اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا خواستار تمدید مهلت تنظیم جوابیه در پرونده شکایت ایران شده است

دولت آمریکا با بهانه کردن مذاکرات در خصوص برجام خواستار تمدید مهلت خود برای تنظیم لایحه جوابیه در پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت شده است.

آمریکا خواستار تمدید مهلت تنظیم جوابیه در پرونده شکایت ایران شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید دولت آمریکا با توجه به جاری بودن مذاکرات وین خواستار تمدید مهلت خود برای تنظیم لایحه جوابیه خود در پرونده شکایت ایران از این کشور به دلیل نقض پیمان مودت شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری طی حکمی که ۲۱ جولای ۲۰۲۱ صادر شده (چهارشنبه ۳۰ تیرماه) گفته این نهاد بین‌المللی مهلت آمریکا برای تنظیم لایحه جوابیه را تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ تمدید کرده است.

در این حکم تصریح شده نماینده ایالات متحده آمریکا طی نامه‌ای به تاریخ ۹ ژوئیه درخواست کرده مهلت تنظیم جوابیه به ۲۱ دسامبر تمدید شود.

واشنگتن مدعی شده که این کشور طی سه ماه گذشته مشغول انجام مذاکراتی جهت بازگشت دو جانبه با ایران به توافق هسته‌ای برجام بوده است. آمریکا مدعی شه که نتیجه آن مذاکرات بر محتوای جوابیه آمریکا «تأثیر مستقیم و محسوسی» خواهد داشت.

آمریکا همچنین مدعی شده که افراد کلیدی دخیل در تنظیم جوابیه دولت آمریکا مشغول انجام مذاکرات برجام هستند و همین مسئله موجب می‌شود تهیه پیش‌نویس این لایحه با دشواری‌هایی مواجه شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید رونوشتی از این نامه را پس از دریافت به نماینده جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

دستیار نماینده جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ مخالفت تهران را با درخواست آمریکا برای تمدید آن مهلت زمانی ابراز کرده. ایران گفته که نتایج مذاکرات برجام هیچ تأثیری بر روند رسیدگی به این پرونده نخواهد داشت.

دیوان دادگستری آمریکا در پایان تصریح کرده بعد از در نظر گرفتن دیدگاه‌های هر دو طرف، در نهایت مهلت تنظیم لایحه جوابیه ایالات متحده را تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ تمدید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران شکایتی را بر اساس «عهدنامه مودت» به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم کرد و خواستار دستور دادگاه به واشنگتن برای لغو این تحریم‌ها شده بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری مهر ماه ۱۳۹۷ با بررسی درخواست قرار موقت ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد و از طرفین خواست از اقدامی که مناقشه را تشدید کند، خودداری کنند.

آمریکا پس از صدور این حکم اعلام کرد که از عهدنامه مودت که در سال ۱۹۹۵ میلادی میان ایران و آمریکا برقرار شده، خارج خواهد شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد و عالی‌ترین مرجع حل اختلاف میان دولت‌ها است. این نهاد مستقر در لاهه هلند، برای اجرای تصمیماتش از پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد برخودار است و تمام اعضای ملل متحد به اجرای تصمیمات دیوان ملزم هستند.

با این وجود، از آنجا که آمریکا خود یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است و از حق وتو برخودار است، پیش از این در مواردی از اجرای تصمیمات دیوان خودداری کرده است.

پیش از این، وکلای ایالات متحده آمریکا در جلسه ۲۴ شهریورماه سال گذشته صلاحیت قضایی این دادگاه را برای بررسی شکایت ایران رد کرده بودند. با وجود این، این دادگاه بهمن‌ماه گذشته اعتراض آمریکا در خصوص اینکه این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا ندارد را رد کرد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است خارج شد و تحریم‌های متوقف‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول