اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تایمز: روسیه به آمریکا مجوز استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را داده است

نشریه تایمز مدعی شد کرملین به واشنگتن پیشنهاد داده که از طریق پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی اطلاعاتی را از طالبان و افغانستان بدست آورد.

تایمز: روسیه به آمریکا مجوز استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را داده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، نشریه تایمز مدعی شد کرملین به واشنگتن پیشنهاد داده که از طریق پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی اطلاعاتی را از طالبان و افغانستان بدست آورد.

به نقل از این منبع خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ماه گذشته در اجلاس سران روسیه و آمریکا به «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در ژنو این پیشنهاد را ارائه داده است.

بر اساس این ادعا، «پوتین» پیشنهاد کرده ارتش آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در قرقیزستان و تاجیکستان برای جمع آوری اطلاعات در مورد اوضاع افغانستان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در مرز استفاده کند.

در مورد استفاده دائمی از پایگاه های روسی مستقر در آسیای مرکزی مطلبی گفته نشده است.

بزرگترین پایگاه برون مرزی روسیه با 6000 سرباز در تاجیکستان است. روسیه همچنین پایگاه کوچکتری در قرقیزستان دارد که حدود 800 کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد. هر دو جمهوری شوروی سابق (تاجیکستان و قرقیزستان ) عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه هستند.

این روزنامه گزارش داد که واشنگتن هنوز پاسخ نهایی به این پیشنهاد نداده است و کرملین به هیچ وجه در مورد این پیام توضیحی نداده است. در حالی که آمریکا آماده است تا آخرین نیروهای خود را تا 11 سپتامبر خارج کند که البته طالبان قبلاً بیشتر افغانستان را تصرف کرده است.

این گروه اخیراً اعلام کرده حدود 85 درصد از خاک کشور را تحت کنترل دارند.

مسکو نیز نگران است که پیشرفت سریع طالبان با ناآرامی در کشورهای آسیای مرکزی در حاشیه روسیه همراه باشد.

پوتین سال گذشته گفت که حضور نظامی آمریکا در افغانستان به برقراری ثبات در این کشور کمک کرده است.

از طرفی در حال حاضر کرملین نگران است که هر گونه اعزام مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه می‌تواند امنیت ملی روسیه را تهدید کند.

مسکو هفته گذشته گفت که صریح و آشکار به ایالات متحده هشدار داده است که پایگاه‌های نظامی جدیدی را در جمهوری های شوروی سابق در همسایگی افغانستان راه اندازی نکند و این اقدام را «غیرقابل قبول» خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در حالی که واشنگتن تلاش می‌کند تا حضور خود را در منطقه حفظ کند، با وزرای خارجه تاجیکستان و ازبکستان مذاکراتی انجام داد.

 با این حال ، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که بدون تأیید روسیه ، هیچ یک از کشورها نمی‌توانند میزبان پایگاه آمریکا باشند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که عقب نشینی عجولانه نیروهای ایالات متحده و ناتو از افغانستان آینده این کشور را تهدید می‌کند.

در همان زمان، وی خاطرنشان کرد که این بحران تهدید تروریسم را تشدید کرده و قاچاق مواد مخدر را به سطح بی سابقه افزایش داده است.

 کرملین از دولت غرب گرای افغانستان خواستار مذاکره با طالبان شده و اعلام آمادگی کرده است که به آغاز مذاکرات بین طرف‌های درگیر کمک کند.

یک هیئت طالبان این ماه برای گفت و گو وارد مسکو شد. کرملین گفت این گروه متعهد شده به همسایگان خود حمله نکند. با این حال ، این تضمین اطمینان روسیه را فراهم نمی‌کند.

هفته گذشته یک تمرین نظامی با حضور هلی کوپترها و هزار سرباز در تاجیکستان برگزار شد.

روزنامه ایزوستیا گزارش داد قرار است ماه آینده و سپتامبر تمرینات مشترکی را با ارتش تاجیکستان و همچنین در قرقیزستان و ازبکستان انجام دهد.

 این تمرینات شامل واحدهای تفنگ موتوری و کوهستانی، نیروهای ویژه، توپخانه و همچنین سامانه‌های موشکی S-300 روسی است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول