اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

رقابت یک میلیون نفر برای 10 هزار صندلی طلایی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کنکور را نمی‌توان حذف کرد، گفت: 10 هزار صندلی طلایی داریم که یک میلیون نفر می خواهند آنجا بنشینند.

رقابت یک میلیون نفر برای 10 هزار صندلی طلایی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش، اظهار کرد: بحث کنکور سال‌های سال است که در کشور ما به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان و خانواده‌ها به ویژه بعد از اتمام تحصیلات شده است چرا که همه دوست دارند در جایگاه خوبی باشند. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی، آموزش فرزندان‌شان و ارتقای علمی و فرهنگی آنهاست، گفت: اگر در سبد خانوار نگاه کنیم، بخش عمده‌ای از آن را صرف آموزش فرزندان می‌کنند.

منادی با بیان اینکه پنجاه و دومین سال است که کنکور در کشور  ما فعالیت می‌کند، افزود: سال‌های سال است که این آزمون با دقت بیشتر و بدون مشکل اجرا می‌شود و علی‌رغم تمام شایعات که هر سال پشت سر سازمان سنجش هست، با دقت تمام و با رعایت عدالت آموزشی توانسته است، یک رقابت بسیار بزرگ را مدیریت می‌کند.

وی درباره قانون کنکور در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: موضوع کنکور در مجلس قانون دارد و شورایی به نام شورای سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که امروز در برگزاری کنکور سراسری به ابعاد آن مانند چه رشته‌هایی برگزار شود و چگونه انجام شود، ورود می‌کند؛ آموزش و پرورش هم تلاشش این است که بچه‌ها را به آن نقطه برساند که بتوانند دیپلم بگیرند و خروجی را ارائه بدهد که بتواند بهترین‌ها را برای آموزش عالی کشور رقم بزند و این هم تا به حال تا حدودی موفق بوده است گرچه نقایصی برای این مسأله وجود دارد.

رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی قوانینی در سال‌های 86، 92 و 95 داشته است که قوانین بسیار خوبی هستند. منتها در کشور ما خیلی‌ از افکار و دستگاه‌های مختلف، گروه‌های تحقیقی، علمی و فنی، دنبال این هستند که تغییراتی در کنکور بدهند؛ البته در همین قانون مجلس، انواع و اقسام سهمیه‌ها را داریم که برای 30 سال پیش است و باید تغییراتی داده شود یا نحوه برگزاری کنکور باید تغییراتی داده شود.     

وی اضافه کرد: اینکه به چه شکلی و چه کسی وظیفه دارد این کار را انجام دهد، مجلس شورای اسلامی است که قانون دارد و قانون خودش را فقط خودش می‌تواند اصلاح یا ملغی کند و اینها بحث‌هایی است که وجود دارد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به موضوع ساماندهی کنکور وارد شده است که در گروه‌های خاصی خیلی زحمت کشیدند و تلاش دارند که ورود کنند و کنکور را به نحوی به طرف بهتر شدن اصلاح کنند.

* نامه به رئیس جمهور برای معطل ماندن تغییرات کنکور تا استقرار دولت بعد

منادی ادامه داد: بنده به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بگویم در دو جلسه متوالی که برگزار شد، از این مفاد ده‌گانه، مواردی به تصویب رسید؛ همچنین قرار بود دوشنبه هفته قبل همه موارد بررسی شود که نشد. 

وی افزود: بنده به همراه آقای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نامه‌ای را به آقای عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین به رئیس‌جمهور نوشتیم که این مسأله فعلا بماند چون لازمه اجرای تحول و نحوه اجرایش، این است که سه وزیر آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت با هم هماهنگ باشند و از سوی دیگر چون دولت در حال تغییر است، باید کسانی که جدید می‌آیند این موضوع را پیگیری کند تا این مسأله جلو برود. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تصویب قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رغم داشتن قانون در مجلس، گفت: رئیس‌جمهور هم در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که نمی‌توانیم خلاف آنچه مجلس تصویب کرده در شورا تصویب کنیم اما خب اتفاقا در برخی موارد خلاف قانون مجلس تصویب شده است؛ به عنوان مثال درباره سوابق تحصیلی مجلس گفته 20 درصد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به 60 درصد رسیده است. کنکور در قانون مجلس یکبار در سال است و در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دو سال شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که باید همه کمک کنند. مثلا در بحث موضوع رشته‌های پزشکی که 30 درصد انجام شود، وزیر بهداشت موافقت نکرد و البته علیه وزارتخانه صحبت‌هایی شد که چرا وزارتخانه سد گذاشته و نمی‌گذارد تعداد پزشک بیشتر شود؛ در حال حاضر کمترین تعداد پزشک نسبت به جمعیت را داریم.

منادی با بیان اینکه با اصلاح و تحول کاملا موافق و هم‌نوا هستیم، گفت: بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادم و گفتم بسته‌ای برای کنکور بیاورید و ما هم در مجلس قانون برای کنکور داریم؛ این موضوع را با رأی‌گیری در مجلس، اصل 85 می‌کنیم و در  اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار می‌گیرد و بعد از بررسی، به صورت بسته یکجا در صحن مجلس تصویب می‌کنیم. 

وی ادامه داد: حُسن این اتفاق این بود که هم سیاست‌های‌ شورای عالی مطرح و تصویب می‌شد و هم از مسیر خودش یعنی مجلس انجام می‌شد؛ البته رئیس‌جمهور در پاسخ به این پیشنهاد بنده گفت که ممکن است که اصلاحات را به مجلس بدهیم و مجلس به اصل 85 رأی ندهد و نگرانی‌شان این بود که اگر در صحن مجلس بررسی جزئیات باشد ممکن است تغییراتی صورت گیرد خارج از آن چیزی که پیش‌بینی می‌کنند. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وقتی می‌بینند رأی گذاری در مجلس سخت است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری‌ها را به رأی می‌گذارند، گفت: البته شورا هم عقبه علمی و کارشناسی بسیار قوی دارد ولی اگر قانون کنکور وجود نداشت، این حرکت ایراد نداشت؛ عرفی بین ما و شوراست که آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش ورود می‌کند، ما ورود نمی‌کنیم و برعکس.

وی ادامه داد: بنده در ابتدای مجلس، یک طرحی را دادم که در نوبت دو فوریتی  هست که مجلس در بحث کنکور ورود کند و تعدادی  هم امضا کردند و جای خوبی است.

منادی گفت: در پیش‌نویس طرح  تغییرات کنکور قرار بود که از سال 1402، تأثیر معدل دروس نهایی سال یازدهم 20 درصد و پایه دوازدهم 40 درصد باشد که بعدا یازدهم حذف شد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار نفر، داوطلب کنکور داریم که حدود 400 هزار نفر از پایه دوازدهم است، افزود: می‌گویند که کنکور به افراد استرس وارد می‌‌کند؛ خب طبیعی است و آزمون استرس دارد؛ منتهای مراتب آموزش و پرورش اعتقاد دارد که کنکور یک کاری کرده است بچه‌ها برای درس‌ها وقت نمی‌گذارند و هدفشان را کنکور گذاشته‌اند که افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث می‌شود که این مشکلات حل شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در آموزش و پرورش دو نوع امتحان داریم؛ یکی امتحان عملکردی است یک نفر حداقل‌ها را می‌گیرد و از یک پایه به پایه بالاتر می‌رود و یکی امتحان رقابتی است که در پایه دوازدهم است که همه تلاش می‌کنند تا وارد دانشگاه شوند. 

وی با بیان اینکه ماشین آموزش داریم که تا دیپلم است و بعد از آن دانشگاه منتظر ایستاده است، ادامه داد: در دنیا در تولید علم 14 هستیم و در روایت های مختلف 15 هستیم و برای اینکه بخواهیم به جای خوب برسیم باید بهترین‌ها را سوا کنیم؛ باید هوای دانشگاه را داشته باشیم و دانشگاه باید متشکل از بهترین انتخاب‌های ما باشد تا آینده را تأمین کنند. 

منادی تصریح کرد: کنکور را نمی‌توان حذف کرد؛ 10 هزار صندلی طلایی داریم که یک میلیون نفر می خواهند آنجا بنشینند؛ در کشورمان با معدل کتبی 6.7 دیپلم داریم البته نمره شفاهی بالاتر است و این آدم می‌خواهد پزشکی بخواند و آنکه معدل 19.99 دارد نیز می‌خواهد پزشکی بخواند؛ باید کاری کنیم که همه نیایند هر کنکوری را بدهند و البته این برای آموزش و پرورش هم خوب است و دانش‌آموز متوجه می‌شود که باید در دبیرستان، خوب درس بخوانم که معدلش به عدد مورد نظر برسد که بتواند در آزمون پزشکی شرکت کند. 

وی با تأکید بر اینکه معلم باید آباد شود، گفت: معلمان ما آباد نیستند؛ در حال حاضر برای یک رتبه‌بندی معلمان که کمیسیون آموزش تصویب کرد، کلی گرفتار شدیم؛ می‌خواهیم معلم را آباد کنیم هم کیفیت علمی و هم حقوق و مزایایش بالا بیاید و شخصیت‌های بزرگ را تربیت کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول