اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نماینده کنگره بابت خروج تجهیزات آمریکا از منطقه توضیح خواست

یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از دولت کشورش بابت خارج کردن تجهیزات آمریکا از منطقه غرب آسیا توضیح خواسته است.

نماینده کنگره بابت خروج تجهیزات آمریکا از منطقه توضیح خواست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک عضو جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بابت تصمیمش برای خارج کردن برخی از تجهیزات نظامی این کشور از منطقه غرب آسیا توضیح خواسته است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ماه گذشته گزارش داده بود وزارت دفاع دولت آمریکا ماه گذشته میلادی دستور خروج چندین سامانه پدافند موشکی آمریکا که در مناطق مختلف خاورمیانه مستقر شده بودند را صادر کرده است. 

وال‌استریت‌ژورنال اضافه کرد که پنتاگون ۸ سامانه دفاع موشکی پاتریوت را از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی و یک سامانه موشکی تاد را از عربستان سعودی خارج خواهد کرد.

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های تندرو و نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا با اشاره به این تصمیم پنتاگون نوشته یک نماینده جمهوری‌خواه از دولت بایدن درباره این تصمیم به نمایندگان کنگره توضیح دهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در بخشی از گزارش ماه پیش خود، درباره تصمیم دولت بایدن برای خارج کردن ایت تجهیزات به کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در نتیجه مذاکرات وین اشاره کرده بود.

«برایان استیل»، قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی که منتقد تصمیم دولت بایدن است ادعا کرده که ممکن است اقدام بایدن بخشی از امتیازهای اعطایی از سوی دولت این کشور به ایران در جریان مذاکرات وین باشد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز مشخص نیست و به موضوعی برای گمانه‌زنی‌های مختلف تبدیل شده است. اخیراً وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده بود این مذاکرات بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جددی ایران در ماه آینده از سر گرفته شوند.

برایان استیل مدعی شده خروج تجهیزات نظامی از منطقه در حالی انجام شده که متحدان آمریکا و تجهیزات نظامی این کشور و متحدانش کماکان در منطقه هدف حمله قرار می‌گیرند. این نماینده کنگره مدعی شده این حملات از سوی کسانی که به ادعای وی «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» خوانده شده‌اند رهبری می‌شوند.

برایان استیل به عنوان مثال مدعی شده تنها در سال جاری عربستان سعودی هدف دست‌کم ۱۰۰ حمله موشکی قرار گرفته است. او همچنین گفته شبه‌نظامیان در عراق، مسئولیت حمله به مواضع آمریکا در آن کشور را به عهده گرفته‌اند.

ادعای وی در حالی صورت گرفته که تحلیلگران می‌گویند جریان مقاومت در برابر حضور نظامی آمریکا در منطقه واکنش طبیعی به اقدامات واشنگتن بوده است.

به عنوان مثال، در کشور عراق، مخالفت‌ها با حضور نظامی آمریکا از زمانی شدت گرفت که پنتاگون اقدام به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و ««ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد کرد. پارلمان عراق، بعد از این اقدام آمریکا مصوبه‌ای برای خروج نظامیان خارجی از خاک آن کشور به تصویب رساند. 

برایان استایل در گفت‌وگو با واشنگتن‌فری‌بیکن مدعی شده کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه ممکن است به صورت محرمانه مخالفت خود در خروج سامانه‌های موشکی آمریکا را به اطلاع دولت بایدن رسانده باشند. 

این نماینده کنگره در نامه‌ای به جو بایدن که به رویت رسانه نومحافظه‌کار آمریکایی رسیده می‌نویسد: «ما در کمال احترام خواهشمندیم یک عضو دولت شما، یک جلسه توجیهی برای کمیته‌های مرتبط کنگره در خصوص گفت‌وگوهای انجام‌شده میان دولت شما و کشورهای دیگر که ماحصلش این تصمیم بوده برگزار کند.»

عضو نهاد قانونگذار آمریکا گفته از دولت آمریکا انتظار دارد درباره توجیهات لازم برای خارج کردن این سامانه‌های پدافندی، مکان انتقال آن سامانه‌ها و فهرستی از نفرات دخیل در این تصمیم‌گیری توضیح ارائه دهد.

او مدعی شده توضیحاتی که تا کنون دولت آمریکا درباره تصمیم خود ارائه کرده انطباقی با واقعیت‌های موجود ندارد، زیرا گروه‌های مرتبط با ایران حملاتشان به آمریکا و نیروهای متحد این کشور در منطقه متوقف نکرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول