اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تاخت‌وتاز کرونای «دلتا» در آمریکا هفت ماه پس از آغاز واکسیناسیون

با گذشت هفت ماه از شروع تزریق واکسن کرونا در آمریکا، موج بزرگ ابتلا به سویه جدید دلتا، کادر درمانی و مقامات این کشور را دچار استیصال کرده است.

تاخت‌وتاز کرونای «دلتا» در آمریکا هفت ماه پس از آغاز واکسیناسیون

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه در گزارشی نوشت، هفت ماه پس از شروع اولین دوزهای واکسن کرونا در آمریکا، شیوع گسترده این بیماری، کادر درمان و مقامات محلی را به مرز استیصال رسانده است.

در این گزارش آمده است، میلیون‌ها آمریکایی همچنان از دریافت واکسن امتناع می‌کنند و این مسئله، شیوع ویروس کرونا را تشدید کرده است.

فرماندار ایالت آلاباما روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای بازیکنان لیگ فوتبال آمریکایی گفت: «زمان آن رسیده که رفقای واکسن نزده را سرزنش کنید».

از سوی دیگر «مت گورمن» کارشناس جمهوری‌خواه مسائل راهبردی می‌گوید: «فکر می‌کنم بسیاری از رهبران، هم در دولت و هم در کسب‌وکار، صبرشان لبریز شده است».

واشنگتن پست در ادامه این گزارش می‌نویسد، در همین حال، اعضای کادر درمان آمریکا که رمقی برایشان باقی نمانده می‌گویند با موج جدید از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که توسط سویه دلتای این بیماری ایجاد شده و به میزان زیادی قابل پیشگیری بود.

یک پزشک متخصص اطفال در شهر ممفیس آمریکا با اشاره به «انباشت خستگی» در همکارانش می‌گوید: «خسته و درمانده شده‌ایم و نگران موج بعدی هستیم و بابت ایالتی که در آن هستیم متأثریم».

مقامات دولت بایدن موج جدید شیوع کرونا در آمریکا را «همه‌گیری میان افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند» توصیف کرده و به‌دنبال تشویق یا حتی ارعاب کسانی هستند که از تزریق آن خودداری می‌کنند. اما پس از ماه‌ها تلاش برای ترغیب مردم، شمار فزاینده‌ای از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر تعداد قابل توجه افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند تأکید دارند و به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های ایالاتی اشاره می‌کنند که نرخ تزریق واکسن پایینی دارند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته رسانه‌های اجتماعی را به‌خاطر نقشی که در انتشار اطلاعات نادرست درباره مزایای تزریق واکسن ایفا می‌کنند مورد هجمه قرار داد و گفت: «آن‌ها دارند مردم را می‌کشند. ببینید، تنها همه‌گیری که با آن مواجه هستیم در میان افرادی است که واکسن نزده‌اند».

این گزارش می‌افزاید، با این حال شماری از جمهوری‌خواهان همچنان در رسانه‌های مجازی درباره ترزیق واکسن تشکیک ایجاد می‌کنند. «جیسون اسمیت» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً در پیامی توئیتری نوشته است: «دولت بایدن می‌خواهد به سبک کی‌جی‌بی، درب خانه‌ها را بشکند تا مردم را مجبور به دریافت واکسن کند».

«مولیان برودی» معاون مدیر اجرایی «بنیاد خانواده کایزر» می‌گوید: «با توجه به داده‌های موجود می‌دانیم که افراد واکسن زده، نسبت به کسانی که واکسن نزده‌اند، نگرانی بیشتری نسبت به ابتلا به کووید دارند. واقعیت این است که موارد جدید ابتلا، بستری شدن و مرگ، تقریباً همگی به افرادی اختصاص دارد که واکسن دریافت نکرده‌اند».

واشنگتن پست با استناد به تحقیقاتش می‌نویسد تنها ۶۸ درصد از افراد بالغ در آمریکا دستکم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و روند واکسناسیون نیز از اواسط ماه آوریل با کندی مواجه شده است. تمام افراد بالغ دستکم از سه ماه قبل می توانند واکسن دریافت کنند و در بسیاری ایالات، واکسن کرونا از ماه مارس به‌طور گسترده‌ای قابل دسترس است.

این روزنامه می‌افزاید، این چالش در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان که با افزایش شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، وخامت بیشتری دارد و این در حالی است که محافظت علیه این بیماری، در چنین ایالاتی به طور نامتناسبی اندک است. برای مثال، ایالت آلاباما ظرف یک هفته گذشته با 92 درصد افزایش ابتلا و 72 درصد افزایش موارد بستری مواجه است و این در حالی است که تنها یک سوم ساکنین این ایالت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که یکی از پایین‌ترین مقادیر در کل آمریکا است.

فرماندار آلاباما اخیراً در جمع خبرنگاران گفت: «این افراد واکسن نزده هستند که ما را نا امید می‌کنند. این رفقا سبک زندگی وحشتناک خودزنی را انتخاب کرده‌اند».

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات این فرماندار گفت: «فکر نمی‌کنم  نقش ما این باشد که مقصر پیدا کنیم، بلکه کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که برای مردمی که هنوز واکسن نزده‌اند درباره خطراتی که نه فقط برای خود بلکه برای افراد پیرامونشان ایجاد می‌کنند،  اطلاعات دقیقی ارائه کنیم».

«ران دی‌سانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، ایالتی که با ابتلای روزانه ده هزار نفر به ویروس کرونا مواجه است، به طور فزاینده‌ای شهروندان را به دریافت واکسن توصیه می‌کند. با این حال او درباره افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند می‌گوید: «معتقدم که این افراد به مقامات شک دارند. فکر می‌کنم آن‌ها دلایل متفاوتی برای عدم انجام این کار دارند. فکر نمی‌کنم اغلب آن‌ها گمان می‌کنند که کووید یک فریب یا چیز دیگری است. فکر می‌کنم آن‌ها این را می فهمند».

نظرسنجی جدید خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در همکاری با مرکز «نورک» نشان می‌دهد هشتاد درصد افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، می‌گویند احتمالاً یا قطعاً هرگز واکسن تزریق نخواهند کرد. نتایج این نظرسنجی حاکی از این است که ۶۴ درصد افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند اعتماد اندکی به اثرگذاری این واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید کرونا دارند یا کاملاً نسبت به آن بی‌اعتماد هستند.

در این میان، بخشی از کاشناسان حوزه بهداشت آمریکا معتقدند با توجه به عواقب عدم دریافت واکسن، باید اعمال فشار بیشتری به افرادی که واکسن دریافت نمی‌کنند انجام گیرد و برخی دیگر معتقدند باید با صبوری بیشتری درباره مزایای دریافت واکسن تبلیغ شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای نوشت: «جو بایدن مدام از این حرف می‌زند که کار توزیع واکسن‌های  را که از طریق عملیات "وارپ اسپید" یا ساده‌تر بگویم توسط دولت ترامپ صورت گرفته را چقدر خوب انجام می‌دهد. او اصلاً کارش را خوب انجام نمی‌دهد».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «او (بایدن) از زمان‌بندی‌ها عقب است و مردم از دریافت واکسن امتناع می‌کنند زیرا آن‌ها به دولت اعتماد ندارند، آن‌ها به نتایج انتخابات اعتماد ندارند و قطعاً به اخبار جعلی که حقیقت را نمی‌گویند، اعتماد ندارند».

بیانیه ترامپ پس از آن منتشر می‌شود که به گفته رسانه‌های آمریکایی، دو هفته پیش، بایدن در رسیدن به هدف  واکسینه کردن دستکم هفتاد درصد از مردم این کشور ناکام ماند. از سوی دیگر چیزی حدود ۹۰ میلیون نفر از جمعیت آمریکا همچنان حتی یک دوز واکسن کرونا را نیز دریافت نکرده‌اند.

جدال مقامات آمریکایی اواخر ماه گذشته و زمانی تشدید شد که، خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشت، «آنتونی فائوچی»، متخصص ارشد آمریکا در امور بیماری‌های عفونی و «راند پال»، نماینده مجلس سنا یکدیگر را به دروغگویی درباره ویروس کرونا متهم کردند (جزئیات بیشتر).

تأکید مقامات دولت بایدن بر اینکه افرادی که از دریافت واکسن کرونا خودداری می‌کنند، عامل موج جدید این بیماری در آمریکا هستند، در حالی صورت می‌گیرد که شماری از مقامات این کشور با وجود دریافت هر دو دوز واکسن کرونا، به آن مبتلا شده‌اند.

اواخر تیر ماه پایگاه خبری «آکسیوس» نوشت، تست کرونای دستیار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یک مقام کاخ سفید که هر دو هفته گذشته در جلسه‌ای مشترک شرکت کرده بودند مثبت اعلام شده است.

هفته گذشته نیز تست ابتلا به کرونای پنج قانونگذار دموکرات ایالت تگزاس که به واشنگتن سفر کرده‌اند، مثبت اعلام شد و ابتلای ششمین نفر نیز روز دوشنبه رسانه‌ای شده است.

علاوه بر این، «ساجد جاوید» وزیر بهداشت جدید دولت انگلیس چندی پیش با وجود دریافت هر دو دوز واکسن استرازنکا، به ویروس کرونا مبتلا شده علاوه بر او، نخست‌وزیر و وزیر دارائی این کشور نیز راهی قرنطینه شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول