اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

شور دوباره زندگی در خوزستان/ میزان کشت برنج کاهش چشمگیری یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: پس از رهاسازی آب از سد کرخه رودخانه ها پرآب و مشکل دامداران و کشاورزان برطرف شده و آب به هورالعظیم هم رسیده است. با همکاری مردم سطح کشت برنج به کمتر از میزان پارسال کاهش یافته است.

شور دوباره زندگی در خوزستان/ میزان کشت برنج کاهش چشمگیری یافته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از مشکلات کم آبی در استان خوزستان که اعتراضات مردم را در پی داشت اخیراً سد کرخه را باز کرده اند و آب به سمت این استان آمده است. برای بررسی وضعیت فعلی آب منطقه به ویژه بخش کشاورزی با خدا رحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان گفت و گو کردیم و در این گفتگو تلاش کردیم تا از منظر بخش کشاورزی که گفته می شد کشت بیش از اندازه برنج در این استان باعث کمبود آب شده است موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

در سال های اخیر، کشت برنج به غیر از استان های شمالی ممنوع بود اما در سال 98 پس از بارش‌های فراوان که سیل ماهها مهمان این منطقه بود، بنابه تصویب هیئت وزیران ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان برداشته شد و سطح کشت این محصول آب بر در این استان به 200 هزار هکتار رسید. 

امیری زاده در این گفت و گو از رها سازی آب سد کرخه گفت که رودخانه ها را پر آب کرده و این آب به تالاب هورالعظیم هم رسیده است، مشکل دامداران که عمدتا گاومیش نگهداری می کنند که  علاقه زیادی به آب دارد بر طرف شده و کشاورزان هم محصولات خود را آبیاری می کنند.

امیری زاده از کاهش سطح کشت برنج از 200 هزار هکتار به 70 هزار هکتار خبر داد که در کاهش مصرف آب این استان تاثیر جدی خواهدداشت و البته سطح کشت فصلی هم به دلیل کمبود آب از 300 هزار هکتار به 88 هزار هکتار رسیده است.

فارس: آقای امیری زاده لطفاً آخرین وضعیت آب در استان خوزستان و به ویژه بخش کشاورزی را توضیح دهید

امیری زاده: چند روزی است آب سد کرخه را باز کرده اند و رودخانه‌های استان را پرآب کرده است حتی آب به تالاب هورالعظیم هم رسیده است و در حال حاضر دامداران و کشاورزان مشکلی از نظر تامین آب ندارند و آب شرب استان هم تامین است، عمده مشکلات در حوزه کرخه بود این منطقه دچار تنش شده بود و اکنون با آمدن آب مشکل حل شده است.

فارس: چرا استان خوزستان به رغم این که در دو سال گذشته آب فراوانی داشت و حتی به خاطر آب زیاد در این استان دوباره کشت برنج را آزاد کردند اما این آب به یکباره کم شد آیا دلیل خاصی داشته است؟

امیری زاده: این سوال باید از طرف مسئولان وزارت نیرو باید پاسخ داده شود اما آنچه مسلم است امسال استان خوزستان خشک‌ترین سال ۵۰ سال اخیر را سپری می کند و میزان بارش در این استان ۳۸ درصد کاهش داشته است. در بالادست سدها هم که آب از آنجا به این استان سرازیر می شود مانند استان های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و ایلام میزان بارش‌ها تا ۴۲ درصد کاهش داشته است و همه اینها باعث شده فشار بی آبی و کم آبی در منطقه زیاد شود.

فارس: الگوی کشت شما برای کشاورزان استان در سالی که به گفته شما خشک ترین  سال در نیم قرن اخیر بوده چیست؟

امیری زاده: امسال که برای کشت تابستانه می‌خواستیم اقدام کنیم همکاران آب و برق گفتند که آب پشت سدها کم است بنابراین اولویت اصلی باید آب شرب و پس از آن کشت های دائمی باشد و برای کشت های فصلی تنها ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفتند که رقم بسیار ناچیزی است. ما مجبور بودیم که الگوی کشت را بر اساس این میزان آب طراحی کنیم و خودمان را با این شرایط وفق بدهیم.

فارس: الگوی کشت شما چگونه بود؟

امیری زاده: در وهله‌ نخست با توجه به محدودیت آب سطح کشت فصلی را به ۸۸ هزار هکتار غیر از برنج کاهش دادیم در حالی که سطح کشت فصلی در سالهای گذشته ۳۰۰ هزار هکتار بود در گام دوم تلاش کردیم سطح کشت برنج را که محصول آب بری است و تا ۳۰ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌کند را کاهش دهیم. بنابراین اقدام به کارهای ترویجی می‌کردیم و به نظر می‌رسد که موفق شدیم .

فارس: چگونه می توانید بگویید موفق شدید؟ آیا سطح کشت برنج کاهش یافته است؟

امیری زاده: در حالی که در سال‌های گذشته سطح کشت برنج به ۲۰۰ هزار هکتار رسیده بود اکنون به گفته سازمان آب و برق استان خوزستان کشت برنج به ۹۰ هزار هکتار رسیده اما آمارهای خود ما نشان می‌دهد که سطح کشت برنج در استان نهایتاً ۶۸ هزار هکتار باشد و این همان میانگین کشت دهه‌های گذشته این استان است. قبل از سالهای ۹۷ و ۹۸ و در سال ۹۶ که خشک ترین سال معرفی شده بود کشت برنج در این استان ۶۰ و ۷۵ هزار هکتار بود که تنها ۱۵ هزار هکتار آن در پایاب سدها قرار داشت یعنی کشاورزان حدود ۶۰ هزار هکتار را خارج از آب سرد و با استفاده از آب رودخانه ها و نیز استفاده از موتور پمپ آبیاری می‌کردند. بنابراین بر خلاف آنچه که می گویند الگوی کشت در این استان رعایت نشده اما اقدامات نشان می دهد که کشاورزان به توصیه های مروجان گوش داده و الگوی کشت خود را از برنج به سایر محصولات تبدیل کردند.

فارس: شما به کشاورزان چه الگوی کشتی دادید و مثلاً گفتید به جای برنج بکارند؟

امیری زاده: ما به آنها توصیه کردیم که به جای برنج ذرت علوفه ای، حبوبات، سبزی، صیفی جات، کنجد و سورگوم بکارند.

فارس: برنج کیلویی ۳۰ هزار تومان است قطعاً درآمد این محصولات که شما گفتید به اندازه برنج نیست پس شما چطور آنها را متقاعد کردید که برنج بکارند؟

امیری زاده: بله، درست است هر هکتار برنج ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود دارد اما ما با این استدلال که اگر برنج نکارید با آب آن دو برابر ذرت علوفه ای یا دیگر محصولات می توانید بکارید و درآمد بیشتری خواهید داشت آنها را متقاعد کردیم.

فارس: این گفته شما در صورتی درست است که کشاورزان زمین بیشتری داشته باشند ضمن اینکه این بار میزان درآمد آنها از دو برابر زمین قبلی خواهد بود که نسبت به هکتار درآمد پایین تری نسبت به برنج خواهد داشت ولی به نظر می رسد که همان‌طور که ابتدای صحبت گفتید سطح کشت های فصلی را از ۳۰۰ هزار هکتار به ۸۸ هزار هکتار کاهش داده اید در حقیقت کشاورزان مجبور شده اند به دلیل کمبود آب محصول کشت نکنند و ربطی به الگوی کشت شما ندارد.

امیری زاده: بله، این طور است. شاید کشاورزان به خاطر کم آبی مجبور شدند که محصول برنج نکارند.

فارس: کشاورزان استان از بی‌آبی و کم‌آبی چقدر خسارت دیده اند؟

امیری زاده: بیشتر مشکلات در حوزه کرخه بود و آب منطقه کافی نبود اما تاکنون هیچ کشاورزی برای خسارت شکایتی نکرده است به هر حال محصولات کشاورزی تا حدودی تاب‌آوری دارند و شاید هم در روزهای آینده ادعای خسارت بکنند ولی در حال حاضر آب در رودخانه ها به اندازه تامین نیاز مشکلات دامداران و کشاورزان جاری شده است.

فارس چه میزان آب از سد کرخه رها شده است؟

امیری زاده: سازمان آب و برق استان خوزستان می گوید ۱۶۰ میلیون متر مکعب در ثانیه آب رهاسازی شده و ۴ یا ۵ روز است که آب در رودخانه ها جاری است و آب تقریباً به تالاب هورالعظیم رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول