اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ویروس کرونا جهش‌های جدیدی خواهد داشت/ از مردمی که در مراکز واکسیناسیون معطل شدندعذرخواهی می‌کنیم

وزیر بهداشت گفت: ویروس جهش یافته کاملا با اجدادش متفاوت است و جهش های پیاپی خواهد داشت.، برآورد ما این است که جهش های این ویروس به قدری شدید باشد که هیچ شباهتی به ویروس ووهان نداشته باشد.

ویروس کرونا جهش‌های جدیدی خواهد داشت/ از مردمی که در مراکز واکسیناسیون معطل شدندعذرخواهی می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه دیدار با رییس موسسه فینلای کوبا اظهار داشت: در این جلسه نقطه نظرهای علمی بین ما و رییس موسسه فینلای کوبا مبادله شد. موضوع  اثربخشی واکسن و اینکه این واکسن می‌تواند به عنوان یک واکسن موفق در دنیا عمل کند مورد بررسی قرار گرفت؛ باید توجه دشاته باشیم که این ویروس کاملا با اجدادش متفاوت است و جهش های پیاپی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که جهش های این ویروس به قدری شدید باشد که هیچ شباهتی به ویروس ووهان نداشته باشد، موسسات علمی در سطح جهان و موسسات علمی ایران و کوبا خود را برای ساخت واکسن‌های جدیدتر آماده کنند و این حرکت به صورت عالمانه و مستمر پیگیری شود.

وی با بیان اینکه توقف واردات واکسن به دلیل بدعهدی فروشندگان واکسن بود افزود: پس از مدت ها توقف و بدعهدی فروشندگان واکسن، و اینکه وزارت بهداشت مسوولیت  واردات واکسن را ندارد و وزارت بهداشت کار تزریق واکسن را بر عهده دارد.

نمکی ادامه داد: اصحاب رسانه بررسی کنند و ببینند که در کدام کشور وزارت بهداشت مسوولیت واردات واکسن را بر عهده دارد اما ما به دلیل اینکه واکسن نیاز مبرم مردم و فشار نهایی آن روی دوش ما بود از لحاظ بستری و عدم قطع زنجیره انتقال ویروس. به همین دلیل اقدامات خوبی در زمینه تولید داخل انجام دادیم و قراردادهایی را برای واردات واکسن بستیم.

وی گفت: ما راه بیست ساله را یک ساله در تولید داخل رفتیم و واکسن برکت از این هفته هفته‌ای یک میلیون و دویست هزار دز به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. از سویی واکسن تولید مشترک با روسیه و واکسن پاستور نیز به عرضه خواهد رسید و واکسن اسوتنیک ایران مورد تایید گامالایا قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: درمورد واکسن‌های وارداتی هم روند دنبال می‌شود و ما قول می‌دهیم که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج را واکسینه کنیم. بنده ابلاغ کرده بودم استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان و خراسان جنوبی به عنوان جاهایی که مدخل ورود ویروس دلتا از کشورهای همسایه هستند را ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنند که مجدد ابلاغ کردیم گروه سنی در این شهرها به ۴۸ تا ۵۰ سال برسد و در استان‌های دیگر ۵۸ تا ۶۰ ساله‌ها برای واکسیناسیون بیایند به علاوه اینکه از پیش اعلام کرده بودیم جزایر خلیج فارس به جز کیش و قشم و عشایر کوچ‌رو از ۱۸ سال به بالا واکسینه شوند. در عین حال آماری از بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال بویژه افراد وابسته به انسولین خواستم تا واکسیناسیون آنان هم انجام شود.

وزیر بهداشت افزود: ان‌شاءالله واکسیناسیون سایر افراد پرخطر مثل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مترو، آژانس‌ها، هواپیما و...  ومعلمان، اساتید دانشگاه‌ و... را در مرداد ماه آغاز کنیم. واکسیناسیون سایر گروه‌های پرخطر مانند افراد دیالیزی و بیماران خاص نیز قرار است، تکمیل شود.

نمکی تاکید کرد: اعلام گروه سنی جدید برای واکسیناسیون به این معنی نیست که برای گروه‌های سنی قبلی جا مانده از تزریق واکسن نداریم. هرکس در گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان‌هایی که ۶۰ سال به بالا واکسینه می‌شوند و هرکس در گروه سنی بالای ۵۰ سال در استان‌هایی که بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند، به ما مراجعه کنند با کمال میل واکسینه خواهند شد. از مردمی که به‌ویژه در مراکز واکسیناسیون تهران معطل شدند بخصوص آنها که نوبت داشتند اما به خاطر ورود بدون نوبت‌ها معطل شدند عذرخواهی می‌کنیم.

وزیر بهداشت درباره شرایط شیوع کرونا در کشوراظهار کرد: ما پیش‌بینی کردیم که بر خلاف ویروس انگلیسی که از مرزهای غربی و شمال غربی ما را گرفتار کرد، ویروس هندی ما را از مرز جنوب شرق، جنوب و شرق گرفتار می‌کند. در این میان اتفاقاتی که در کشور افغانستان رخ داد هم ترددها را تشدید و چرخش ویروس را تسریع کرد.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها به حداقل رسیده است، گفت: متاسفانه تمام رستوران‌ها در شهرهایی که به ظاهر تعطیل کردیم و قرمز است، باز هستند. با تشکر از عزیزان ناجا اما جاده‌ها باز هستند. در استان مازندران حدود ۲۰۰۰ تخت و در استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ تخت برای بیماران کووید۱۹ اشغال شده است این در حالیست که با ارایه خدمت به بیماران سرپایی و در حال تزریق داروی ضد ویروس به شکل بستری موقت، روزی صدها مورد بستری در بیمارستان را کاهش می‌دهیم. اگر از این طرح در پیک چهارم بیماری استفاده نمی‌کردیم، تخت کم می‌آوردیم. مرگ و میرها به اندازه قابل انتظار پیک‌های قبل نبود زیرا واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر انجام شده بود و در عین حال با کلینیک‌های سرپایی توانستیم از بدخیم شدن حال بیماران و مرگ و میر بکاهیم.

نمکی در پایان اظهارکرد: تاکید ما هنوز بر رعایت پروتکل‌ها و نرفتن به مسافرت و مهمانی است. با اتفاقاتی که در اروپا با بازگشایی پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی رخ داد، دیدید که در چه تله جدیدی افتادند و متوجه شدند واکسن فعلا نمی‌تواند فاصله‌ها را کوتاه کند یا مجوزی برای برداشتن ماسک باشد. همکاران من تحت فشار هستند، در ۵ موج پیاپی نفسشان گرفته شده است و از مردم می‌خواهم به خودشان و کادر درمان رحم کنند. من در این مدت مسئولیتم ابزاری جز تمنا نداشتم و حالا هم از همین ابزار استفاده می‌کنم. تاب‌آوری مردم مهم است اما تاب آوری قشر مظلوم کادر درمان که در این ۱۸ ماه سخت دقیقه‌ای آرامش نداشتند هم بسیار مهم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول