اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اعتراض به قصد انگلیس برای اعزام دائمی دو ناو جنگی به شرق آسیا، درخصوص قدرت‌نمایی لندن برای پکن هشدار داد.

هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس برای چین در حوزه آبی اقیانوس‌های هند و آرام هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لی‌جیان در نشستی خبری گفت، دولت چین به آزادی ناوبری و پرواز در مجاورت این کشور احترام می‌گذارد و هر کشوری می‌تواند در چارچوب قوانین بین‌المللی از آن بهره بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، پکن «قویاً با اقدام به قدرت‌نمایی برای چین مخالف است» و ارسال کشتی جنگی به آب‌های آسیایی از سوی انگلیس «حق حاکمیت و امنیت چین را به خطر انداخته و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

 

این هشدار پکن پس از آن صورت می‌گیرد که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد به‌دنبال اعزام ناوگروهی شامل ناو هواپیمابر ملکه الیزابت، دو کشتی جنگی انگلیسی نیز حضوری مداوم در حوزه هند و آرام خواهند داشت.

به گفته والاس این دو کشتی جنگی انگلیسی با اسامی «اچ‌ام‌اس اسپِی» و «اچ‌ام‌اس تامار» به قصد پشتیبانی از عملیات‌های ژاپن، استرالیا، سنگاپور و احتمالاً آمریکا اعزام خواهند شد.

از سوی دیگر روزنامه «هندوستان تایمز» از رزمایش مشترک ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و نیروی دریایی هند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد.

اظهارات اخیر وزیر دفاع انگلیس پس از دیدار او با همتای ژاپنی بیان شد که طی آن، دو طرف بر ادعای «محافظت از کشورهایی که قادر به محافظت از خود در برابر دشمنان نیستند» تأکید کردند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس فروردین امسال، طرح بازبینی در سیاست خارجی کشورش را به پارلمان تحویل داد که در آن بر تبدیل فزاینده حوزه هند-آرام به «مرکز ژئوپولیتیک جهان» تأکید شده است.

همچنین در این طرح اشاره شده که قدرت رو به افزایش چین، احتمالاً «مولفه ژئوپولیتیکی» اصلی دهه پیش رو خواهد بود و تطابق لندن با تأثیر فزاینده پکن بر مناسبات جهانی را خواستار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول