اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

هم‌تراز نبودن تولید و مصرف برق، عامل خاموشی‌های دوباره

هم‌تراز نبودن تولید و مصرف برق و تداوم موج شدید گرما منجر به مدیریت مصرف بار و خاموشی‌های اجباری طی روزهای اخیر شده است.

هم‌تراز نبودن تولید و مصرف برق، عامل خاموشی‌های دوباره

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، قطعی برق طی ماههای اخیر مشکلات عدیده‌ای را برای افراد در زمینه‌های مختلف ایجاد کرد که مهمترین آن تحمل گرمای طاقت فرسای هوا و کلافگی مردم بود.

خاموشی‌هایی که در زمان‌های مختلف در سراسر کشور کم و بیش اعمال و دلایل مختلفی برای آن ذکر شد.

استخراج رمزارزها، عدم تعادل میان تولید و مصرف برق، خروج برخی نیروگاه‌ها از مدار و ... از جمله دلایلی است که به این خاموشی‌ها شدت بخشید.

طی دو سه هفته اخیر شاهد بودیم که مقداری از سطح خاموشی‌ها کاهش یافت و در استان فارس کمتر با پدیده خاموشی رو به رو بودیم، چنانچه مسوولان امر نیز از اتمام خاموشی واحدهای مسکونی و مشترکین خانگی خبر دادند، اما از روز گذشته دوباره شاهد خاموشی و قطعی برق در نقاط مختلف استان بودیم.

در این راستا مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای فارس این اتفاق را ناشی از هم تراز نبودن تولید و مصرف برق عنوان کرد و تداوم موج شدید گرما را از علل اصلی آن عنوان کرد.

جوادی آزاد در گفتگو با فارس با بیان اینکه یک درجه افزایش دمای هوا منجر به افزایش ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق می‌شود، گفت: اگر تراز تولید و مصرف هم‌خوانی نداشته باشد قطعا مجبور به مدیریت مصرف انرژی و حفظ  بار هستیم.

وی با اشاره به همزمان بودن تولید و مصرف برق افزود: وقتی تولید پاسخگوی مصرف نباشد، مدیریت اضطراری مصرف بار اتفاق می‌افتد، چنانچه مدیران توانیر هم این موضوع را اعلام کردند.

سخنگوی شرکت برق شیراز، سهمیه برق مصرفی هر استان را سهمیه‌‌ای خاص عنوان کرد و گفت: هر گاه از این سقف مجاز تجاوز کنیم، ملزم به مدیریت مصرف تا رسیدن به سقف مجاز هستیم، به طور مثال روز شنبه دوم مردادماه ۱۴۰۰ ، ۱۷ و نیم درصد بیش از سقف مجاز مصرف برق داشتیم لذا دیسپاچینگ ملی اعلام کرد که این درصد غیرمجاز را مدیریت کنیم و خاموشی اضطراری جهت مدیریت بار نصیب مردم شد که از این بابت از مردم عذرخواهی می کنیم.

جوادی آزاد افزود: امروز نیز تا ساعت ۱۲، حدود ۵ و نیم درصد از سقف مجاز عدول کردیم که بر اساس اعلام درجه حرارت دستگاه‌های ما افزایش گرمای هوا، علت آن بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو استخراج رمزارزها، خروج برخی نیروگاه‌ها از مدار و موارد اینچنینی را از علل به هم خوردن تعادل در تولید و مصرف عنوان کرد و از مردم خواست تا در مدیریت مصرف برق نهایت همکاری را داشته باشند.

او همچنین با اشاره به بروز طوفان در برخی شهرستان‌ها گفت: روز گذشته شاهد بروز طوفان و بارش‌های شدید در برخی شهرستان‌ها بودیم که سبب آسیب زدن به تاسیسات برق رسانی و خارج شدن آنها از مدار شد که پس از بررسی و رفع ایراد به مدار بازگشتند.

جوادی آزاد با بیان اینکه هفته سختی را پیش رو خواهیم داشت گفت: طبق اعلام‌ مسوولان توانیر برنامه خاصی برای خاموشی‌ها نبود و این شرایط گذراست اما خاموشی‌های اضطراری به دلیل گرمای هوا و شرایط غیرمترقبه پیش می‌آید که امیدواریم با مدیریت مصرف و بازگشت نیروگاه‌ها به مدار برطرف شود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول