اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کاهش انحصار و افزایش دسترسی مردم در مناطق محروم ثمرات آیین نامه جدید داروخانه‌ها

داروساز با بیان اینکه در آیین نامه جدید با رفع انحصاری که سال‌ها در بازار دارویی وجود داشته فضا برای ارائه‌ی خدمت بیشتر و نیز توزیع عادلانه‌ی دسترسی مردم در مناطق محروم فراهم خواهد شد، آیین‌نامه‌ جدید یک گام مثبت و رو به جلو در راستای کاهش انحصار و افزایش دسترسی مردم به خدمات دارویی است. ضابطه آیین‌نامه جدید در روزهای آتی ابلاغ خواهد شد.

کاهش انحصار و افزایش دسترسی مردم در مناطق محروم ثمرات آیین نامه جدید داروخانه‌ها

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، بحث انحصار یکی از مهم‌ترین مانع‌های پیش‌روی فضای کسب‌وکار و تولید کشور است. منشا این انحصار نیز پیچیدگی در اعطای مجوزهای کسب‌وکار است. مجوزهای حوزه سلامت کشور نیز همواره با انحصار همراه بودند و مردم نیز با مشکلات فراوان و صف‌های طولانی روبر و بوده‌اند. از جمله مجوزهای انحصاری حوزه سلامت کشور، کمبود ورود به رشته‌های پزشکی و داروسازی در کنکور سراسری، انحصار در مجوز بیمارستان، مطب، داروخانه است که به ترتیب باید برای رسیدن به یک بازار رقابتی، انحصار هر یک از موارد ذکر شده برداشته شود. به تازگی در خرداد ماه، مجوز داروخانه‌ها از انحصار خارج شده است و آیین نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه، کمک به سزایی در افزایش اشتغال‌زایی و خدمت‌رسانی به مردم خواهد داشت. از همین رو  با آذر اشک داروساز و کارشناس حوزه سلامت به گفتگو پرداختیم.

آذراشک داروساز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آیین نامه جدید داروخانه‌ها و رفع انحصار حدنصاب جمعیتی و نیز تاحدودی انحصار حدفاصله از داروخانه دایر، گفت: در آیین نامه جدید با رفع انحصاری که سال‌ها در بازار دارویی وجود داشته و برخلاف اصول قانون اساسی کشور است، مطمئناً فضا برای ارائه‌ی خدمت بیشتر و نیز توزیع عادلانه‌ی دسترسی مردم در مناطق محروم و مناطق بیشتر برخوردار به داروخانه و خدمات داروساز فراهم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به آیین‌نامه‌ی جدید انتقاداتی نیز وارد است، از جمله مسائلی که در خصوص تولید امتیاز برای پارکینگ یا مساحت فضای داروخانه و نیز دو مرحله‌ای شدن صدور آیین‌نامه که بهتر است اصلاح یا ویرایش شود. به هر حال در مجموع این آیین‌نامه یک گام رو به جلو است و اگر نواقص یا مشکلاتی در خصوص آیین‌نامه وجود دارد باید تا پایان دولت ویرایش شود و این آیین نامه نباید لحظه‌ای توقف داشته باشد.

این کارشناس سلامت در خصوص فواید تسهیل مجوز تاسیس داروخانه‌ها، تشریح کرد: در مقایسه با آیین‌نامه‌ی قبلی که امکان تأسیس داروخانه را به داروساز نمی‌داد، دسترسی مناطق محروم به خدمات دارویی با توجه به آیین‌نامه جدید بیشتر خواهد شد. یک بررسی در این زمینه، نشان داد که از زمان ابلاغ آیین‌نامه جدید در بعضی از استانها مثل کردستان و کرمانشاه 70 درصد درخواست تقاضای تأسیس داروخانه در مناطق محروم افزایش پیدا کرده است.

این داروساز با ذکر نمونه‌ای از وجود انحصار در داروخانه‌ها، عنوان کرد: در شهر تهران هم اکنون خانواده‌هایی هستند که داروساز نبوده ولی صاحب امتیاز بیش از 700 داروخانه هستند که این خلاف قانون است.

آذراشک گفت: در گزارش جلسه کمیسیون بهداشت مورخ 14 تیرماه پیرامون آیین نامه جدید داروخانه‌ها، گفت: در این جلسه جمعی از مسئولان از جمله، دکتر شانه‌ساز معاونت غذا و دارو، دکتر روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت مجلس و نیز موافقین و مخالفین آیین‌نامه هر دو حضور داشتند. بحث‌های ما به طور کلی بیشتر بر مبنای تسهیل دسترسی مردم به خدمات داروساز بود و بحث مخالفین هم مبنی بر حفظ آیین نامه قبلی و بیان خوب بودن شرایط فعلی بود، هرچند که از موضوع جلسه قبل مبنی بر ملغا شدن آیین نامه عقب‌نشینی کرده بودند.

وی در خاتمه، عنوان کرد: در مجموع خروجی جلسه این بود که آیین‌نامه‌ی جدید یک گام مثبت و رو به جلو در راستای کاهش انحصار و افزایش دسترسی مردم به خدمات دارویی است و توأم با اجرایی شدن آیین نامه در صورت نیاز به ویرایش، متمم یا موردی اینها اصلاح وجود دارد. دیگر اینکه تأکید بر این شد که دارو یک کالای رقابتی نیست و باید در ضوابط آیین‌نامه حتماً این موضوع منظور شود که مبادا رقابتی در فروش دارو ایجاد شود، بلکه رقابت در ارائه‌ی خدمت باشد و این بستر نیازمند قوانین جدیدی است که از گذرگاه مجلس باید بگذرد و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی داروسازی کشور وظیفه دارد که این خدمات را درنظر گرفته و نظارت بهتری در ارائه‌ی این خدمات داشته باشد تا مردم به طور عموم منتفع شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول