اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نانی که به نرخ روز نیست/ نانوایان و مردم هر دو ناراضی

طی سال‌های اخیر با وجود افزایش چند برابری مواد اولیه، بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه و ... نرخ نان بر خلاف دیگر کالاها تغییر چندانی نداشته که این امر موجب نارضایتی تولیدکنندگان آرد و نانوایان شده است.

نانی که به نرخ روز نیست/ نانوایان و مردم هر دو ناراضی

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم ، طی سال‌های اخیر با وجود افزایش چند برابری مواد اولیه، بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه و ... نرخ نان بر خلاف دیگر کالاها، تغییر خاصی نداشته که این امر نارضایتی نانوایان را در پی داشته است.

نانوایان می گویند، کارگران به‌ دلیل مزد پایین ناشی از ارزان بودن نان در حال ترک نانوایی‌ها هستند و به شغل‌های ‌دیگر روی آوردند که این امر می تواند در آینده در تولید و عرضه نان باکیفیت، تاثیر مستقیم بگذارد.

نانوایان دیگر تمایلی به پخت نان ندارند چرا که با توجه به هزینه های تمام شده، تولید نان منفعتی برای آنان ندارد و اگر قیمت آن اصلاح نشود، صاحبان نانوایی‌ها، با مشکل مواجه می شوند.

یک نانوا در مصاحبه با خبرنگار فارس گفت: دولت اگر می خواهد قیمت نان را ثابت نگه دارد، باید بخشی از هزینه های نانوایان شامل برق، آب، گاز، بیمه و .... را بپردازد یا قیمت نان را افزایش دهد نه اینکه از جیب نانوایان قیمت نان را پایین نگه دارد.

نانوای دیگری بیان کرد: زمزمه هایی از افزایش قیمت نان در استان فارس به گوش رسید، نرخ جدید نان از سوی شورای آرد و نان استان تعیین و طی جدولی در فضای مجازی منتشر شد اما بلافاصله از افزایش قیمت نان جلوگیری شد.

وی فزود: قطعا دود ناشی از این یک بام و دو هوایی ابلاغ قیمت جدید نان، هم در چشم نانوایان و هم مردم می رود.

تعدادی از نانوایان دیگر هم معتقدند که باید در ابتدای هر سال قیمت گذاری در مورد نان مانند سایر کالا ها صورت گیرد تا مشکلی در تولید و عرضه نان به وجود نیاید.

نانوایان می گویند، آرد یارانه ای فقط ٢۰ تا ٢۵ درصد هزینه های آنان را تشکیل می دهد و مابقی هزینه ها با رشد تورم چندین برابر شده اما نرخ نان ثابت مانده که مشکلات فراوانی برای نانوایان فراهم کرده است.

همچنین شهروندان هم بعضا از کیفیت پایین نان شکایت دارند و ناراضی هستند که طبق گفته کارشناسان مشکل کیفی گندم به دلیل کاهش بارندگی و کاهش کیفیت کود و سم ها است. 

یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی کارخانه‌ها، کمبود گندم است و گندم کهنه مربوط به سال قبل در سیلوها وجود ندارد و کارخانه ها مجبور به استفاده از گندم نو هستیم که متاسفانه از لحاظ کیفی دچار مشکل می شوند.

قیمت نان هنوز تغییر نکرده است

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: نرخنامه جدید نان منتشر شده در فضای مجازی تایید نشده و قابلیت اجرایی ندارد.

بهنام اتحاد گفت: به محض هر گونه تغییر و ابلاغ رسمی مراجع ذی‌صلاح و کارگروه آرد و نان استان، مراتب در اسرع وقت به همه واحدهای خبازی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین نرخ نان تا اطلاع ثانوی همان نرخ قبلی بوده و هر گونه افزایش قیمت خودسرانه تخلف گرانفروشی محسوب و مطابق قوانین و مقررات تعزیرات حکومتی برخورد و اعمال قانون خواهد شد.

اتحاد با بیان اینکه پیرو گزارشات مکرر مردمی و مشاهدات عینی صورت گرفته از سطح شهر، شاهد تعطیلی خودسرانه و بدون هماهنگی همچنین عدم رعایت ساعات پخت توسط برخی از واحدهای خبازی هستیم، بیان داشت: علی رغم تذکرات قبلی، که مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است، به اتحادیه خبازان تاکید شده که با استفاده از ظرفیت هیئت رئیسه اتحادیه ضمن بازدید روزانه از خبازی‌ها، در صورت مشاهده چنین مواردی ضمن گرفتن تعهد از واحد مذکور، لیست واحدهای متخلف را جهت برخورد قانونی به اداره صمت ارسال کنند.

رئیس صمت جهرم تاکید کرد: تکرار این موضوع از سوی هر واحد خبازی علاوه بر تخلف صنفی از لحاظ امنیتی نیز تخلف محسوب شده و علاوه بر ارسال پرونده به تعزیرات، کسر آرد و لغو امتیاز، پرونده این واحدها به دلیل اخلال در خدمت رسانی به شهروندان و دفاع از حقوق شهروندی به مراجع قضایی نیز ارسال خواهد شد.

گلایه تولیدکنندگان آرد از هفت سال بدون تغییر نرخ 

مدیرعامل یک کارخانه آرد نیز در مصاحبه با فارس با بیان اینکه تمام کارخانه‌های تولیدی آرد کشور با مشکلات فراوان و عدیده‌ای مواجه هستند، گفت: کارخانه‌های تولیدی آرد با مشکلات فراوانی درگیر هستند و یکی از مشکلات این است که از سال ۱۳۹۳ تاکنون، تغییر نرخی با وجود تورم افسار گسیخته در نرخ گندم و آرد وجود نداشته است.

بهنام دادگر بیان داشت: کارخانه‌ فقط در حد اینکه خود را نگه دارد و رو به تعطیلی نرود، در حال فعالیت است وگرنه سود و بازدهی ندارد.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه قیمت نان در شورای آرد و نان استان و با هماهنگی استانداری تعیین می شود، نانوایان از تاخیر در تعیین قیمت نان گلایه مند و خواستار تسریع در ابلاغ قیمت جدید نان هستند.

با توجه به اینکه نان، قوت غالب مردم می باشد لازم است مسئولان و مدیران نسبت به حل مسائل و مشکلات تولیدکندگان آرد و نانوایان سریعتر عمل کنند تا مردم در تامین این نیاز اصلی دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول