اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ثبت راه‌آهن سراسری ایران در فهرست جهانی یونسکو‌ به عنوان پنجمین کشور دنیا

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو، پرونده میراث صنعتی راه‌آهن سراسر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.

ثبت راه‌آهن سراسری ایران در فهرست جهانی  یونسکو‌ به عنوان پنجمین کشور دنیا

سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: روز سوم مرداد ماه 1400 در چهل و چهارمین جلسه میراث جهانی یونسکو پرونده میراث صنعتی راه آهن سراسر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به ثبت جهانی رسید.

* راه‌آهن سراسری کشور اولین اثر میراث صنعتی ایران ثبت شده در یونسکو

وی ادامه داد: این اثر طولانی‌ترین راه‌آهن ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است و اولین اثر میراث صنعتی ایران است که در فهرست یونسکو ثبت می‌شود و بیست و پنجمین اثر ثبت شده از ایران در فهرست یونسکو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این راه‌آهن اولین راه آهن ثبت شده در غرب آسیا است و از 7 اقلیم عبور می‌کند، اقوام ایرانی عرب، خوزی، لر، فارس، ترک، مازنی و ترکمن را به یکدیگر مرتبط می‌کند و از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد و از دو کوه بزرگ زاگرس و البرز عبور می‌کند.

رسولی افزود: کشور ما جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که برای دنیا مورد توجه است و همیشه مقصد گردشگری بوده است و این بار با ثبت جهانی راه آهن سراسری، این شرایط بسیار مناسب‌تر خواهد شد.

* ایران پنجمین کشور دنیا‌ در ثبت جهانی راه‌‌آهن

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: بدین ترتیب ایران پنجمین کشور دنیا است که راه آهنش ثبت جهانی می‌شود؛ این فرصتی گرانبها برای کشور در حوزه گردشگری ایجاد می‌کند و امیدواریم از این فرصت بیشترین استفاده را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد پیگیری‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این موضوع گفت: مدت‌ها است که با ثبت پرونده، پیگیری‌های کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توانستیم با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که شبکه ریلی ایران دارد، نظر یونسکو را به بررسی این پرونده جلب کنیم و در بازدیدهایی که توسط بازرسان یونسکو از راه آهن ایران صورت گرفت، در مهرماه 98 نظر این کارشناسان و ناظران یونسکو جلب شد و متقاعد شدند که این ارزش گران‌بها، ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.

رسولی اظهار کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، خدمات مناسبی به مردم ارائه دهد و با وجود همه مزیت‌های راه‌آهن، تحقق این موضوع فرصت جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول