اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

جولان تروریست‌های مسلح در اعتراضات مردمی/ منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

طی سال‌های اخیر شاهد تحرکات میدانی اغتشاش‌گران در استفاده از سلاح گرم و سرد بوده‌ایم؛ اما منشأ این سلاح‌های غیرمجاز کجاست؟

جولان تروریست‌های مسلح در اعتراضات مردمی/ منشأ شاتگان‌های غیرمجاز کجاست؟

گروه امنیتی-دفاعی خبرگزاری فارس: اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف استان خوزستان پیرامون مسئله کم‌آبی باز هم فرصتی را برای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در این استان به وجود آورد تا با حضور پررنگ میدانی و انجام اقدامات خرابکارانه، مطالبات به حق مردم این استان را که مورد تاکید و تأیید مسئولان کشور است به حاشیه برانند و از بی‌آبی این استان فرصتی برای صید اهداف خود فراهم کنند.

برهم زدن اعتراضات مردمی و به انحراف کشیدن آنها و تبدیل صحنه اعتراض مسالمت آمیز به صحنه نبرد مسلحانه از سوی گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین، موضوع تازه‌ای نیست و طی سال‌های اخیر شاهد تحرکات میدانی اغتشاش‌گران در استفاده از سلاح گرم و سرد بوده‌ایم؛ با این حال در روزهای اخیر نیز تصاویر متعددی از استفاده اغتشاش‌گران از سلاح جنگی منتشر شد.

 

 

 

علاوه بر خوزستان در درگیری چند شب قبل در الیگودرز استان لرستان هم استفاده از سلاح ساچمه‌ای وینچستر توسط اغتشاشگران یک کشته و 4 مجروح به جا گذاشت. اما یک سوال به وجود می‌آید و آن هم این است که این حجم از سلاح چگونه و از چه طریقی در دسترس اغتشاش‌گران قرار می‌گیرد؟

همانگونه که گفته شد، استفاده از سلاح توسط اغتشاشگران موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم در جریان ناآرامی‌های آبان 98 هم با هدف پیشبرد پروژه کشته‌سازی، به وفور از سلاح گرم توسط تیم‌های میدانی منافقین استفاده شد. گشتی در اخبار سال‌های گذشته به ویژه از سال 1396 تاکنون نشان می‌دهد که حجم زیادی از سلاح‌های غیرمجاز توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در سراسر کشور در این بازه کشف شده است.

منشأ تسلیحات غیرمجاز کجاست؟

کشور ترکیه در همسایگی ایران سال‌هاست که در حوزه تولید تسلیحات سبک و شکاری سرمایه‌گذاری وسیعی را صورت داده و کمپانی‌های متعددی در این کشور که بعضا در دنیا نیز صاحب نام هستند انواع سلاح‌های ساچمه‌ای را تولید و به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند. یکی از بازارهایی که سلاح‌های شکاری ترکیه در آن البته نه به صورت قانونی بلکه به صورت قاچاق و غیرمجاز عرضه می‌شود، ایران است که در گذشته در مناطق مرزی یافت می‌شد، اما حجم بالای کشف این سلاح‌ها در مرکز و دیگر نقاط کشور حاکی از گسترش آنها در سراسر ایران است.

بررسی تصاویری که طی سال‌های اخیر از سلاح‌های غیرمجاز کشف شده منتشر شده نشان می‌دهد که بیشترین فراوانی در کشفیات مربوط به شاتگان‌های ساچمه‌ای است که در فرهنگ عامه مردم به «وینچستر» معروف است که عمدتا از مدل Stranger BSM تولید شده توسط یک شرکت گمنام تحت عنوان BALIKLI در ترکیه هستند و به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند. بررسی وب‌سایت شرکت فوق نشان می‌دهد که مدل‌های مختلفی از این نوع سلاح را تولید کرده است.

 

ویژگی‌های این سلاح مانند سبک بودن، اندازه کوچک که قابلیت پنهان کردن دارد، قنداق جمع شونده، خشاب چندتایی و قابلیت شلیک فشنگ‌های ساچمه‌ای گیج 12 که به راحتی در دسترس است و حتی با دستگاه‌های ساده و ابتدایی توسط خود افراد نیز قابل تولید است از جمله دلایلی است که در اغتشاشات سال‌های اخیر مورد استفاده اغتشاشگران و عناصر گروهک‌های تروریستی قرار گرفته است.

گلوله‌هایی که می‌تواند از این سلاح شلیک شود، انواع مختلف دارد چراکه در حقیقت یک گلوله با بدنه پلاستیکی است که درون آن می‌تواند با انواع مختلف ساچمه‌ها پُر شود؛ در تصویر زیر می‌توان انواع گلوله‌های گیج 12 با سایز مختلف ساچمه‌ها را دید که از تک گلوله (اسلاگ) تا ساچمه‌های ریز چیدمان شده است.


انواع گلوله‌های گیج 12

با اینحال همانگونه که گفته شد،‌ سلاح‌های فوق تماما به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و طبیعتا هیچگونه مجوز حملی نیز برای آنها صادر نمی‌شود به همین دلیل است که در اغتشاشات و ناآرامی‌ها عمده سلاحی که در دست عناصر مخرب و تروریست قرار دارد از این نوع است؛ اما علیرغم تلاش گسترده دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی در کشف و ضبط سلاح‌های غیرمجاز، باز هم شاهد استفاده از این نوع سلاح در اغتشاشات هستیم به طوریکه در ناآرامی‌های چند شب قبل در الیگودرز لرستان نیز شاهد مجروحیت افراد با سلاح ساچمه‌ای بودیم.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال‌های اخیر قاچاقچیان و فروشندگان سلاح و مهمات، فضای مجازی را به بستری برای خرید و فروش غیرقانونی سلاح تبدیل کرده‌اند که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در تصاویر زیر مشاهده کرد.

ناآرامی‌های اخیر در خوزستان که در آن گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب سعی داشتند با مسلحانه کردن اعتراضات، پشت خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم این خطه اهداف شوم خود را پیش ببرند، بار دیگر نشان داد که استفاده از اسلحه کماکان در دستور کار گروهک‌ها و عناصر جریان نفاق و تروریست است. مقابله با جریان قاچاق سلاح‌های جنگی و ... به داخل کشور یکی از ضرورت‌هایی است که وقایع امنیتی سال‌های اخیر به خوبی آن را مشخص کرده و به نظر می‌رسد توجه بیشتر مسئولین امر به این موضوع را بعنوان یک چالش امنیتی طلب می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول