اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تصورغلط درباره دانش‌آموزان هنرستانی

وزیر آموزش و پرورش گفت: متأسفانه هنوز این تصور غلط وجود دارد که دانش‌آموزانی که نمی‌توانند در رشته‌های دیگر تحصیل کنند به دنبال رشته‌های مهارتی و هنرستان‌های آموزش‌وپرورش می‌آیند و این برداشت و تصور اشتباهی است که باید اصلاح شود.

تصورغلط درباره دانش‌آموزان هنرستانی

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش که به صورت سر زده در حاشیه روند برگزاری داوری‌های بخش فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، در محل اردوگاه شهید باهنر تهران حضور یافته بود، در ارتباط مجازی با دانش‌آموزان استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی و خوزستان به بحث، گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

در این ارتباط زنده ویدیویی دانش‌آموزان خواسته‌های خود را در زمینه‌های مختلف با وزیر آموزش‌وپرورش در میان گذاشته و وزیر آموزش و پرورش، قول پیگیری‌های لازم در این زمینه ها را به دانش آموزان داد.

از مهم ترین خواسته‌های دانش آموزان در این ارتباط ویدیویی، بستر‌سازی جهت استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان هنرمند در جهت ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه هنر و احداث هنرستان‌های تخصصی هنر در مراکز استان‌ها بود.

*آینده جامعه متأثر از نظام یادگیری است

وزیر آموزش‌وپرورش، در پاسخ به پرسش یکی از دانش آموزان هنرمند استان آذربایجان شرقی، با اشاره به این که توسعه یادگیری و استفاده از ظرفیت‌های مختلف هنری برای تعمیق یادگیری و انتقال مفاهیم یک کار بسیار مهم، اساسی و ضروری است که ما را به حقیقت یادگیری نزدیک تر می‌کند، گفت: آینده جامعه متأثر از نظام یادگیری است و کیفیت نظام یادگیری، کیفیت آینده ما را می‌سازد، بنابراین هر اندازه که نظام یادگیری، نظام کار سازتر و با کیفیت تری باشد و از ابزارها و جذابیت‌های بیشتری برای ارتقای سطح دانش و یادگیری دانش‌آموزان استفاده کند، انتقال مفاهیم با سادگی و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از تشکیل و برگزاری که در همین راستا، بیش از 4 و نیم میلیون نفر از استعدادهای هنری و فرهنگی دانش‌آموزان شناسایی شده و به این نهضت بزرگ فرهنگی و هنری پیوسته‌اند و این عدد، یک عدد اعجاب آور و خیره کننده است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه علاوه بر هنرهای زیبا، بلکه تمامی رشته‌های هنری آن گونه که باید در جایگاه خودش به درستی برای مخاطبان و به ویژه دانش‌آموزان تعریف نشده است، ادامه داد: متأسفانه هنوز این تصور غلط وجود دارد که دانش‌آموزانی که نمی‌توانند در رشته‌های دیگر تحصیل کنند به دنبال رشته‌های مهارتی و هنرستان‌های آموزش‌وپرورش می‌آیند و این برداشت و تصور اشتباهی است که باید اصلاح شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر این مفهوم که هر مهارت فرصت‌های جدیدتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد و به آن‌ها امکان بیشتری برای انتخاب و مشارکت مؤثر تر در زندگی جمعی شان می‌بخشد، اظهار داشت: در مورد هنرهای زیبا، مشارکت‌های بسیار گسترده‌ای را با وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده ایم و این عرصه را بناست که با هم فکر و همکاری این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه دهیم.

وی با ابراز خرسندی از این امر که در روند برگزاری این جشنواره همواره تمامی هنرها و به ویژه هنرهای نمایشی دستخوش رشد مثبتی شده است که برای همگان بسیار قابل توجه بوده است، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم به تدریج با درکی سنجیده تر در سطح جامعه ما بتوانیم توجه بیشتری به این وجوه داشته باشیم.
حضور 50 درصد از دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش است
حاجی میرزایی با تأکید بر این امر که بر اساس قانون، وزارت آموزش‌وپرورش باید 50 درصد دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی هدایت کند، تصریح کرد: این عدد نزدیک به 35 درصد است و یکی از مهم ترین برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش این است که در آینده‌ای نزدیک بتواند این رقم را تا مرز 50 درصد افزایش داده و بهبود ببخشد.

وزیر آموزش و پرورش، خطاب به دانش آموزان شرکت کننده در این ارتباط ویدیویی خاطر نشان کرد: امیدوارم با وجود استعدادهای بسیار خوبی مانند شما که در این سرزمین بزرگ فراوان هستند و اهتمام و تیزهوشی و سنجیدگی داوران ما بتوانیم استعدادهای خوب این سرزمین را شناسایی کرده و زمینه‌های پرورش آنان را در این مسیر فراهم آورده و حرکت در این مسیر را تسهیل سازیم.

*«هنرستان‌های ماندگار» در سطح کشور، بخش مهمی از فرهنگ ما هستند

وی با اذعان به این امر که هنرستان‌های ماندگار در سطح کشور بخش مهمی از فرهنگ ما هستند و همان طور که همگان می‌دانند آرامش بخش هستند و ما را با گذشته‌ای پیوند می‌دهند که حس بهتری داشته باشیم، گفت: پذیرفته ایم که این مدارس را شناسایی و هدایت کنیم و تاکنون  50 مدرسه ماندگار در سطح کشور شناسایی شده اند که سابقه 100 ساله دارند و برخی از آن ها نیز بیش از 100 سال قدمت دارند و ما نیز این مدارس را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار داده ایم تا بتوانیم آن‌ها حفظ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش حفظ کارکردهای قبلی «مدارس ماندگار» را مهم ترین راز حفظ و نگهداری این مدارس برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که مدرسه باید همچنان مدرسه باشد تا استوار بماند و تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد، افزود: این که شما دارید یک مدرسه ماندگار را به ما معرفی می‌کنید و تاریخچه آن را بیان می‌کنید، بخش مهمی از تاریخ یک سرزمین است؛ چرا که اصلی ترین تحولات یک جامعه را تاریخ نهادهای آموزشی آن شکل می‌دهد و اگر نهادهای مسئول یادگیری، این مسئولیت را درست انجام دهند، قطعاً یاد و خاطره آن‌ها در این سرزمین پایدار خواهند ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول