اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید «میرضیایف» و مقامات آسیای مرکزی و روسیه بر توسعه روابط

رئیس جمهور ازبکستان و رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در گفت و گویی تلفنی بر گسترش همکاری های متقابل تاکید کردند.

تأکید «میرضیایف» و مقامات آسیای مرکزی و روسیه بر توسعه روابط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در گفت و گوی تلفنی بر اهمیت گسترش همکاری‌های همه جانبه و تحکیم روابط شراکت راهبردی ازبکستان و قزاقستان تاکید کردند.

رئیس جمهور قزاقستان در این تماس تلفنی به رئیس جمهور ازبکستان سالگرد تولدش را تبریک و برای مردم برادر ازبک رفاه و شکوفایی آرزو کرد.

روسای جمهور همچنین برنامه مراسم‌های قریب الوقوع در سطح عالی از جمله دیدار رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در اوایل ماه آگوست در ترکمنستان را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز در گفت و گوی تلفنی اجرایی عملی قرارداد و توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رسمی در سطح عالی به تاجیکستان روزهای 10 و 11 ژوئن سال جاری میلادی را بررسی کردند.

روسای جمهور همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان تبادل نظر کردند.

روسای جمهور برای نتایج موفقیت آمیز نشست بین المللی «به هم پیوستگی آسیای مرکزی و جنوبی» که هفته گذشته در شهر «تاشکند»برگزار شده، ارزش زیادی قائل شدند.

روسای جمهور همچنین در مورد برگزاری دیدار رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در اوایل ماه آگوست در ترکمنستان و نشست سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر ماه سال جاری میلادی در تاجیکستان را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در گفت و گوی تلفنی توسعه بیش از پیش روابط دوستی، حسن همجواری و شراکت راهبردی ازبکستان و ترکمنستان را بررسی کردند.

روسای جمهور دو کشور بر سیر پرتحرک همکاری‌های همه جانبه بین ازبکستان و ترکمنستان در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی- ارتباطاتی و فرهنگی تاکید و در مورد برگزاری نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی به توافق رسیدند. 

روسای جمهور همچنین تمهیدات دیدار رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی که روز 6 آگوست سال جاری میلادی در منطقه ملی گردشگری «آوازه» برگزار می‌شود، را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز در گفت و گوی تلفنی مسائل روز دستور کار دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای را بررسی کردند.

روسای جمهور همچنین بر اهمیت اجرایی توافقات به دست آمده در چارچوب نشست ازبکستان و قرقیزستان در سطح عالی در روزهای 11 و 12 مارس سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» تاکید کردند.

طرفین به پیشبرد سریع طرح‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل و نقلی، ماشین سازی، داروسازی و دیگر حوزه‌ها توجه کردند.

همچنین به نقش مهم نشست بین المللی «به هم پیوستگی آسیای مرکزی و جنوبی» بر تامین امنیت، ثبات و توسعه پایدار در منطقه تاکید شد.

روسای جمهور همچنین برنامه مراسم‌های قریب الوقوع از جمله برگزاری دیدار رایزنی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در روز 6 آگوست سال جاری میلادی در ترکمنستان را بررسی کردند.

«شوکت میرضیایف» رئیس‌ جمهور ازبکستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در گفت‌وگویی تلفنی مسایل روز روابط همکاری و هم پیمانی راهبردی و همچنین برنامه مراسم‌های در سطح عالی را بررسی کردند.

روسای جمهور بر گسترش همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور به ویژه بر توسعه پایدار مبادلات بازرگانی، اجرایی موفقیت آمیز طرح‌های مشترک تعاونی در زمینه‌های اقتصادی و تبادل فرهنگی تاکید کردند.

در این گفت و گو همچنین بر اهمیت راه اندازی سریع تولیدات مشترک واکسن علیه کرونا در ازبکستان تاکید شد. 

روسای جمهور ازبکستان و روسیه همچنین در مورد موضوعات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول