اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

افزایش 4 برابری بدهی های شهرداری تهران طی 4 سال

فعالیت مدیران کنونی شهرداری تهران حدود 10 روز دیگر به اتمام می رسد. منتخبین شورای ششم می گویند طی 4 سال گذشته بدهی های شهرداری 4.3 برابر شده و هرچند مسیر مشکلی پیش رو داریم ولی شهرداری برای تهران انتخاب می کنیم که بتواند موانع را از سر راه بردارد و حرکت جای رکود را در شهر بگیرد.

افزایش 4 برابری بدهی های شهرداری تهران طی 4 سال

خبرگزاری فارس،گروه شهری: حدود 10 روز دیگر فعالیت منتخبین شورای ششم تهران آغاز می شود.  مهم ترین اولویت شورای ششمی ها انتخاب شهردار جدید پایتخت جهت بیدار شدن تهران از خواب چهارساله اعلام شده است. به اعتقاد منتخبین شورای ششم بزرگ ترین شکست شورای پنجم انتخاب اشتباه شهردار برای پایتخت و جابجایی های مداوم سکاندار صندلی ریاست ساختمان بهشت بوده است.

 این شکست نه تنها سبب شد شورای پنجمی ها به اهداف خود دست نیابند و مطالبات تهرانی ها مانند توسعه حمل و نقل عمومی محقق نشود بلکه شهر با مشکلات عدیده ای همچون انباشت بدهی های کلان همراه شده است. بدهی هایی که تقریبا هر هفته اعضای شورای شهر کنونی با ارائه گزارش هایی سعی داشتند آن را چندان اعلام نکنند و بدهی های باقی مانده از دوره گذشته شهرداری تهران را بیشتر جلوه دهند، البته این موضوع با واکنش مدیران زمان قالیباف در شهرداری همراه شد و معاون اسبق مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تاکید کرد: در دوره فعلی مدیریت شهری فقط بیش از 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید دریافت شده و این در حالی بوده که میرلوحی عضو شورای شهر گفته‌ هیچگونه تسهیلات جدیدی نگرفته‌اند!

تسهیلات ۴۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران

قدرت الله گودرزی معاون مالی شهرداری در دوران قالیباف در خصوص اظهارات عضو شورای پنجم شهر تهران درباره بدهی شهرداری گفت: آقای میرلوحی در مصاحبه خود مبلغ بدهی‌های فعلی شهرداری تهران را 66 هزار میلیارد تومان عنوان کرده و اعلام کرده‌اند که کل این ارقام مربوط به دوره قبلی مدیریت شهری بوده است و نه تنها در دوره فعلی رقمی به بدهی‌ها اضافه نشده است، بلکه 8500 میلیارد تومان از بدهی‌های قبلی نیز پرداخت شده است، اما این در حالی است که معاون مالی و اقتصاد شهری فعلی شهرداری تهران اعلام کرده است که مبلغ 1700 میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کرده ایم..

وی ادامه داد: آقای میرلوحی بهتر بود قبل از پرداختن به موضوع و ارائه مطالب خلاف واقع به سیستم مالی شهرداری و کتابچه عملکرد دیون مورخ 1 مهرماه 1397 شهرداری مراجعه می‌کرد که البته بارها مبلغ دیون یا بدهی مانده از دوره قبل را با سند و مدرک معتبر در مصاحبه‌ها و حتی در مناظره به ایشان اعلام و ارائه کرده‌ام، لیکن متأسفانه اصرار بر گفتن مطالب خلاف واقع و کذب خود دارد.

وی بیان کرد: آقای میرلوحی اعلام کرد که در حال حاضر شهرداری تهران حدود 50 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و از طرفی گفته‌اند اصل وام در آن زمان در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است و الان با سود و جرایم به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. سؤال اینجاست که آقای میرلوحی اعلام نکرده‌اند در حال حاضر از 50 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها چقدر آن اصل تسهیلات است؟

معاون قالیباف در شهرداری تهران ادامه داد:  پاسخ به این سؤال ساده است و براساس گزارش اعلام شده از شهرداری تهران که به سادگی از سیستم مالی شهرداری قابل دسترسی است، وام‌های دریافتی شهرداری در حال حاضر به بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی در دوره فعلی مدیریت شهری بیش از 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید دریافت کرده است.

مدیران کنونی شهرداری به جای فرافکنی بگویند رقم هنگفت وام دریافتی را چه کار کرده اند؟

وی بیان کرد: آیا بهتر نیست به مردم به جای فرافکنی و ارجاع دادن سوءمدیریت خود به دوره گذشته بگویند این رقم هنگفت وام دریافتی را چه کار کرده اند؟

ایجاد بدهی از محل فروش اوراق مشارکت را کتمان می کنند

گودرزی تصریح کرد: اعلام کرده‌اید بدهی به پیمانکاران مناطق در حال حاضر مبلغ 7500 میلیارد تومان است. در جای دیگر اعلام کرده‌اید که بدهی به پیمانکاران مناطق مبلغ 5920 میلیارد تومان است. از طرفی اعلام کردند مبلغ 8500 میلیارد تومان دیون گذشته را پرداخته و یک ریال بدهی اضافه نکرده‌اید. سؤالی که پیش می‌آید این است با پرداختی که شما اعلام کرده اید، باید در حال حاضر شهرداری تهران حتی یک ریال بدهی به پیمانکاران نداشته باشد. بهتر بود قبل از اعلام، اعداد و ارقام را با هم مقایسه می‌کردید. 

وی خاطرنشان کرد: چرا ایجاد بدهی از محل فروش اوراق مشارکت  به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان را کتمان می‌کنید و در ارقام اعلامی خود نمی‌آورید؟

 69 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری فقط تا یک ماه پیش

درباره موضوع بدهی های شهرداری تهران به سراغ مهدی چمران منتخب شورای ششم تهران رفتیم. وی در این باره به فارس گفت: 69 هزار میلیارد تومان بدهی در شهرداری تهران وجود دارد و این آمار بر اساس اعلامی است که معاونت مالی حناچی بیان کرده که البته مربوط به حدود یک ماه پیش بوده و احتمالا تا کنون این میزان افزایش هم یافته است که در سند تحویل و تحول این میزان به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

افزایش 4.3 برابری بدهی های شهرداری در 4 سال گذشته

وی گفت: در زمان پایان فعالیت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران فقط 16 هزار میلیارد تومان بدهی باقیمانده بود که اکنون این میزان به 69 هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود 4.3 برابر و اکنون اینکه چگونه این میزان بدهی صفر شود و یا به همان میزان 16 هزار میلیارد تومان برسد کار بسیار سخت و مشکلی است آن هم در شرایطی که با کمبود منابع و رکود اقتصادی مواجه هستیم.

آمده ایم شهر را از سکون و رکود خارج کنیم

وی با اشاره به اینکه در مورد تفکیک بدهی‌ها گزارش دقیقی به دست ما نرسیده و برای این منظور به سند تحویل و تحول اکتفا خواهیم کرد، گفت: برای حرکت در شهر برنامه‌ریزی خواهیم داشت و اصلا ما برای این به شورای ششم آمده‌ایم که شهر را از رکود و سکون خارج کنیم.

بدهی و طلب شهرداری از دولت را بررسی می کنیم

چمران بیان داشت: البته اینکه چه مقدار بدهی به دولت و یا سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد نیز هنوز اعلام نشده همچنین باید مشخص شود چقدر از دولت شهرداری تهران طلب دارد البته ما از کلام دوستان شنیده‌ایم که مقداری از این طلب‌ها را دریافت کرده‌اند.

ناصر امانی دیگر منتخب شورای ششم تهران هم درباره این موضوع به فارس گفت: یکی از برنامه‌ها و موضوعات در برنامه‌های گزینه‌های شهرداری موضوع حل بدهی‌های شهرداری و پرداخت آن است.

انباشت بدهی در شهرداری از دوره احمدی نژاد/ عمده بدهی ها مربوط به دریافت تسهیلات

وی گفت: متأسفانه انباشت بدهی از ادوار مختلف وجود داشته و این بدهی‌ها از زمان آقای احمدی‌نژاد تا کنون باقی مانده است و عمده بدهی‌ها مربوط به تسهیلاتی است که از بانک‌ها گرفته شده است.

بخش عمده بدهی‌ها مربوطه به دوره کنونی شهرداری 

امانی با تأکید بر اینکه در سند تحویل و تحول از شهردار باید این شفاف این میزان بدهی مشخص شود، گفت: بخش عمده بدهی‌ها مربوطه به دوره کنونی شهرداری است و برای اینکه چرخ شهرداری به حرکت درآید باید اقدامات لازم انجام گیرد و مانع بدهی‌ها از جلوی پا برداشته شود.

شهردار جدید و میراث شورای پنجم 

حدود 10 روز دیگر مراسم تحلیف شورای ششمی ها در تهران انجام می شود و 21 منتخب شورای ائتلاف فعالیت خود را در شورا رسما آغاز خواهند کرد. حالا باید دید برنامه ها در شهر تهران طی 4 سال آینده چطور رقم می خورد و شهردار جدید پایتخت چگونه با انبوده بدهی هایی که اکثر آن میراث شورای پنجم است، فعالیت خود را آغاز و مطالبات شهروندان را پیگیری می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول