اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آغاز فاز سوم مرمت حمام چهارسوق بازار اراک

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از شروع فصل سوم مرمت حمام خصوصی چهارسوق خبر داد

آغاز فاز سوم مرمت حمام چهارسوق بازار اراک

مصطفی مرزبان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: حمام چهارسوق یکی از حمام‌های قدیمی دوره قاجار است که در مجموعه بازار تاریخی اراک و در کنار گذر چهارسوق بازار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این حمام تاریخی که دارای وسعتی بالغ بر ۶۷۰ مترمربع است از بناهای دوره قاجاریه است و همزمان با احداث مجموعه بازار، بنا شده است افزود: این بنای زیبا و قدیمی در طول سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی شده بود که خوشبختانه با همکاری مالک بنا مورد مرمت قرار گرفت و قرار است پس از مرمت و احیاء، تبدیل به سفره‌خانه سنتی شود که قطعا در فضایی مانند بازار تاریخی اراک که یکی از شاخص‌ترین و بهترین آثار کهن استان مرکزی است، می‌تواند مامنی برای استراحت در دل تاریخ باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: دو فصل از عملیات مرمت این حمام تاریخی مربوط به دوره قاجاریه، در سال گذشته انجام شده است و امسال نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت ادامه مرمت این حمام ارزشمند تاریخی اعتبار اختصاص یافته است که از محل اعتبارات پروژه های اشتغال پایدار استان مرکزی جذب شده است.

مرزبان ادامه داد: عملیات مرمتی در این مرحله شامل: آواربرداری، سبکسازی و مرمت بام، مرمت طاق‌ها، ستون‌ها و جداره‌های داخلی است که برای مرمت و احیای نهایی بنا اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: حمام چهارسوق از معدود حمام‌های با ارزش تاریخی است که دارای دو خزینه سرد و گرم بوده و حمام به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شده و ساعاتی برای مردان و ساعاتی برای زنان فعال بوده است که نحوه تغییر ساعت مردانه و زنانه نیز به وسیله بوق اعلام می‌شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یاد آور شد: این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار به شماره ۱۲۸۵ در تاریخ ۱۳۵۵/۰۸/۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است مجموعه تاریخی بازار اراک به عنوان هسته مرکزی بافت تاریخی اراک محسوب می‌شود و دارای ۲۰ سرا و تیمچه و تعدادی مسجد، مدرسه، آب‌انبار، حمام و... از جمله حمام مذکور است که یک مجموعه ۱۴ هکتاری را در مرکز بافت تاریخی اراک تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول