است که حقمان را از آن کسی که تا به حال حق مان را نداده است بگیریم و و آن چه کسی است؟ همان ۶۰ درصد زنجیره دولتی است که آمده و یک کیک کوچک برای ما گذاشته است و می‌گوید بروید بین همدیگر تقسیم کنید؛ چرا که ما دانشگاه داروسازی ایجاد کردیم و کلی فارغ التحصیل و کلی دانشجو و... بروید و از همان ۴۰ درصد استفاده کنید.

بعد آن وقت خودشان آن ۶۰ درصد را کم نکنند طوری که حتی حاضر نشوند آن ۶۰ درصد را ۵۸ درصد کنند. طبق آماری که خودشان اعلام می‌کنند هر ۱ درصد کاهش از داروخانه های دولتی ۱۰۰۰ شغل برای داروسازی ایجاد می‌کند. شما ببینید عدد چه مقدار بزرگ است.

 

داروخانه‌ها باید خدمات محور شوند

صحبت کردن در پیرامون این آیین نامه هیچ لزومی ندارد و همه می‌دانیم یکسری خوبیها و بدی ها دارد. ما باید راه حل پیدا کنیم، سازمان مدام اعلام می‌کند راه حل بدهید اما درآخر هیچ کدام عملی نمی‌شود. راه حل نخست این است که سهم دولت را از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهید. سیستم اقتصادی ایران سه بخش دارد بخش خصوص، دولتی و تعاونی. چرا بخش دولتی که تاکنون باید به ۳۰ درصد می‌رسید هنوز نرسیده است؟

داروخانه باید خدمات محور شود مانند تمام دنیا، کجای دنیا شما شاهدید در روز ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر به یک داروخانه مراجعه کنند؟ مگر ما این حجم مصرف دارو داریم؟ چرا؟ چون سیستم بهداشت و درمان ما پزشک محور شده است چرا که چون ما اجازه داده ایم! ما اگر اتحاد داشته باشیم می‌توانیم حق هایمان را بگیریم، داروخانه بایدخدمات محور باشد. خدمات محوری فقط این موضوع نیست که ما صرفا یک اتاق مشاوره در داروخانه ایجاد کنیم، باید بیاییم و سازو کار این قضیه را روشن کنیم.

  ما باید برویم و بگوییم آقای بیمه خدمات درمانی، بیمه ارتش من زمانی که به مردم مشاوره می‌دهم شما باید برای مثال ۵۰۰۰ تومان به حساب من واریز کنید و این پول را بیمار نباید بدهد؛ چرا که وظیفه بیمه است که بدهد، این یک مطالبه گری.

خلسه: آقای دکتر این اتحاد وجود ندارد و این حمایت از سمت دانشجو و مسئول فنی برای موسس اتفاق نمی‌افتد؛ بخاطر اینکه هیچ وقت سهیم از سود داروخانه نبوده است! من مسئول فنی بروم دنبال این موضوع که مؤسس درصد سودش افزایش و شرکت پخش درصد سودش کاهش یابد که در نهایت نتیجه چه شود؟ چرا حقوق مسئول فنی با حقوق کارگر برابری می‌کند؟ تا می‌بینیم کارگر ۴۰ درصد حقوقش افزایش می‌یابد باید با انجمن وارد بحث شویم تا حقوق مسئول فنی افزایش یابد؟

سالم: سال ۹۵ که در واقع داروسازان آمدند با رپوش سفید در مقابل انجمن طلب حقوقی کردند این دو دسته‌گی ها از همان زمان آغاز شد، ما و انجمن های ما کوتاهی کردند و نیامدند مشکل را حل کنند؛ یعنی یک کار کارشناسی روی بحث حقوق مسئول فنی ایجاد نشد. از سال ۹۵ این دو دسته گی ها شروع و به مرور بیشتر شدند تا جایی که شما به قدری عاصی شدید که صحبت از آزادسازی کردید. ما هر دو گروه به نوعی دشنه را از مقابل بستیم تا همدیگر را نابود کنیم؛ یعنی می‌خواهم بگویم قضیه شده است مانند یک جنگ زرگری میان دو گروه از داروسازان که به جای اینکه بیایند و مسائل خود را حل کند.

انحصار در واقع واژه بسیار واژه زشتی است که ما داریم همدیگر را متهم می‌کنیم. درحالی که نه من انحصار طلبم و نه شما، ما انحصار طلب نیستیم. انحصار یعنی اینکه امری را به یک فرد یا چیزی مخصوص کنند و بگویند فقط تو باید این واژه را داشته باشی یا محدود کنند دیگران را از کسب یکسری از امتیازات که این می‌تواند در حوزه های مختلف اتفاق بیوفتد. انحصار زمانی معنا دارد که منحنی تأسیس داروخانه رو به نزول باشد؛ یعنی من بیایم و از تمام امکاناتم استفاده کنم و شما را از حق قانونی خودتان منع کنم. ببینید هر داروخانه ای که در کشور تاسیس شود به این معناست که یک مؤسس پشت آن است، حالا سیستم زنجیره های پنهان این درست است شاید یک نفر ۲۰ داروخانه داشته باشد. هر داروساز شخصیت حقیقی دارد و می‌تواند یک داروخانه تأسیس کند و پشت این ۲۰ داروخانه ای که می‌گویید ۲۰ داروساز مختلف قرار دارد و فرد عادی نیستند.

خلسه: آقای دکتر اگر طبق نظر شما بخواهیم فکر کنیم هیچ وقت هیچ تغییر و اصلاحی اتفاق نمی‌افتد، بخاطر اینکه تغییرات بلاخره از یک جایی باید شروع شوند!

سالم: ما اینجا آمدیم تا به تفاهم برسیم نه اینکه شما آیین نامه را بپذیرید تا نقض شود و ما نیز هم آیین نامه را بپذیریم تا آزاد شود. ما اصلاً نیامدیم اینجا تا درباره آیین نامه صحبت کنیم، بلکه آمدیم اینجا تا به یک تفاهم برسیم اگر درمورد کوچکترین موضوع نیز بعد از این جلسه به تفاهم برسیم ارزش دارد وگرنه می‌گویم برای چه وقتمان را صرف کردیم و با یکسری انحصارطلب و سودجو مواجه شدیم!

دکتر شمس حرف خوبی زدند ما در یک فضایی قرار می‌گیریم که مجبوریم از همدیگر مدام سهم بگیریم؛ یعنی من شما را نابود کنم و شما من را. تجربه این کار را نیز به قدر کافی داریم که داروخانه های کنار هم همدیگر را نابود کردند و آبروی همدیگر را بردند. خطر بزرگی که در حال حاضر ایجاد می‌شود.

اینکه دارم می‌گویم امروز مشکوک شدم و تصور می‌کنم یک اهریمن دیگر پشت این پرده است و آن اهریمن شما نیستید، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که یک تبصره دیگر در این آیین نامه آمده است، داروخانه‌های مشارکتی، اگر دقت کرده باشید با عنوان بحث مشارکت را فعال کرده است. شما الان ظاهر را که می‌بینید می‌گویید نه آیین نامه گفته است غیرداروساز اصلا صاحب داروخانه نباید شود، شما می‌دانید که آیین نامه مطلقا ضمانت اجرایی ندارد؛ چون آیین نامه است و هر فردی با شخصیت حقوقی یا حقیقی با طرح شکایت در دیوان عدالت دنبال این موضوع برود.

خلسه: واقعیت این است که سالهای طولانی مسئول فنی از طرف  مؤسسین اذیت شده اند و هم این موضوع به گوش داروسازانی که قصد ورود به بازار کار را داشتند رسیده است. یعنی اعتمادی که باید بین مسئول فنی و مؤسس باشد و این حمایتی که باید باشد از طرف مؤسس ها وجود ندارد.

نوری: آقای دکتر ما در حقیقت شما را به انحصار طلبی متهم نمی‌کنیم. ما آمدیم به عنوان موافقین و شما به عنوان مخالفین آمدید. ما هیچ وقت به شما انحصارطلب نمی‌گوییم. ما می‌گوییم انجمن داروسازان که نماینده همه داروسازان نیستند و خودشان را به عنوان نماینده تمام داروسازان جا می‌زند اما به عنوان مخالف آیین نامه متن های رسمی به مجلس، وزارت بهداشت و جاهای دیگر می‌دهد. ما درحقیقت نمی‌گویم شما انحصار طلبید! ما در ۸۰ درصد موضوعات تقریبا با شما موافقیم و همانطور که دکتر شمس گفتند بحث داروخانه های دولتی، من نمی‌گویم ۱۰۰ درصد به ما واگذار شود؛ بلکه حداقل از ۶۰ درصد به ۵۰ برسد.

سالم: ببینید متاسفانه سوءتفاهماتی بین دو گروه از داروسازان وجود داردکه درواقع باید حل شود، زیرا اگر حل نشود عملا ما وارد یک کارزاری می‌شویم که در آن نتیجه مثبتی نخواهیم داشت. می‌خواهم بگویم تأسیس و راه اندازی یک داروخانه آنچنان نیز راحت نیست که یک داروساز جوان خوشحال باشد که به او مجوز ایجاد داروخانه می‌دهند! به همین دلیل هردو وارد یک مقوله سرمایه گذاری می‌شویم در حوزه ای که دیگر بیزینس و کار چنگی به دل نمی‌زند و باید این را بپذیریم.

در ارتباط با آیین نامه جدید نیز به هر حال به هر طریق ممکن چه الان و چه یکسال دیگر در ایران آزاد سازی تأسیس اتفاق می‌افتد منتهی تجربیات بین المللی می‌گوید که رابطه مستقیم میان شاخص جمعیت و تعداد داروخانه نسبت به آزاد سازی نیست و در کلیه کشورهایی که آزادسازی در آن اتفاق افتاده است تعداد داروخانه ها کم شده است و برخلاف انتظار شما که با آزادسازی داروخانه ها بیشتر می‌شوند ما می‌گوییم خیر اگر آزادسازی اتفاق بیافتد به مرور داروخانه ها کمتر می‌شوند و این براساس تجربه بلژیک و هلند است.

 

آزادسازی تأسیس داروخانه‌ها در دنیا تجربه تلخی بوده است

در تمام کشورهایی که آزادسازی تأسیس است، دو نوع داروخانه ایجاد می‌شود: داروخانه مستقل و داروخانه زنجیره ای. این تجربه ای نیست که من بخواهم از خودم بگویم، این تجربه در کل دنیا اتفاق افتاده است و از قضا چون ما قدرت رقابت با مجموعه های بزرگتر را نداریم نشانه هایش در همین آیین نامه جدید است.قطعا از گردونه خارج می‌شویم!

دغدغه های ما این است، دقیقا همان اتفاقاتی که در آزادسازی اروپا و آمریکا رخ داده است: حضور غیر داروساز در زنجیره های بزرگ دارویی است. مورد دیگر بحث سهم داروخانه های دولتی که مدام به ما فشار می‌آورد و فضا را برای ما تنگ‌تر می‌کند. ما به دلیل کمبود دارو و به دلیل ثابت بودن نیاز دارویی کشور و به دلیل کوچک بودن بازار دارویی کشور که ادعا می‌کنیم بازار دارویی بزرگ است و به دلیل بالا بودن سهم داروخانه های دولتی و به دلیل کمبود دارو در این حوزه منجر به ورشکستگی داروخانه های مستقل می‌شود.

 حائری: شما می‌خواهید حقوقتان افزایش یابد، من می‌گویم دست به دست هم دهیم و این کار را انجام دهیم ولی نیاییم تیشه به ریشه همدیگر بزنیم! سه راه حل نیز به شما دادم، بیایید با هم برویم و حق داروخانه های دولتی را کم کنیم، بیایید با هم برویم و قانون را برگردانیم به آنجایی که باید اجرا شود؛ سهم شرکت های پخش کم شود و بیاید در بحث داروخانه های خرده فروش، سه: حقوق مسئول فنی را ما بنویسیم؛ مؤسسین مستقل و مسئولین فنی مستقل، همین!

خلسه: اگر واقعا دنبال حل مشکل هستیم اول از همه باید کم کاری خودمان و ظلمی که به گروه مقابلمان شده است را چه خواسته وچه ناخواسته بوده است را بپذیریم  و پس از آن هر کدام از دو گروه اگر واقعا به دنبال حل مشکل هستیم خودمان باید در ابتدا شروع به حمایت از گروه مقابل کنیم و خیلی از مسائلی که شما مطرح کردید راهکارش این نیست که مشکل دیگری ایجاد کنیم و با آن مشکل بخواهیم حریف این مشکل شویم و از قبل نیز این دغدغه بوده است. اصلی ترین دغدغه ای هم که می‌گویید داروخانه های زنجیره ای است؛ زیرا داروخانه های زنجیره ای با آیین نامه قبلی نیز اجرا می‌شد و با هر آیین نامه ای داروخانه های زنجیره ای می‌توانند ایجاد شوند مگر اینکه آیین نامه ای بیاید که اختصاصا عنوان کند که داروخانه زنجیره ای نباید تأسیس شود! این مسئله جدیدی نیست و دغدغه ما خدمت محور بودن داروخانه ها است. امنیت حقوقی و شغلی برای مسئول فنی است و بهره مند بودن یکسان از مزایای شغلی...

 

همه داروسازان نمی‌توانند مؤسس داروخانه باشند...

موسی زاده: اگر همه بخواهند داروخانه تاسیس کنند یکسری که مهارت ندارند، دچار ضرر و زیان می‌شوند و افرادی نیز که دارند کار می‌کنند دچار ضرر و زیان می‌شوند اما کاری نیز نکنید که این تنها راه ما باشد، کاری نکنید تا همه بیایند و بگویند انحصار، باشد من قرار است کنار داروخانه ایشان داروخانه ایجاد کنم، باشد قرار است به من ۵ تومان بدهد؟ خب از دخل داروخانه خودم بر می‌دارم ؛ چرا برای شخص دیگری کار کنم؟ در انجمن نیز پیرامون این موضوع بسیار حرف زدیم و به نوعی جامه ها دریدیم. اما هیچ کس صحبت ما را جدی نگرفت! امیدوارم این موضوع باعث شود تا به هم دیگر اعتماد کنیم و در فضای مناسب تر با اهداف مشترک بتوانیم در نهایت در مسیری که سلامت مردم باشد و خدمت رسانی چیزی ک ما برایش درس خواندیم و قسم خوردیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول