اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رونمایی از مستند بیست سال؛ نگاهی به ابعاد پنهان حضور آمریکا در افغانستان

مستند بیست سال ساخته وحید فراهانی با نگاهی به ابعاد پنهان حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان با حضور شخصیت‌های برجسته ایران و افغانستان رونمایی شد.

رونمایی از مستند بیست سال؛ نگاهی به ابعاد پنهان حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مستند «بیست سال» با موضوع حضور آمریکا در افغانستان، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید فراهانی و سرمایه‌گذاری موسسه اوج امروز با حضور «احمد انوری» مسئول مطبوعاتی و «شفیق شرق» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان، «صادق زاده نیلی» نماینده سابق پارلمان افغانستان، «ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و شماری از مهاجران افغانستانی و فعالان فرهنگی از دو کشور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

سید حسام رضوی در ابتدای این مراسم گفت: موسسه اوج از ابتدای تاسیس نگاه ویژه‌ای به افغانستان داشته و سعی کرده تا به مسائل مختلف این کشور بپردازد و در خونشریکی و همدردی با مردم این کشور تلاش کرده است. 

وی افزود: قسمت اول مستند بیست سال به ابعاد پنهان و غیرنظامی حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان می‌پردازد و ۶ قسمت دیگر آن نیز تا انتهای تابستان آماده می‌شود.

رضوی ابراز امیدواری کرد که از طریق زبان و فرهنگ مشترک میان ایران و افغانستان بتوانند در کنار یکدیگر باشند.

«ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران و افغانستان دارای سرنوشت و تاریخ مشترکی دارند و با یکدیگر گره خورده‌اند. ما میزبان بیش از ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و تحصیل ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و ۱۳ هزار دانشجو هستیم که نشانه‌های نزدیکی دو ملت هستند.

وی افزود: شوروی با حال نذار افغانستان را ترک کرد و اکنون نیز آمریکا با کارنامه خالی از افغانستان می‌روند.

عمویی ادامه داد: امریکا برخلاف ادعای خود درباره مبارزه با تروریسم بعد از ۲۰ سال با کارنامه منفی در حالی افغانستان را ترک کرد که تروریسم را گسترش داد.

وی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها بعد از ۱۷ سال با همان‌هایی که ادعا می‌کردند دشمن هستند، سر میز مذاکره نشستند، و به‌نحوی از افغانستان خارج شدند که به اراده مردم این کشور احترام نگذاشتند. در واقع افغانستان بعد از ۲۰ سال دوباره به شرایط ناامنی بازگشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: افغان‌ها نشان دادند که زیر بار اداره خارجی‌ها نمی‌روند. آمریکا بعد از هزینه میلیاردها دلار در افغانستان، و جنگ‌های پی‌درپی به این نتیجه رسید که دیگر منابعی برای هزینه ندارد. 

وی تاکید کرد: امریکا در حال خروج از افغانستان هم در حال فریب‌کاری است. آنها دوست دارند وقتی می‌روند اقوام مختلف را به‌جان هم بیندازند، و همه دلشان برای او تنگ شود.

عمویی گفت: ملت افغانستان رشید هستند و‌ می‌توانند شرایط را بازسازی کنند و به‌دور از تهدید زندگی کنند چراکه کسی به اسلحه احترام نمی‌گذارد. امیدوارم کسانی که به قدرت اسلحه متکی هستند از گذشته عبرت بگیرند.

وی در پایان افزود: ایران همواره تلاش کرده تا از راه سیاسی مشکل افغانستان حل شود چراکه جنگ در افغانستان ناامنی را در ایران به‌دنبال دارد و خواسته دو ملت یک است.

«صادق زاده نیلی» نماینده سابق پارلمان افغانستان نیز در این مراسم گفت: طالبان از لحاظ استراتژیک با طالبان گذشته تفاوتی نکرده اما از لحاظ تاکتیکی تفاوت کرده‌اند.

وی افزود: طالبان دستاوردهای افغانستان را قبول ندارند و حتی خشن‌تر از قبل نیز شده‌اند. حامیان آنها نیز از گذشته تاکنون تغییری نکرده‌اند. 

وی ادامه داد: جنگ راه‌هامان افغانستان نیست، شوروی از افغانستان شکست خورد و امریکا نیز از افغاستان شکست خورد و از این کشور خارج شد.

در انتهای مراسم نیز مستند بیست سال به‌نمایش درآمد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول