اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

لرستان را ناجی خوزستان کنید

خوزستان و لرستان هر دو امروز گرفتار خشکسالی هستند و از ضعف مدیریتی از گذشته تا امروز رنج می‌برند. اما برای برون رفت از این مشکلات چه باید کرد و چه اقداماتی به ویژه در حوزه لرستان باید انجام شود؟

لرستان را ناجی خوزستان کنید

خبرگزاری فارس لرستان_ سعید سرشار؛ در روزهای اخیر و در پی توجه به مشکلات آبی در خوزستان از آنجایی که لرستان هم درگیر مشکلات مشابه است، بسیاری از مردم و کنشگران در فضای مجازی بدنبال مطالبه‌گری در خصوص آب برای لرستان هستند و از مسوولان می‌خواهند به داد خشکسالی این استان پر آب نیز برسند. 

همانطور که می‌دانیم مهمترین عامل بروز مشکلات آبی در خوزستان علاوه بر خشکسالی بی‌سابقه؛ عدم مدیریت صحیح منابع آبی، انتقال آب به استان‌های همجوار برای مصرف صنایع بزرگ، کشت بی‌رویه محصولات آبدوست و در یک کلام مدیریت غلط و غیر مسوولانه در سالیان گذشته است که شوربختانه عامل آخر گریبان لرستان را هم گرفته است.

امروز لرستان و خوزستان درگیر خشکسالی و کم آبی هستند و هر دو از سو مدیریت رنج می‌برند؛ اما نکته مهم در این زمینه این است که نباید مشکلات آنها را به یک چشم نگاه کرد.

مطالبه امروز مردم خوزستان رسیدگی به عواملی است که باعث تشدید بحران کم آبی شده‌اند که بدان اشاره شد.

اما مطالبه مردم لرستان چیست؟

استانی که سالانه بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب روان آب دارد و میانگین بارش‌های سالانه آن حدود ۵۰۰ میلی‌متر بوده و با داشتن حدود ١١ درصد از روان‌ آب‌های کشور به عنوان سومین استان پر آب ایران ‌شناخته‌ می‌شود، تنها وقتی دچار بحران خشکسالی و کم آبی می‌شود که گرفتار سو مدیریت و کم توجهی مسوولان تصمیم گیرنده باشد.چنانکه بسیاری از رودخانه‌های این استان امروز خشک هستند و به گفته فرماندار خرم‌آباد فقط در حوزه این شهرستان شاهد کاهش ۷۹ درصدی حجم آب در رودها هستیم.

 

امروز اگر کشکان و تیره‌رود خشک شده‌اند صرفا به خاطر کشت بی‌رویه محصولات آبدوست و کاهش بارش‌ها نیست، بلکه بخش مهمی از این بحران به خاطر مدیریت‌های غلط، از گذشته تا امروز است. لذا نباید کمترین ایرادی به کشاورزان لرستانی بابت کشت محصولات آبدوست گرفت، چنانکه در همین سال زراعی در خوزستان حدود ٢٠۰ هزار هکتار شلتوک کشت شده در حالی که در لرستان کمتر از ٧ هزار هکتار کشت شده است. 

آنچه باعث شده لرستان امروز درگیر خشکسالی باشد و بسیاری از رودخانه‌های آن خشک شوند نبود سدهای بزرگ و عدم تخصیص حق آبه است.

از طرفی انتقال آب لرستان برای مصارف صنعتی استان‌های همجوار در حالی صورت می‌گیرد که معیشت کشاورزان لرستانی به خاطر نبود آب با مشکل مواجه است و در عین حال لرستان هرگز همانند استان‌های مرکز کشور طعم صنایع بزرگ را هم نچشیده است. 

مردم لرستان و به ویژه نخبگان و اهل علم و رسانه لرستان به خوبی می‌دانند که مشکل کم آبی لرستان یک شبه ایجاد نشده و یک شبه هم حل نمی‌شود چون سدی در بالادست وجود ندارد که کشکان خشک شده و سایر رودخانه را تغذیه و سیراب کند. سد ایوشان با حجم ۵١ میلیون متر مکعب هرگز نمی‌تواند پاسخگوی اراضی تشنه و رودخانه‌های خشک شده لرستان در حوزه کرخه باشد.

مطالبه امروز مردم لرستان چیزی نیست جز تخصیص حق آبه، احداث و تکمیل سدهای بزرگ، توسعه کشاورزی مدرن و مکانیزه و البته توسعه آبخیزداری و آبخوان داری که طبق نظر کارشناسان اهمیت آن کمتر از احداث سدهای بزرگ نیست.

در خصوص آبخیزداری باید توجه داشت که اگر در استان‌های زاگرس نشین به این حوزه توجه شده بود قطعا در سالیان اخیر مشکلاتی از قبیل سیل و کم آبی را به این شکل مشاهده نمی‌کردیم.

علی‌ایحال باید گفت اگر مسوولان می‌خواهند خوزستان را در مقابل بحران‌ها بیمه کنند باید به لرستان توجه داشته و آن را تقویت کنند. سیل ٩٨ به خوبی نشان داد اگر سدهای بزرگ در لرستان وجود داشت خوزستان هرگز آن همه خسارت ناشی از باز شدن سدها را نمی‌دید و لرستان نیز با آن حجم از خسارات بی‌سابقه مواجه نمی‌شد.

در بحران کم آبی امسال نیز که یقینا ادامه خواهد داشت بدون شک اگر لرستان منابع آبی و سدهای بزرگ داشت می‌توانست هم مشکل خود را برطرف کند و هم بخش مهمی از کم آبی خوزستان را مرتفع سازد؛ البته به شرط آنکه منابعی که از آن سخن می‌گوییم با مدیریت غلط و لابی گری به صنایع کویر نشین منتقل نشود...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول