اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشدید نگرانی تل‌آویو از حزب‌الله؛ هراس از اصابت ۳۰۰۰ موشک در یک روز

بررسی عناوین رسانه‌های عبری‌ حکایت از آن دارد که تل‌آویو بشدت نگران پررنگ‌ترشدن نقش حزب‌الله در جریان بحران لبنان است به‌ویژه آنکه برآوردها نشان می‌دهد حزب‌الله قادر است تنها در یک روز جنگی 3000 موشک روانه اراضی اشغالی کند.

تشدید نگرانی تل‌آویو از حزب‌الله؛ هراس از اصابت ۳۰۰۰ موشک در یک روز

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از طرح اخیر دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان برای پایان دادن به بحران اقتصادی لبنان و همزمان پیشنهاد مشکوک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش‌هایی درباره نگرانی‌ محافل سیاسی و امنیتی تل‌آویو از بحران لبنان منتشر کردند. 

وبگاه خبری شبکه «المیادین» بتازگی در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد که بحران سیاسی و اقتصادی لبنان در صدر اولویت‌های اسرائیل قرار دارد و آن‌ها نگران تشدید این بحران و بازتاب آن بر خود و منافعشان هستند چراکه  یکی از گزینه‌های اسرائیل امروز کنترل مجدد وضعیت لبنان با استفاده از بحران اقتصادی است؛ آن هم به خاطر ترس از پررنگ‌تر شدن نقش حزب‌الله.

این وبگاه لبنانی ادامه داد، در مدت زمان اخیر، این توجه و نگرانی‌های تل‌آویو در صدر عناوین روزنامه‌های عبری‌زبان بازتاب داشته است به‌نحوی که می‌توان از بحث‌های سیاسی، نظامی و رسانه‌ای در فلسطین اشغالی نگرش‌های رژیم اشغالگر را استخراج کرد بویژه آنکه تل‌آویو در نتیجه فروپاشی اقتصادی لبنان و خلأ در دولت این کشور به حالت آماده‌باش درآمده است.

تهدید‌های ناشی از بحران لبنان از نگاه تل‌آویو

نگرش نخست

محافل سیاسی و امنیتی در فلسطین اشغالی می‌گویند که بحران لبنان ممکن است به قیمت کاهش قدرت گرو‌ه‌های نزدیک به محور آمریکا «به حزب‌الله نقش بیشتری در داخل این کشور بدهد» آن هم پس از اینکه این جنبش در جریان بحران از راه ابتکارها و یک سری طرح، جایگزین‌هایی برای احتکار دارو، غذا و سوخت ارائه و به عموم مردم لبنان کمک کرد. 

محافل سیاسی و امنیتی در فلسطین اشغالی بر این باورند که این کمک‌ها به توسعه آنچه «نفوذ ایران در لبنان» خوانده شده و همچنین نفوذ حزب‌الله کمک خواهد کرد زیرا «این ایران است که این جایگزین‌ها را فراهم می‌کند».

نگراش دوم

برخی محافل و تحلیل‌ها در فلسطین اشغالی می‌گویند که بحران لبنان ممکن است منجر به ورود چین و روسیه به این کشور شود که این مسئله باعث خواهد شد تل‌آویو بیش از پیش کنترل خود را بر آنچه در لبنان رخ می‌دهد، از دست بدهد بویژه در شرایطی که واشنگتن از کمک به لبنان دست کشیده و با محاصره این کشور آن‌ را تحت فشار قرار داده است.

اندیشکده‌ها در فلسطین اشغالی در پژوهش‌های خود بر نقش روسیه در لبنان متمرکز شده‌اند و  می‌گویند که لبنان «یک منطقه برای توسعه نفوذ این کشور است». آنها خاطر نشان می‌کنند که «مسکو به افزایش نفوذش در این کشور اهتمام می‌ورزد همزمان با تداوم حضور در سوریه» از‌ این‌رو دمشق و بیروت از نظر روسیه «دو ابزار درهم‌تنیده از نظر امنیتی و اقتصادی هستند» در نتیجه آنکه عدم ثبات در یکی از آن‌ها «بر دیگری نیز تأثیر خواهد گذاشت».

المیادین ادامه در گزارش خود اشاره می‌کند که چین و روسیه به لبنان پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگی مثل بازسازی بندر بیروت، تأسیس پالایشگاه نفت و ساخت زیرساخت‌های برقی داده‌اند.

نگرش سوم

طبق این گزارش، برخی در فلسطین اشغالی بر این باورند که بحران لبنان، رژیم اشغالگر را تهدید می‌کند و احتمال آغاز جنگ میان تل‌آویو و حزب‌الله بیشتر می‌شود. وبگاه عبری‌زبان «والا» در این خصوص به نقل از منابع امنیتی تل‌آویو گزارش داده است که سقوط لبنان، تل‌آویو را به جنگ نزدیک می‌کند.

المیادین می‌افزاید، نگرانی‌های تل‌آویو در این خصوص از تداوم توسعه طرح موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله است؛ طرحی که عموم جبهه داخلی فلسطین اشغالی، تأسیسات راهبردی مثل نیروگاه‌های تولید برق و زیرساخت‌های آبی و... را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، حزب‌الله به سامانه‌های پدافند هوایی مجهز شده است که آزادی عمل نیروهای هوایی اشغالگران را در حریم هوایی لبنان و منطقه تهدید می‌کند.

این وبگاه لبنانی اضافه می‌کند، برآوردها در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که حزب‌الله در لحظه می‌تواند به سوی فلسطین اشغالی موشک شلیک کند و اکنون ۱۴۰ هزار موشک در اختیار دارد و این امکان را دارد که در یک روز جنگی حدود ۳۰۰۰ موشک به سوی سرزمین‌هاش اشغالی شلیک کند یا به عبارتی دو سوم تعداد موشک‌‌هایی که در طی دوازده روز نبرد اخیر غزه شلیک شد.

در ادامه گزارش مذکور آمده است که تجاوزهای اخیر تل‌آویو به نوار غزه نگرانی‌ اشغالگران را درباره خطرناک‌ترین سناریو برانگیخته است: رویارویی با حزب‌الله. طبق این گزارش، منابع عبری‌‌زبان عنوان کرده‌اند که توانمندی‌های «حماس برابر با یک دهم توانمندی‌های هم حزب‌الله نیست. در حالی که «نیرو هوایی اسرائیل در متوقف کردن شلیک راکت‌ها و خمپاره‌ها نیز موفق عمل نکرده است».

از‌این‌رو، رسانه‌های عبری‌زبان خبر داده‌اند که «بنی گانتز» وزیر جنگ و «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، سال آینده، طرح‌هایی را برای تکمیل ساخت دیوار در مرز با لبنان پیش خواهند برند که هزینه آن به یک میلیارد شِکل (برابر با ۳۰۰ میلیون دلار) خواهد رسید به‌نحوی که این دیوار از تهدیدات حزب‌الله از جمله حمله زمینی گسترده علیه شهرک‌های نزدیک به حصار مرزی لبنان و همچنین مواضع ارتش اشغالگر جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، نیروهای تل‌آویو در تلاش هستند تا سیاستمداران را قانع کنند که بر خلاف مرحله اخیر جنگ با حماس، هرگونه جنگ با حزب‌الله نیازمند پیشروی زمینی در لبنان خواهد بود. تحلیل‌ها در فلسطین اشغالی حکایت از آن دارد که چنین حمله‌ای به علت توانمندی‌های تهاجمی حزب‌الله که در سال‌های گذشته توسعه داده شده است، احتمالا به نفع این جنبش  خواهد بود.

از سوی دیگر، برخی مقامات امنیتی  بر این باورند که حزب‌الله خود را برای احتمال تنش آماده می‌کند و از حمله غافلگیر‌کننده تل‌آویو نگران است چراکه آن‌ها در تلاش هستند تا از جنگ اخیر با غزه درس بگیرند.

پر پایه گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های عبری‌زبان، فرماندهی شمال ارتش اشغالگر طی سه سال گذشته طرح‌هایی عملیاتی برای جنگ در لبنان آماده کرده است که این طرح‌ها تعداد متنوعی از سناریو‌ها و سطوح جنگی را از روزهای اول جنگ تا جنگی فراگیر پوشش داده‌اند.

المیادین می‌گوید، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی با تمام این طرح‌های عملیاتی موافق صورت بگیرد که این امر خود بیانگر میزان نگرانی‌ها و آمادگی برای احتمال جنگ در هر لحظه است.

نگرش‌‌‌های تل‌‌آویو

این وبگاه لبنانی در پایان گزارش خود با ارائه چکیده‌ای از نگرش تل‌آویو در قبال لبنان نوشت: 

نگرش نخست خواهان افزایش فشار بر لبنان است تا حزب‌الله را مجبور به امتیازدهی در مسئله موشک‌های نقطه‌زن کند.

نگرش دوم می‌گوید که افزایش فشار بر لبنان بازتابی منفی بر منافع تل‌آویو خواهد داشت و منجر خواهد شد حزب‌الله اقداماتی بنیادین انجام دهد تا دَر را به روی چین و روسیه بگشاید.

المیادین ادامه داد، اما در مقابل، برخی در فلسطین اشغالی بر این باورند که بحران لبنان یک فرصت است و این امکان را به تل‌آویو می‌دهد که کاری را انجام دهد که جنگ‌ها و تجاوزها نتوانستند در این کشور انجام دهند که مهم‌ترین آن طبق گفته کارشناسان،‌ دور کردن حزب‌الله از جایگاه محوری‌اش در لبنان و هدف قرار دادن محبوبیت این جنبش و محدود کردن توانمندی‌های آن است.

در ادامه آمده است، اما نکته‌ای که در آن تردیدی وجود ندارد، این است که اشغالگران نگرش قطعی و مشخصی در خصوص تعامل با لبنان ندارند؛ لبنانی که اکنون به یک مانع بر سر تمام طرح‌های تل‌آویو مبدل شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول