اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

تجربه ای شیرین از فرزندپروری با «نی نی و دادا»/ از آموزش ماساژ کودک تا دستورات غذایی

متخصصان علوم شناختی که روی مغز و فعالیت های آن مطالعه می کنند معتقدند که رسیدگی به نیازهای کودک در سال‌های اولیه‌ زندگی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد.

تجربه ای شیرین از فرزندپروری با «نی نی و دادا»/ از آموزش ماساژ کودک تا دستورات غذایی

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: سال های اولیه‌ زندگی هر کودک دورانی سرنوشت‌ساز و بی‌نظیر است که والدین می‌توانند در این دوران با تعامل درست با کودک شان و از طریق بازی‌ها و فعالیت های هدفمند مهارت‌های کودک و ظرفیت‌های ذهنی او را شکوفا کنند تا در آینده‌ فردی شاد، سالم و توانمند باشد.
متخصصان علوم شناختی که روی مغز و فعالیت های آن مطالعه می کنند معتقدند که رسیدگی به نیازهای کودک در سال‌های اولیه‌ زندگی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان انجام داد.

پدر و مادر شدن یکی از با ارزش ترین و زیباترین نقش هایی است که هر زن و مردی دوست دارد در موقعیت مناسب آن را تجربه کند و از آن لذت ببرد اما در کنار این لذت، وظایف و مسئولیت‌هایی بر دوش پدر و مادر چه در دوران بارداری و چه بعد از تولد می افتد که می تواند برای برخی افراد نگران کننده باشد. بسیاری از والدین نگران این هستند که نمی دانند بلافاصله بعد از تولد چه کارهایی را باید انجام دهند. 

بسیاری از مادران جوان در ماه های ابتدایی تولد نوزاد نگرانی هایی دارند که برخی از آن ها به جا اما برخی دیگر تنها جلوه ای از حساسیت های مادرانه است، تا جایی که هر هفته پایشان را به مطب دکتر باز می کند تا از سلامت کودک شان مطمئن شوند.

گاهی مادران دقایق بسیار طولانی بالای سر نوزاد در حال خواب می ایستند و نگران این هستند که آیا نوزادشان نفس می کشد یا خیر؟ از طرفی دلشان نمی آید نوزاد را بیدار کنند تا خیالشان راحت شود. یا بسیاری از مادران می ترسند نوزادشان دچار خفگی یا سر خوردن در هنگام انجام امور و مرگ ناگهانی شوند.

از آنجا که بدن نوزاد از برگ گل ظریف تر است شاید برخی پدر و مادر ها با کوچک ترین تغییر ظاهری او تصور کنند که فرزندشان مریض شده یا نقص عضو پیدا کرده است اما متخصصان می گویند در این باره نباید وسواس زیادی به خرج داد.

این حساسیت ها و استرس های مداوم نه تنها در شیر مادر و نحوه تعامل او با کودک اثر می گذارد بلکه رفته رفته باعث می شود تا مادر احساس کند فردی ناتوان، کم کار و نابلد است، در حالی که بسیاری از رفتارها و واکنش های کودکان در سال اول زندگی طبیعی است اما این نگرانی ها باعث می شود تا مادران تا سنین خردسالی فرزندشان به دلیل نا آگاهی و دانش کم تجربه خوبی از این سال های شیرین را نداشته باشند.

همین ضعف و خلاء آموزشی باعث شد تا طی سال های اخیر اپلیکیشن های زیادی برای آشنایی مادران با مباحث رشد و تربیت فرزند روی کار بیایند.

یکی از این اپ های تازه متولد شده اپلیکیشن «نی‌نی و دادا» است که به عنوان راهنمایی برای استفاده‌ بهینه از فرصت طلایی سال‌های نخست برای پرورش کودکانی شاد، سالم و توانمند راه اندازی شده است.
این اپ حاصل دغدغه یک زوج در مسیر آگاه سازی والدین به ویژه پدرها ومادرهای جوان بوده است.

مخاطب اپلیکیشن «نی نی و دادا» والدینی هستند که کودک زیر 7 سال دارند،‌ در واقع این اپ راهنما و دستیاری است که همه عناوینی که یک والد برای پرورش کودک شاد، سالم و توانمند نیاز دارد ارائه می‌کند،‌ از روش های تربیتی و بازی های هدفمند گرفته تا دستور پخت غذا برای کودک، توصیه های متخصص تغذیه، معرفی کتاب کودک و انیمیشن و ده ها عنوان دیگر.

به همین جهت با مهناز رضایی و سید محسن حسینی،‌ بنیانگذار و هم بنیانگذار اپلیکیشن «نی نی و دادا» به گفت و گو نشستیم تا بیشتر در مورد این اپ و برنامه های جانبی آن آشنا شویم.

فارس: لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

رضایی: مهناز رضایی هستم،‌کارشناس ارشد پژوهش هنر متولد 60 دو فرزند 10 و 16 ساله دارم و هم اکنون به عنوان بنیانگذار اپلیکیشن « نی نی و دادا» فعالیت می کنم.

حسینی: سید محسن حسینی کارشناس ارشد رسانه و تهیه کننده برنامه هایی همچون جزیره دانش و سرزمین دانایی هستم و در کنار همسرم به عنوان هم بنیانگذار فعالیت می کنم.

فارس: ایده راه اندازی اپلیکیشن «نی نی و دادا» از کجا آمد؟

رضایی: زمانی که بچه دار شدیم با افرادی که بچه دار بودند خیلی تعامل داشتیم و در همین حین متوجه شدیم بسیاری از والدین حتی آنهایی که تحصیلکرده هستند در مهارت های اولیه فرزند پروری خیلی دچار مشکل می شوند، مثلاً سوالات عجیبی می پرسیدند مثل اینکه مگر می شود برای بچه یک ساله کتاب خواند؟ یا خیلی از سوالات فرزند پروری دیگر.

الان فاصله نسل ها خیلی زیاد شده، قدیم اینطور بود که یک مادری که تازه بچه دار شده بود از مادر خودش خیلی از مهارت ها و نوع تعامل با بچه را یاد می گرفت،‌ الان فاصله نسل ها باعث شده خیلی ها در این زمینه دچار مشکل شوند.

از طرف دیگه در دهه های اخیر علوم انسانی تحولات اساسی داشته و دانشمندان علوم اعصاب شناختی در نظریه های جدید خود عنوان کردند که جنین در شکم مادر، در حال یادگیری است،‌ مثلاً وقتی مادر باردار به یک موسیقی گوش بدهد کودک بعد از تولد به همان موسیقی واکنش نشان می دهد.

حسینی: مشکلی که در این حوزه در مورد سایت ها و اپلیکیشن های فعال وجود داشت این بود که اکثر آنها مطالب را به صورت تکست ارائه می دادند و این موضوع کار را برای مخاطب سخت می کرد، به همین جهت ما به این ایده رسیدیم که محتوای ویدیویی تولید کنیم تا هم امکان مشاهده جزئیات بیشتر باشد و هم امکان انتقال اطلاعات سریع تر فراهم شود.

فارس:‌ محتوای اپلیکیشن چگونه تولید می شود؟

حسینی: منابع این اپ از منابع معتبر علمی و دانشگاهی جهان استخراج شده و تلاش شده است جدیدترین و به‌روزترین آنها ارائه شود.

 همچنین تیم پژوهشی اپلیکیشن «نی نی و دادا» علاوه بر داشتن تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی، تجربه‌ کار و فعالیت در بهترین مراکز فرزندپروری را داشته و نسبت به دغدغه ها و مسائل والدین ایرانی کاملاً آگاه هستند، به همین دلیل در ارائه‌ مطالب فرزندپروری تلاش شده به جای کلی‌گویی‌های مبهم، نسخه کاربردی و واقعی ارائه شود.

فارس: این اپلیکیشن برای چه گروه سنی طراحی شده است؟

رضایی: این اپ از بدو تولد تا پایان 7 سالگی کودک همراه والدین خواهد بود، «نی نی و دادا» با کودک رشد می کند، هر ماه مطالب و ویدیوهای جدیدی به آن اضافه می‌شود و امکانات آن توسعه پیدا خواهد کرد.

فارس: فکر می کنید استقبال از اپلیکیشن «نی نی و دادا» چگونه باشد؟

حسینی: ما به تازگی ارائه اپ را شروع کرده ایم، تلاش داریم تا گام به گام جلو برویم که اگر باگ یا مشکلی وجود داشت آن را اصلاح کنیم، اما با توجه به محتوای اپ و مطالبی که در آن قرار می گیرد فکر می کنم خانواده ها به ویژه پدران و مادران جوان و فرزند اولی استقبال خوبی از آن داشته باشند.

رضایی: در حال حاضر 2500 دقیقه محتوای ویدیویی روی اپ قرار گرفته است.

فارس: چه مطالب و موضوعاتی در این اپلیکیشن در دسترس خانواده ها قرار می گیرد؟

حسینی: هر موضوعی که خانواده ها به آن نیاز داشته باشند روی این اپ وجود دارد،‌ از مفاهیم پایه و موضوعات تربیتی کودک گرفته تا بحث تغذیه، رسپی غذای کودک و مباحث مربوط به آلرژی در کودکان.

رضایی: زمانی که شما اپلیکیشن را نصب می کنید باید شماره همراه تان را وارد کنید تا از طریق یک کد که برایتان پیامک می شود بتوانید وارد اپ شوید.

این اپلیکیشن برای هر دو سیستم عامل اندورید و IOS قابل استفاده است، به محض ورود در آیکون سمت راست در پایین صفحه می توانید دسته بندی 16گانه موضوعات را که شامل دانشنامه، تدبیرنامه، اکتیویتی،‌ دکتر تغذیه، دکتر آلرژی، دکتر نی نی،‌ مایلستون، ریاضی با بازی، رسپی، چی ببینیم، کتاب نی نی،‌ کتاب بزرگسال، دو و دو، ماساژ، تازه ها و مجله می شود را مشاهده کنید.

برای مثال در تدبیرانه شما می توانید به مطالبی در مورد عزت نفس در کودک، کج خلقی بچه ها، خداحافظی با پستونک، نحوه صحبت با کودک، مزایا و معایب پستونک، مدیریت تنش، انگشت مکیدن و کنترل آن و ...دسترسی داشته باشید.

حسینی: ما در بخش بازی با ریاضی مفاهیم پایه را آورده ایم که برگرفته از 2 پژوهش در دانشگاه استنفورد است،‌ در بخش معرفی کتاب کودک خانم مصطفی زاده ما را همراهی کرده اند،‌ همچنین در این اپ خانواده ها را راهنمایی کرده ایم تا بتوانند بهترین و مناسب ترین فیلم و انیمیشن را برای فرزندشان انتخاب کنند که اثرگذاری خوبی روی شکل گیری شخصیت کودک داشته باشد.

 

رضایی: ما در بخش ماساژ چرایی و چگونگی انجام ماساژ، ماساژ دست،‌ ماساژ کمر، ماساژ شکم،‌ماساژ حرکات کششی، ماساژ پا و ماساژ سر و صورت تولید محتوا داشته ایم،  بسیاری از این آموزش ها و مطالب در کلا های مادر و کودک نقاط مختلف تهران در قالب کارگاه هایی با هزینه های بالا تدریس می شود.

فارس: در حال حاضر نزدیک ترین اپ و سامانه به کار شما گهواره و کدومو هستند، شما قرار است چه کار ویژه ای انجام دهید که متفات از این دو برنامه باشید؟

حسینی: ما روی محتوا خیلی کار کردیم، محتواهای موجود در اپ «نی نی و دادا» کاملاً اورجینال هستند و با کمک کارشناسان حوزه مغز و شناخت، همواره مطالب به روز می شود،ضمن اینکه قرار است در فاز دوم فعالیت خود به بررسی نقاط عطف رشدی کودک بپردازیم، مثل اینکه بچه در چند هفتگی می تواند بنشیند، راه برود یا در چند ماهگی می تواند برخی آواها و صداها را بیان کند.

در بخش دانشنامه در خصوص پنج مهارت مهم ادراک بینایی، اثرات شوخ طبعی در کودکان، مهارت های حرکتی درشت و ظریف، بازی های وانمودی، آداب و آیین های خانوادگی، مهارت های اجتماعی و والدین هلی کوپتری اطلاعات خوب را در اختیار خانواده ها قرار داده ایم.

در بخش دکتر آلرژی پزشک در خصوص تشخیص آلرژی، آلرژی تنفسی و کیفیت زندگی، وراثت و آلرژی، ارتباط بهداشت با آلرژی، تفاوت آلرژی و سرماخوردگی، آلرژی های تنفسی، آلرژی های غذایی، علائم آلرژی و آلرژی و شیر مادر با خانواده صحبت کرده است.

فارس: آیا در این مسیر حامی یا اسپانسر هم دارید؟

حسینی: بله، دو سال پیش که ما کار را شروع کردیم رامبد جوان هم اظهار تمایل کردند که با ما همکاری کنند و در حال حاضر با همراهی ایشان کار جلو می رود.

فارس:‌ اسم «نی نی و دادا» از کجا آمد؟

حسینی: آقای جوان از قبل دغدغه کار برای کودکان را داشت و در همین راستا هم یک سری انیمیشن با عنوان «نی نی و دادا» با همراهی مقداد اخوان ساخته بودند، بعد از به دنیا آمدن نوردخت این دغدغه بیشتر شد و علاقه داشتند تا برای کودکان کاری انجام دهند.

بعد از اینکه همکاری ما آغاز شد آقای جوان نام «نی نی و دادا» را برای اپ پیشنهاد دادند و چون کاملاً با برنامه های ما همخوانی داشت به عنوان نام نهایی اپلیکیشن انتخاب شد.

فارس: فکر می کنید چقدر زمان ببرد تا «نی نی و دادا» جای خود را میان خانواده ها باز کند؟

حسینی: طبق برنامه ریزی های ما تا یک سال آینده این اتفاق خواهد افتاد، چون قرار است دراین مدت ویژگی های جدیدی به اپ اضافه شود و یک سری ابزارهای کمکی برای پایش رشد کودک در اختیار مادر قرار خواهد گرفت.

رضایی: نکته مهم دیگری که قطعاً خانواده ها را جذب می کند گرافیک بالای اپلیکیشن «نی نی و دادا» است، کار گرافیک را آقای مقداد اخوان انجام داده که انیمیشن های برنامه خندوانه را هم ساخته است.

حرف پایانی؟ 

حسینی: با توجه به اینکه دوران خردسالی به یک دغدغه جهانی تبدیل شده و اهمیت این دوره بر کسی پوشیده نیست، باید همچون کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری دقیق تر و بهتری روی این رده سنی داشته باشیم تا آینده درخشانی را برای این کودکان رقم بزنیم.

قطعاً با یک سری کارهای ساده و بازی معمولی می توانیم اثرات خوبی را روی کودکان بگذاریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول