اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

فتح «دربند» با یک کلیک/تندیس کوهنورد میدان سربند متعلق به کیست؟

اگر ویروس کرونا و این خانه نشینی اجباری نبود، می توانستید با خیال راحت در محوطه دربند قدم بزنید و آرام آرام خود را به آبشار اصلی برسانید.

فتح «دربند» با یک کلیک/تندیس کوهنورد میدان سربند متعلق به کیست؟

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، حتماً بارها از جلوی میدان دربند عبور کرده اید، منطقه ای که یکی از 33 پارچه آبادی شمیرانات محسوب می شود که از شمال به کوه‌های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد. 

اگر ویروس کرونا و این خانه نشینی اجباری نبود، می توانستید با خیال راحت در محوطه دربند قدم بزنید و آرام آرام خود را به آبشار اصلی برسانید اما این روزها که کویید 19 ارمغانی جز قرنطینه برای ما نداشته و حتی فرصت تهرانگردی از مردم سلب کرده، بهترین راه این است که اینجا کلیک کنید و به صورت مجازی از این طبیعت بکر و در حین حال جذاب دیدن کنید.

در زمان های گذشته دربند را به نام «مرغ محله»، «مغ محله» یا «شاه محله» می شناختند، منطقه ای با 200 سال قدمت که به دلیل موقعیت آب و هوایی ویژه اش محل سکونت باغداران و کشاورزان بوده است.

ناصرالدین شاه در سفری که به قلعه شمیران داشت از دربند هم گذشت و باغ‌های زیبا و هوای خنک آنجا توجه اش جلب کرد اما با این حال دربند تا دوره پهلوی اول و ساخته شدن هتل دربند چندان دستخوش تغییر نشده بود.

هتل دربند نخستین ساختمان مدرن این روستا بود که به دستور رضاشاه در کنار 8 ویلای اختصاصی دیگر ساخته شد و راه ساخت و سازهای بعدی در این روستا را باز کرد، به طوری که سال‌هاست خبری از بافت روستای دربند و «مغ‌محله» نیست. 

خیابان جعفرآباد که این روزها نام «فناخسرو» را به خود گرفته، اصلی ترین خیابان این منطقه است که شما را به میدان دربند می رساند، شما در این بازدید مجازی می توانید آرام آرام و با کمک نقاط راهنما خودتان را به آبشار اصلی دربند برسانید.

این منطقه تا پیش از کرونا نخستن گزینه گردشگران خارجی در سفر به تهران بود،‌ دربند با قرار گرفتن در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است و دره های اوسون، آبشار، امامزاده ابراهیم،کاک، آب شیردره و دره زون از جمله دره های اصلی رودخانه دربند محسوب می شوند.

تندیس کوهنورد که در میدان سربند در محلهٔ دربند قرار گرفته نماد اصلی این میدان است، مجسمه ای که ایده ساخت آن در سال 1337 توسط حسن وجدان خوش،‌ از کوهنوردان باسابقه ایرانی مطرح شد و در نهایت در سال 1341 به دست رضا لعل ریاحی، پیکرتراش و نقاش ایرانی ساخته و سپس نصب شد.

این تندیس مربوط به امیر شاه قدمی،‌گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی ایران است، کسی که در عملیات مربوط به نجات سرنشینان هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری به ارتفاع 3870 متر در سرمای 30 درجه زیر صفر موفق به نجات آن افراد شد و در سال 91 در سن 80 سالگی از دنیارفت.

به جرأت می توان گفت که دربند بهترین مسیر برای یک پیاده روی طولانی است و در صورتی که شما این پیاده روی را به یک راهپیمایی خانوادگی تبدیل کنید می توان یک تفریح درست و حسابی داشته باشید.

به همین جهت هم به شما پیشنهاد می کنیم که پس از تعطیلات کرونایی قدم در مسیر دربند بگذارید و پس از عبور از رستوران ها و کافه های موجود در مسیر خودتان را به کوهستان برسانید و یک کوهنوردی و طبیعت گردی را در پیچ و خم های کوهستان تجربه کنید.

برای رفتن به دربند می توانید تاکسی های واقع در میدان تجریش را سوار شوید و خودتان را به میدان سربند برسانید. مسیر مستقیم را که طی کنید با عبور از چند پل چوبی به ده تاریخی «پس قلعه» می رسید، با عبور از این ده به پلی فلزی می رسید که دو مسیر را به شما نشان می دهد.

اگر مسیر زیر پل را انتخاب کنید به منطقه بند یخچال می رسید اما در صورت انتخاب مسیر مستقیم مجدد به یک دو راهی می رسید که مسیر سمت چپ شما را به آبشار سوتک و دره ارس می رساند.

اگر از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشید می‌توانید با انتخاب مسیر سمت راست ظرف مدت 3 ساعت خود را به پناهگاه شیرپلا برسانید و از ارتفاع  2750 متری تمام شهر تهران را زیر پای خود ببینید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول