اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رحمانی فضلی: وزیر کشور هیچ اختیاری در «عزل و نصب شهرداران» ندارد/ قانون باید اصلاح شود

وزیر کشور با بیان اینکه این وزارتخانه هیچ اختیاری در عزل و نصب شهرداران ندارد، خواستار اصلاح قانون و احیای نقش حاکمیتی وزارت کشور و استانداری ها شد.

رحمانی فضلی: وزیر کشور هیچ اختیاری در «عزل و نصب شهرداران» ندارد/ قانون باید اصلاح شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سؤال ملی مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و 72 نماینده درباره «علت عدم نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها»، با تاکید بر اینکه قانون مدیریتی شهری کشور نیاز به تجدیدنظر جدی دارد، اظهار داشت: 4 سال قبل لایحه جامع انتخابات و اصلاح وظایف شوراهای شهرها را به مجلس آوردیم و پیشنهاد‌اتی در حوزه مالی و اداری ارائه کردیم، اما هنوز مجلس به بررسی این موارد ورود نکرده است.

وی ادامه داد: در موضوع انتخاب شهرداران و عزل آنها، روال کار به این صورت است که شوراهای شهر، شهرداران را انتخاب و به وزیر کشور معرفی می‌کنند. در شهرهای بالای 200 هزار نفر وزیر کشور حکم شهردار منتخب را صادر می‌کند و در شهرهای زیر 200 هزار نفر نیز استاندار برای شهردار حکم می‌زند و اگر در این خصوص اختلافی بین مقام صادرکننده حکم و شوراها باشد، قانون سازوکاری را برای حل اختلاف قرار داده و در خصوص برکناری شهرداران هم وزیر کشور هیچ اختیار قانونی ندارد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه این یک ضعف بزرگ در مدیریت شهری است که وزیر کشور هیچ اختیاری در خصوص شهرداران و مدیریت شهری ندارد، گفت: تنها اختیاری که وزارت کشور در حوزه مدیریت شهری دارد، این است که مصوبات شوراها در فرمانداری‌ها قابل بررسی است که البته با اصلاح قانون، این اختیار هم از فرمانداری‌ها گرفته شده و ما در حال حاضر در حوزه شهرداری‌ها و مدیریت شهری با خلاءهای قانونی فراوان روبرو هستیم که اعمال حاکمیت و نظارت ما بر مدیریت شهری را دچار مشکل کرده است.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم جداسازی و تفکیک عرصه اجرایی از حوزه سیاست‌گذاری و نظارت در مدیریت شهری گفت: تجربه 8 سال اخیر به بنده نشان داده است که اگر این کار نشود و نقش حاکمیتی به وزارت کشور و استانداری‌ها داده نشود و البته رابطه تعاملی بین وزارت کشور و استانداری‌ها با شوراهای شهر و شهرداری‌ها برقرار نشود، روح قانون در این زمینه محقق نخواهد شد.

وی در همین خصوص خواستار رسیدگی به این موضوع در مجلس و اصلاح قانون شد و تأکید کرد: مسائل کشور بهم پیوسته است و مشکلات امروز ناشی از عدم توازن و تعادل و نیز عدم توجه به سلسله مراتب کارها است که برای حل مشکلات باید این مسأله را حل کرد.

در نهایت، با قانع نشدن نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر کشور، موضوع به رأی گذاشته شد که نمایندگان هم توضیحات رحمانی فضلی را قانع کننده تشخیص نداده و به وی کارت زرد دادند.

نماینده سوال‌کننده تاکید کرد که قانع نشدن وی، برای فتح باب است تا این مشکل مدیریتی در سطح کلان حل شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول