اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گپ‌وگفتی کوتاه با پزشک موفق مشهدی که صاحب ۳ فرزند است

پزشک موفق مشهدی با داشتن سه فرزند، معتقد است که فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است. اگر می‌خواهید بر گل‌های بوستان بهشتتان بیفزایید، از وسوسه‌ها و ترس‌های بی اساس شیاطین جِنّی و انِسی هرگز نهراسید و در این خصوص به خداوند رزاق مهربان پناه بیاورید.

گپ‌وگفتی کوتاه با پزشک موفق مشهدی که صاحب ۳ فرزند است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب دا، دکتر مهدی زروندی، دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متخصص طب ایرانی است که صاحب سه فرزند (یک دختر۱۵ ساله. یک پسر۱۲ ساله. یک پسر۷ساله) است.

دکتر مهدی زروندی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندآوری با کار، تحصیل و علم و پژوهش منافاتی دارد یا خیر، اظهار می‌کند: بستگی به جهان بینی و ایدئولوژی فرد دارد، در نگاهی که خداوند به عنوان روزی رسان ضعیف دیده شود و رگه های شرک در عقیده آدمی رسوخ کرده باشد و فرزندآوری مانع پیشرفت از دیدگاه چنین فردی انگاشته شود؛ آری! اما در نگاهی سرشار و زلال از عشق به رزاق بودن خداوند، به جهت بقای نوع جامعه انسانی؛ خیر!

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مواجهه با چالش‌ها و نقدهایی در زمینه فرزندآوری می‌گوید: بر اساس نگاه قرآنی، هیچ‌کس بدون چالش و نقد نیست و اصولا انسان تا زمانی که در این دنیاست، در چالش و سختی آفریده شده و به همین دلیل مدام در معرض آزمون و نقد است، تا گوهر وجودی او روز بروز بیشتر شناخته شود. البته زمانی که آدمی گوهر وجودی خود را شناخت، دیگر جایی برای ترس از این چالش‌ها و نقدها وجود نخواهد داشت. بنابراین این چالش‌ها و نقدها چون در جهت رشد و فرایند تکامل بنده بوده؛ بحمدالله مانع جدی در مسیر زندگی ایجاد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طبقه تحصیلکرده و دارای شرایط اقتصادی مطلوب جامعه تمایلی به فرزندآوری ندارند، تصریح می‌کند: کار جهادیِ فرهنگی و روشنگری عمیقی از جانب حوزه و دانشگاه لازم است تا آثار سیاست های استعماری و غربزده گذشته اصلاح و آثار مطلوب و دینی(عقلی و نقلی) فرزندآوری نمایان شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای فرزندآوری و جلوگیری از سالمند شدن جامعه می‌گوید: مقام معظم رهبری، به عنوان رهبری فرزانه و آزاد اندیش ضمن تصریح اشتباه بودن سیاست‌های گذشته مبنی بر کنترل نسل و موالید، با دلایل عقلی و منطقی نظرات خود را مبنی بر خیر بودن فرزندآوری در شرایط کنونی به کرات ابراز داشته‌اند که همگان باید به ان توجه جدی داشته باشند.

دکتر زروندی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان در مسائل فرزندپروری با همسر خود همکاری می‌کنید، عنوان می‌کند: دانسته یا ندانسته و خواسته یا ناخواسته تمامی مردان متاهل بویژه نوع مسئولیت پذیر ایشان در تربیت فرزند نقش کمکی خود را ایفا می‌کنند اما شدت و ضعف آن را در بین آقایان کسی منکر نیست. البته متقابلا این مسئله در مورد زنان نیز جاری و صادق است. اصولا مقوله تربیت صحیح فرزند بدون تعامل و کمک همسران و البته یاری الهی( به ویژه در عصر حاضر و شرایط کنونی) به دشواری امکان‌پذیر است.

او در خصوص اینکه چگونه در کنار کار و تحصیل، برنامه ریزی برای فرزندپروری دارید، می‌گوید: از آنجا که بر اساس گزاره‌های دینی، جنبه‌ها و امور مادی مقوله تربیت را خداوند رزاق تضمین کرده و البته بر عهده نیز گرفته که مهم اعتقاد راسخ و داشتن چشم بینا برای دیدن نشانه‌های آن در زندگی است و از سویی در امور و جنبه های معنوی تربیت نیز خداوند از همسران  خواسته که با برنامه‌ریزی دینی(عقلی و نقلی) این امر را به شایستگی جلو ببرند. به همین جهت همسر بنده جهاد خانه‌داری را انتخاب کرده اما بار اصلی مسئولیت تربیت فرزندان بدوش ایشان است. هرچند که بنده هم ضمن انجام امور معیشتی و دانشگاهی در حد توان جسمی، فکری و عقیدتی به ایشان کمک می‌کنم.

این پزشک توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص توصیه به زوجین جوان در خصوص فرزندآوری اظهار می‌کند: توصیه بنده در این زمینه بیش از آنکه به زوجین جوان باشد به والدین و ارحام ایشان و البته دولت است، که تا حد توان مانع‌زدایی کنند و به مسئولیت خطیر خود واقف شوند. شاید ترس بزرگترین مانع پیش روی زوجین جوان امروزی باشد. آنها در معرض بمباران شدید انواع ترس‌های ناشی از فرزندآوری قرار گرفته‌اند. خانواده و مسئولین باید عنایت کنند، زوجین جوان به منزله نونهالانی هستند که اگر حمایت و دست محبت باغبان همچنان بر سر آنها نباشد و خورشید گرم عطوفت خانواده و جامعه بر برگ‌های تازه در آمده زندگی ایشان نتابد؛ بسیار دشوار است که بخواهیم بر ترس‌های دروغین ناشی از فرزندآوری توسط ایشان- بویژه در شرایط امروزین جامعه- غلبه کنیم.

زروندی در خصوص برنامه‌ریزی برای پرورش فرزندان در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، تفریحی و خاطرنشان می‌کند:  همه ما باید براساس اصول آموزش‌های دینی اوقات زندگی و تربیتی خود و فرزندانمان را به چهار بخش عمده تقسیم کنیم. طبق فرموده امام کاظم(ع) بخشی از آن را به عبادت، بخشی را به معیشت، بخشی را به تحکیم پیوندهای خانوادگی و اجتماعی و زمانی را به تفریحات سالم از جمله ورزش و نیز موانست با طبیعت الهام بخش اختصاص دهیم و البته از خداوند متعال هم برای توفیق و عملیاتی شدن آن صبح و شام ملتمسانه مسئلت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در اوایل تولد فرزندان، والدین ما را همراهی کردند  اما بعد از آن ضرورت چندان ایجاب نکرده است. اظهار می‌کند: جامعه مسلمین و مومنین باید عنایت کنند، فرزند صالح گلی از گل های بهشت است. اگر می خواهید بر گل های بوستان بهشتتان بیفزایید، از وسوسه ها و ترس های بی اساس شیاطین جِنّی و انِسی هرگز نهراسید و در این خصوص به خداوند رزاق مهربان پناه بیاورید. چرا که حقیقتا؛ «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول