اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه، تاجیکستان و ازبکستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند

همزمان با وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان و پیشروی‌های طالبان، وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با وزیر دفاع تاجیکستان درباره رزمایش نظامی که قرار است ماه آینده در مرز با افغانستان برگزار شود، گفت‌وگو کردند.

روسیه، تاجیکستان و ازبکستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و «شرالی میرزو» وزیر دفاع تاجیکستان روز شنبه تلفنی درباره اقدام‌های مشترک برای مقابله با تهدیدهایی که از سوی طالبان در منطقه مرزی تاجیکستان و افغانستان ایجاد شده، صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، روسیه روز جمعه تعهد داد تا به تاجیکستان برای ایجاد نقاط دیده‌بانی مرزی کمک کند. قرار است که این دو کشور ماه آینده نیز رزمایش نظامی بزرگی برگزار کنند.

ارتش روسیه در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد: «دو طرف درباره اوضاع در منطقه مرزی افغانستان-تاجیکستان و اقدامات مشترک برای مقابله با تهدیدات ایجاد شده به دلیل اوضاع افغانستان گفت‌وگو کردند».

روسیه یک پایگاه نظامی در تاجیکستان که یکی از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق است را اداره می‌کند. تاجیکستان پیشتر نگرانی خود را از وخیم شدن سریع اوضاع در افغانستان ابراز داشته است.

صدها نیروی افغانستانی اوایل ماه جاری و در پی پیشروی نیروهای طالبان به تاجیکستان پناه بردند. نیروهای طالبان در حال حاضر چند منطقه و پایگاه مرزی با تاجیکستان را در کنترل دارند.

تاجیکستان بعد از آن، این نیروهای افغانستانی را با یک پرواز به کابل اعزام کرد.

روسیه، تاجیکستان و اوزبکستان که یکی دیگر از جمهوری‌های آسیای مرکزی هم مرز با افغانستان است قرار است ماه آینده رزمایش نظامی را در نزدیکی مرزهای افغانستان و تاجیکستان برگزار کنند.

مسکو پیشتر نیز تجهیزاتی را به پایگاه نظامی خود در تاجیکستان برای تقویت آن ارسال کرده بود.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول