اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

جلوگیری از ورود رئیس و نمایندگان پارلمان تونس به ساختمان مجلس

در پی اقدام رئیس‌جمهور تونس در برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، شماری از نظامیان این کشور مانع ورود رئیس و نمایندگان به ساختمان مجلس شدند.

جلوگیری از  ورود رئیس  و نمایندگان پارلمان تونس به ساختمان مجلس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی اقدام غیرمنتظره و ناگهانی شب گذشته «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس در برکناری رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور به پشتوانه ارتش، «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس، فورا این اقدامات قیس سعید را برای سرنگونی انقلاب تونس و همچنین کودتایی علیه قانون اساسی و آزادی این کشور خواند.

وی که رئیس بزرگترین حزب سیاسی تونس نیز هست، همان دیشب (یکشنبه - ۲۵ ژوئیه)، اقدامات قیس سعید را بی پایه و اساس خواند و گفت که پارلمان را مردم انتخاب کرده‌اند لذا همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و دارای اعتبار است.

پایگاه خبری «عربی ۲۱»،  نوشت که الغنوشی بامداد امروز (دوشنبه) به همراه شماری از نمایندگان پارلمان تونس، خود را به مقر پارلمان رساند اما سربازان مانع ورود آن‌ها به ساختمان پارلمان شدند و اعلام کردند که دستور دارند که از ورود نمایندگان به پارلمان جلوگیری کنند. همراهان الغنوشی از این نظامیان خواستند که حکم بستن مقر پارلمان و جلوگیری از ورود آن‌ها به این ساختمان را نشان دهند، امری که با عدم پاسخگویی سربازان مذکور همراه شد.

 حساب کاربری حزب «حرکه النهضه» در فیسبوک، تصاویری از این گفت‌وگوی رد و بدل شده میان دو طرف منتشر کرد.

پیشتر اخباری درباره محاصره مقر پارلمان ازسوی ارتش منتشر شده بود اما خبرنگاران حاضر در نزدیکی این مقر گزارش می‌دهند که تنها چند سرباز از در پشتی وارد مقر پارلمان شده‌اند و پارلمان تحت محاصره ارتش، خودروهای زرهی و تانک‌ها نیست.

الغنوشی در مقابل مقر پارلمان تونس طی سخنانی خطاب به نمایندگان، از آن‌ها خواست که فکر کنند هنوز بر سر کار خود هستند. وی تاکید کرد که تمایل ندارد با ارتش که مسئول حمایت از کشور و آزادی‌های خصوصی و عمومی است، درگیر شود.

رئیس پارلمان تونس، اقدامات غیر دموکراتیکی را که این کشور را تهدید می‌کند و ارتش را به انجام «هوی و هوس‌های سیاسی» رئیس جمهور سعید وادار می‌سازد، تقبیح کرد.

الغنوشی اخبار منتشر شده در خصوص موافقتش با تصمیم کودتای سعید را تکذیب کرد و گفت که قیس سعید هر بار که می‌خواست در کشور حالت فوق‌العاده اعلام کند، با او مشورت می‌کرد.

در حال حاضر اعتراضاتی نیز در تونس در اعتراض به برکناری «هشام المشیشی» نخست وزیر این کشور در جریان است و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که عده ای از معترضان در میادین اصلی تونس جمع شده‌اند. با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در کنار مخالفان دولت، حامیان قیس سعید نیز در خیابانها حضور دارند و تصمیمات رئیس جمهور را بهترین تصمیمات سیاسی از زمان انقلاب این کشور می‌دانند.

طی روزهای گذشته مردم شهرهای مختلف تونس در اعتراض به سوء مدیریت دولت در مبارزه با کرونا و همچنین شرایط سخت معیشتی دست به اعتراضات خیابانی زده بودند.

 رئیس جمهور تونس به معترضان هشدار داده بود که جوانان این کشور به خاطر فقر خود، در این کشور هرج‌ومرج ایجاد نکنند.

خبرگزاری رویترز این تحولات را بزرگترین بحران سیاسی تونس از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ که به برکناری «بن علی» رئیس جمهور وقت این کشور منجر شد، خوانده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول