اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

حاجی‌میرزایی: سیاست ما بازگشایی مدارس در سال‌جاری است/ آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سیاست این وزارتخانه بازگشایی مدارس در سال‌جاری است، گفت: واکسیناسیون معلمان از عید غدیرخم آغاز می‌شود.

حاجی‌میرزایی: سیاست ما بازگشایی مدارس در سال‌جاری است/ آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سی و پنجم مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه سال دشواری را پشت سر گذاشتیم؛ سالی سخت و پرماجرا، سال پدیده‌های نوظهور، همراه با نگرانی و اضطراب عمومی، سال به مخاطره افتادن تعلیم و تربیت و ورود به عرصه‌های نو که تعهد ما را محکم کرد؛ سالی که پیش از آن مورد آزمایش قرار نگرفته بود، سال کسب توانایی‌های نو و قابلیت‌های روز.

وی افزود: این سال با کوله باری از تجربیات ارزشمند به پایان رسید و وظیفه مشترک تمام سطوح آموزش و پرورش از سطح وزارتخانه تا سطح مدرسه و کلاس درس فهم دقیق از تجربه و مستندسازی این تجربه به همراه استخراج یافته‌های کلیدی این تجربه و کسب آمادگی است.

حاجی میرزایی ادامه داد: شبکه ارتباطی و روش انتقال مفاهیم در نظام آموزشی، کیفیت ارزشیابی و سنجش دوره‌های تحصیلی و توانمندی برای فعالیت در این عرصه، ویژگی‌هایی که باید یک خانواده داشته باشد، کار­کردن در فضای مجازی و تمام مسائل پیرامون آن، رابطه بین معلم و دانش‌آموز، رابطه بین معلم و مدرسه، رابطه بین معلم و خانواده و کارکردهای تربیتی مدرسه، عرصه‌‌های متنوعی است که برای عموم مردم فراهم است.

وی اضافه کرد: امیدوارم به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع‌بندی‌های روشنی از سال گذشته داشته باشیم و  این بهای فرصتی است که در دوران کرونا در اختیار ما قرار گرفته است.

* کسب آمادگی برای حضور در سال تحصیلی و اجرای پروژه مهر

وزیر آموزش و پرورش با بیان این­که این اجلاس با دو هدف برگزار می‌شود گفت: کسب آمادگی برای حضور در سال تحصیلی و اجرای پروژه مهر یکی از این اهداف است؛ توصیه‌های مهم در تمام دنیا این است که مدارس باز شوند، زیرا برای مدرسه جایگزینی وجود ندارد و در نظام تعلیم و تربیت، مدرسه مهم‌ترین جایگاه را دارد، لذا باید مدرسه بدرخشد و جریان پیدا کند.

وی با بیان اینکه بازگشایی حضوری مدارس در سراسر کشور مورد تأکید است، اظهار کرد: بازگشایی مدارس رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت است، لذا باید به هر کیفیتی که می‌توانیم به بازگشایی مدارس فکر کنیم. این بازگشایی نیازمند طراحی‌های ویژه است و اگر در شروع سال تحصیلی به الزام فاصله‌های اجتماعی تأکید داشته باشیم باز هم بر بازگشایی حضوری تأکید داریم اما باید نگرانی‌های جامعه را برطرف و محیط را برای برگزاری آموزش حضوری فراهم کنیم. قطعاً واکسیناسیون معلمان یکی از راه‌های کاستن از نگرانی خانواده‌هاست که از روز عید غدیر خم به صورت سراسری آغاز می‌شود.

حاجی‌میرزایی درباره دومین هدف پروژه مهر، اظهار کرد: در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در جریان شروع سال تحصیلی باعث غفلت شود، لذا آمادگی‌های لازم را کسب کنید تا شرایط را برای بازگشایی با شور و نشاط مدرسه آماده کنیم.

وی افزود: موظف هستیم، حداکثر مراقبت را داشته باشیم تا این انتقال کوچک ترین آسیبی به سال تحصیلی وارد نکند، لذا در این اجلاس درباره این مسائل صحبت خواهیم کرد.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: قصد داریم مجموعه برداشت‌ها را دسته بندی و منظم کنیم و باید دائماً نقاط ضعف و قوت برنامه های خود را ارزیابی کنیم.

وی افزود: یک قافله بزرگی را به ما سپرده‌اند که در هشت سال به یک نقطه‌ای رسیده است، حرکت کرده ایم و راهی را پیموده ایم و حالا این قافله و مدیریت آن را به دست دیگری می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حال باید بگوییم چه راهی را پیموده ایم، این موضوعات باید بیان شود تا تجربیات در اختیار نسل آینده قرار گیرد؛ باید این جمع بندی، تحلیل و ارزیابی برای پیشبرد بهتر امور در اختیار سایرین قرار گیرد. این حقی است که آیندگان به گردن ما دارند. یعنی وظیفه داریم این ارزیابی را در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی عنوان کرد: ممکن است این سؤال مطرح شود که این تکلیف را خود مشخص کرده‌اید یا از شما خواسته شده است؟ این تکلیف از ما خواسته شده، یعنی در دیداری که با آیت‌الله رئیسی داشتم، می‌خواست بداند که چه کارهایی تاکنون صورت گرفته و چه کارهایی قرار است در آینده انجام شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: اینکه چه کاری انجام داده‌ایم، بیشتر آشکار است، اما اینکه چرا و چگونه کارها صورت گرفته، بخش نهفته دانش است که در تیم مدیریتی است؛ در مدیریت دانش بر استخراج دانش نهفته در اذهان انسان و به اشتراک گذاشتن آن با عموم تأکید می‌شود.

وی یادآور شد: جامعه‌ای که نتواند دارایی خود را به درستی مدیریت کند، توان پیشرفت­ کردن نیز نخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین دارایی‌های یک جامعه، فهم مدیران، تجربیات و دانش کسب شده در انجام امور است، البته منظور این نیست که همه کارها درست بوده است؛ امور درست و نادرست هر دو آموختنی است و اتفاقاً گاهی امور نادرست آموختنی‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امور نادرست می‌تواند از تکرار تجربیات جلوگیری کند، گفت: حضرت علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید «به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام. اما به کردار آنها نظر کرده ام تا آنجا که گویی یکی از آنها شدم».

وی افزود: می‌خواهیم مجموعه فهم، درک و تشخیص خود را درباره مهم‌ترین مسائل مطرح کنیم، در اختیار دیگران قرار دهیم و به یک جمع‌بندی روشن برسیم.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: تجربیات تکرار می‌شود، از این رو باید خوب فهم شود. علم وقتی ارزش پیدا می‌کند که تعبیر مشترک داشته باشد. آرزو می‌کنم در پایان اجلاس به پاسخ‌های مشترک در خصوص مسائل آموزش و پرورش برسیم و فهم همه در این زمینه یکسان شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هدف این نشست این است که ۶ محور اصلی را انتخاب کردیم تا درباره آن صحبت می‌شود، ورود به این مباحث مقدماتی نیاز دارد، فرض کنید مأموریت می‌دهند درباره مجموعه ای ارزیابی شود و نتیجه گزارش شود، سؤال مهم این است که از کجا باید آغاز کرد.

حاجی میرزایی افزود:  مهم ترین نقاط این است که مجموعه برای چه به وجود آمده و قرار است کدام زخم را درمان کند. آیا مرهمی برای آن ایجاد شده است یا خیر؟ به کدام سمت می‌رود و در چه وضعیتی است؟ اولین سؤال در حوزه آموزش و پرورش این است که این قافله بزرگ راه به کجا می‌برد و آیا به مقصد می‌رسد.

* به اجرای سند تحول موظف هستیم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدم هر مدیرکل آموزش و پرورش استان، هر رئیس آموزش و پرورش هر استان باید هرروز از خود بپرسد چقدر به اهدافش نزدیک شده است.

وی تصریح کرد: در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، آموزش عمومی و تخصصی، تبیین شده که در آموزش عمومی؛ مهارت کافی برای خواندن و نوشتن و مبانی دینی، اجتماعی و اخلاقی باید در این نظام حاصل شود ما برای تحقق این اهداف برنامه درسی تولید کردیم، معلم تربیت و نیرو جذب کردیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این مسؤولیت مشترک تمام افرادی است که در نظام تعلیم و تربیت کار می‌کند هر روز باید مأموریت‌ها پایش شود، زیرا مأموریت بزرگی داریم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه به اجرای سند تحول موظف هستیم. این مهم ترین و بزرگترین مأموریت آموزش و پرورش است، زیرا مطالبه مقام معظم رهبری و نهادهای قانونی است. ضرورت مأموریت ما اجرای این سند است و آنچه سند، گفته ضرورت تحقق مأموریت‌های آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: مأمور هستیم آدم‌های باکیفیتی تربیت کنیم، این مهم ترین کارکرد تعلیم و تربیت است. آدم‌ها و جامعه شرایط متفاوتی دارند، برای جلوگیری از استیصال و افسردگی افراد باید دائماً قابلیت‌های نظام تعلیم و تربیت همراه با تحولات توسعه پیدا کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه روش‌های متفاوتی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش تبیین شده است، افزود: این سند ۶ زیرنظام دارد و مسیری برای تحقق خواهد بود. ۸ هدف مهم برای تحقق سند لازم است و تلاش کردیم به این اهداف در این نشست توجه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: تربیت انسانی با ویژگی‌های سند تحول، مشخص شدن نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و پیشرفت جامعه و پیوندهای تعلیم و تربیت با این رشد، گسترش عدالت، نظام کارآمد مدیریت منابع انسانی، افزایش مشارکت اثربخش همگانی به ویژه خانواده، تحول در برنامه آموزشی، درسی و اداری، افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت و ریدن به موقعیت برجسته در سطح منطقه این ۸ هدف است.

وی اظهار کرد: بر روی سند تحول به یک جمع بندی رسیدیم که تحول در نظام آموزشی و اجرای سند میسر نخواهد بود، مگر این که برنامه درسی از دانش محوری به سمت تربیت محوری پیش رود.

حاجی میرزایی افزود: گام دوم برای تحقق اهداف سند تحول نیروی انسانی است، باید معلم با کیفیت‌تر، شایسته و کارآمدتر از گذشته تربیت شود. مهم ترین رکن نظام تعلیم و تربیت معلم است، اگر معلمان امروز شایسته و با کیفیت تر از گذشته نباشند، نمی‌توان گفت سند تحول تحقق یافته است.

وی گفت: مجموعه هدف دار باید دائماً موقعیت خود را ارزیابی کند که در جهت اهداف خود پیش می‌رود یا خیر و  باید دائماً هدف‌ها سنجیده و ارزیابی شود. بدون نظام ارزشیابی کارآمد ، تحقق سند تحول حرف گزافی است، به میزانی که توانستیم نظام سنجش کارآمد و توانمندی را محقق کنیم، به سند نزدیک تر شده‌ایم.

حاجی میرزایی گفت: عدالت آموزشی مورد چهارم در تحقق اهداف سند تحول بنیادین است؛ عدالت آموزشی حق همه مردم است و باید این حق را در دسترس همه افراد قرار دهیم. اینکه چقدر همه به آموزش دسترسی دارند و کیفیت آموزشی ما چقدر نوسان دارد از موضوعاتی است که در این اجلاس مورد بحث قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش باید بدون تبعیض در اختیار همگان در شهر و روستا قرار گیرد.

وی به موضوع سلامت جسمی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم  بگوییم دانش‌آموزان امروز ما سالم‌تر از دانش‌آموزان گذشته هستند. همچنین سلامت روانی دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد، دانش‌آموزانی که از نظر سلامت روان و ذهن سالم هستند، با نشاط، سرزنده و فعال تر هستند، بنابراین اگر نتوان گفت دانش‌آموزان امروز سالم‌تر از گذشته هستند، در واقع این طرح سلامت دانش‌آموزان محقق نشده است.

* برای پیشرفت کشور هیچ راهی جز تحول در آموزش وجود ندارد

حاجی‌میرزایی افزود: برای پیشرفت کشور منحصراً هیچ راهی جز تحول در آموزش وجود ندارد برای یک اقتصاد باشکوه و بهره وری بالاتر، اخلاق نیکو و سلامت روانی باید بر تحول نظام یادگیری تأکید شود.

وی با بیان اینکه نقطه آغاز تمام تحولات یک جامعه، نظام یادگیری است، گفت: این ارتباط باید در میان نظام‌ها برقرار شود، براین باورم که حلقه مفقوده ما نظام یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ تحول عمیق و پایداری در جامعه به وجود نمی‌آید مگر این که نظام یادگیری کارآمد شود؛ اگر نظام یادگیری در مسیر درست قرار گیرد و این مأموریت مورد توجه باشد به سند تحول نزدیک تر می‌شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول