اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش تولید و عرضه در بورس کالا باعث افزایش قیمت سیمان شد

معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت گفت: عرضه سیمان در بورس کالا در کنار کاهش تولید به خاطر قطعی برق، باعث افزایش قیمت سیمان شد.

کاهش تولید  و عرضه در بورس کالا باعث افزایش قیمت سیمان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چالش‌های صنعت سیمان که این روزها با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو شده در یک برنامه گفت‌وگوی خبری در شبکه خبر مورد بررسی قرار گرفت؛ در این برنامه فرهاد رحمانی گفت: وزیر صنعت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود چون معتقد بود سازوکار آن فراهم نشده از جمله اینکه موجودی کافی، خریدار، مصرف‌کننده خرد و پروژه‌های ملی باید مدنظر قرار می‌گرفت و به نظر من بخشی از افزایش قیمت سیمان به خاطر عرضه در بورس کالا است.

وی افزود: دولت یارانه انرژی به صنعت سیمان می‌دهد تا این محصول با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قیمت تمام شده هر تن سیمان 190 تا 240 هزار تومان برآورد شده است که با توجه به سود 30 درصدی قیمت سیمان محاسبه شده است و هر تن سیمان فله‌ای 308 هزار تومان و سیمان پاکتی 430 هزار تومان برآورد شده است و به واحدهای تولید سیمان اعلام کرده‌اند که براساس این قیمت باشد.

به گفته معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، دولت کاری به قیمت‌گذاری ندارد و از دو سال قبل سیمان از سبد حمایتی خارج شده و باید براساس ضوابط قیمت‌گذاری باشد. سیمان مشمول تعزیرات نیست، اما شرکـت‌های سیمانی حاضر در بورس در سال 99 بین 150 تا 200 درصد حاشیه سود کسب کردند. بنابراین صنعت سیمان سودساز است و چه نیازی است که سیمان در بورس کالا عرضه و کشف قیمت شود.

همچنین در مورد سخنان حمید فرمانی دیگر مهمان شرکت‌کننده در این میزگرد که گفته بود دولت حاشیه سود خود را که همان حقوق دولتی معادن است از 240 تومان به 2200 تومان افزایش داده است، اما به کارخانه‌های سیمان می‌گوید حاشیه سود را کم کنید، رحمانی در پاسخ گفت: حاشیه سود برای معادن به جیب ما نمی‌رود معادن انفال است که متعلق به دولت است و به خزانه واریز می‌شود، اما سازوکار ورود سیمان به بورس کالا به صورت کامل فراهم نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه نامه‌های رئیس سازمان بورس به وزیر صنعت را دیده است، اظهار داشت: جلسات کارشناسی باید برگزار شود و مشخص شود آیا قطعی برق علت اصلی افزایش قیمت  سیمان است و وقتی که عرضه سیمان در بورس کاهش پیدا کرد قیمت در بازار بالا می‌رود اما این را هم بگویم به فرض که برق کارخانه‌های سیمان قطع نمی‌شد، باز هم قیمت آن بالا می‌رفت. انجمن سیمان اعلام کرده محصولات با حداقل سود 30 درصد باید در نظر گرفته شود و افزایش هزینه تولید در قیمت سیمان مشخص شود.

معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت عنوان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید قیمت سیمان را کنترل کند و به افزایش قیمت ورود کند. متأسفانه نماینده سازمان حمایت در این میزگرد حضور ندارد که در این لحظه مجری برنامه گفت ما نماینده سازمان حمایت را دعوت کردیم، اما کسی حاضر نشد.

تامین 79 درصد برق مورد نیاز صنایع سیمان

رحمانی افزود: در جلسه‌ای که با معاون وزیر داشتیم قرار شد وزارت نیرو برای صنعت سیمان به میزان 70 درصد دیماند یا تقاضای برق اختصاص دهد و تولید سیمان پایدار شود تا بتوانند تقاضای بازار را پاسخ دهند اما هنوز با وزارت نیرو به توافق نرسیده‌ایم و جلسات فردا ادامه دارد و باید مشخص شود صنعت سیمان با چه میزان دیماند برق به فعالیت بپردازد.

در این جلسه حمید فرمانی از انجمن سیمان نیز گفت: آقای رحمانی نظرات شخصی خود را می‌گوید. در مکاتبه‌ای که محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس با وزیر صنعت داشته است مشکلات کارخانه‌های سیمان را یادآوری می‌کند و همچنین در نامه پاسخ مفتح قائم مقام وزیر صنعت گفته است سیمان مشمول قیمت‌‌گذاری دولتی نیست. بند «ج» و «د» که موضوع صادرات است نیاز به موافقت اصولی دارد اما برای ورود سیمان به بورس کالا مانعی وجود ندارد. این نامه در تاریخ 4 اردیبهشت سال جاری نوشته شده است.

وی گفت: آقای رحمانی می‌گوید باید سازمان حمایت مراقبت کند که حاشیه سود صنعت سیمان به صورت گزاف اضافه نشود در حالیکه حقوق دولتی معادن سنگ آهن از 240 تومان به یکباره با حدود 10 برابر افزایش به 2200 تومان افزایش یافته است، بعد به کارخانه‌های سیمان می‌گویند حاشیه سود خود را کم کنید.

فرمانی همچنین با نشان دادن نامه دیگری با امضای قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار که در اول بهمن 99 نوشته است گزارشی از صنعت سیمان در آن ارائه شده و مهم‌ترین مشکل صنعت سیمان را افزایش 100 تا 700 درصد هزینه تمام شده استخراج، تولید، حمل‌ونقل و بهای تمام شده سیمان عنوان کرده و گفته است در قیمت مصوب سیمان باید تعدیل صورت گیرد و حداکثر 40 درصد تغییر قیمت را خواستار شده‌اند.

به گفته وی، آیا برای سودسازی صنعت سیمان راهی به جز ورود به بورس کالا وجود دارد. 

*عرضه سیمان در بورس برای برچیدن امضاهای طلایی

در این نشست همچنین سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: سازوکار بورس کالا مشخص و طبق مصوبه شورای عالی بورس است و ما سیمان را در بورس کالا عرضه کردیم تا امضاهای طلایی و رانت‌ها برچیده شود. کسانی سهمیه سیمان می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند می‌خواهیم این سهمیه‌ها و امضاها جمع شود.

جهرمی عنوان کرد: قرار شد طبق نامه رئیس سازمان بورس سیمان مانند بقیه کالاها در بورس کالا عرضه شود و کسانیکه می‌خواهند معامله کنند کد معاملاتی بگیرند و هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند تقاضای خرید سیمان در بورس کالا داشته باشد. حتی کسانیکه کد معاملاتی بورس کالا دارند می‌توانند تقاضای خرید سیمان داشته باشند.

به گفته وی، سهامداران شرکت‌های سیمانی در بورس به دلیل قیمت‌گذاری دستوری متضرر می‌شدند و ما از وزارت صنعت استعلام گرفتیم ظرفت دو ماه نظرشان عوض شد در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در مورد سیمان حذف شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول