اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دستورالعمل‌های کرونا؛ نیازمند تغییر/ مسؤولان سمنان: دغدغه تأمین واکسن نداریم

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بر لزوم ایجاد تغییراتی در دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در راستای مقابله با کرونا تأکید کرد.

دستورالعمل‌های کرونا؛ نیازمند تغییر/ مسؤولان سمنان: دغدغه تأمین واکسن نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، قاسم شریفی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ظهر امروز در جلسه کمیته بهداشت و سلامت ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان که در سالن کوثر استانداری سمنان اظهار کرد: رویکرد کمیته بهداشت و سلامت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا باید به سوی ارتقای وضعیت بهداشتی جامعه و منتج کردن اهداف با کمک سازمان‌های مردم نهاد باشد.

وی بیان کرد: سمت و سوی برنامه‌های این کمیته باید به جهت تقویت راهکارها به سوی سلامت روانی جامعه معطوف شود.

سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با تقدیر از تلاش یک سال و نیمه اصناف، اقشار و عامه مردم در جهت همکاری با ستاد استانی و ملی مدیریت مقابله با کرونا اظهار کرد: اگر زمینه‌ها مهیا شود، بی‌شک مشارکت مردم نیز در امر مقابله با کرونا بیشتر می‌شود.‌

شریفی با بیان اینکه در دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باید تغییر ایجاد شود، عنوان کرد: تشکل‌ها به سبک‌های مختلف تاکنون با دانشگاه‌های علوم پزشکی مساعدت و همکاری کرده‌اند.

وی از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد خواست همچون گذشته پای کار باشند و در ادامه گفت: ورود غیرکارشناسی به امور تخصصی مشکلاتی را به دنبال دارد.

سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان تأکید کرد: باید برای هر یک از گروه‌های اجتماعی دستورالعمل و پروتکل‌های خاص منطبق با شرایط کرونایی تنظیم و ارائه شود.

تنزل ۴۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

سیدمجتبی اکرم، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان هم با بیان اینکه بیش از ۱۸ ماه است درگیر کرونا هستیم، گفت: اگرچه درصد کمی از مردم واکسینه شده اند، اما باز هم مقاومت‌هایی در زمینه ثبت‌نام برای انجام واکسیناسیون وجود دارد.

وی با بیان اینکه پذیرش بیماری و روش‌های مقابله با آن توسط مردم بسیار مهم است، عنوان کرد: میزان مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور متاسفانه به ۴۰ درصد تنزل یافته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان گفت: باید نهادهای عمومی با روش‌های متنوع، مردم را به رعایت مسائل بهداشتی دعوت و هدایت کنند.

اکرم عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با ۸۰ بیمارستان در اختیار خود در سراسر کشور در کنار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قرار گرفته و در استان سمنان نیز بخشی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی در اختیار بیماران کرونایی است.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ۹۸ در سطح استان سمنان هزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زیرپوشش تأمین اجتماعی بستری شده‌اند و تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار نیز به صورت سرپایی پذیرش و درمان شده‌اند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان اظهار کرد: به منظور کاهش بار روانی جامعه باید تلاش کنیم تا مدارس در سال تحصیلی جدید بازگشایی شود.

اکرم افزود: فعالیت در فضای مجازی برای دانش‌آموزان بسیار زیاد و نگران‌کننده شده است به نحوی که امر آموزش، تنها درصد کمی از حضور آنان در این فضا را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر نرخ مشارکت سالمندان در اجتماع کاهش یابد، بیماری‌ها به سراغ آنان آمده و بر ایشان غالب می‌شود.

دغدغه تأمین واکسن کرونا نداریم

جعفر جندقی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم اظهار کرد: بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم  استان در حوزه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سمنان، به صورت سرپایی شناسایی و درمان شده‌اند.

وی افزود: در طی این مدت ۱۰ هزار و ۸۶۳ نفر با احتمال ویروس کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های زیرپوشش بیمارستان‌های مراکز بهداشتی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان مراجعه کردند که تست هفت هزار و۲۴۷ نفر از آنها مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان عنوان کرد: علیرغم آنکه رکورد شناسایی و تست مثبت کرونا در سطح کشور در روز گذشته زده شد؛ اما خوشبختانه به علت واکسیناسیون ، آمار مرگ و میر به نسبت میزان شناسایی پایین است.

جندقی با اشاره به اینکه ویروس نوع دلتا بسیار مسری و خطرناک است، عنوان کرد: اگر واکسیناسیون انجام نشده بود، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا امروز بسیار بالا بود.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون با سرعت بالا در حال انجام است و هیچ دغدغه‌ای از نظر تامین واکسن در حال حاضر در گروه‌های تعیین شده نداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان عنوان کرد: در نوبت اول واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی سمنان ۵۰ هزار نفر، دوره اول را دریافت کردند و تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و مجموع ۶۶ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

جندقی عنوان کرد: ثبت تمام موارد کدهای واکسن، حفظ زنجیره سرما، کنترل عفونت، مکان تزریق و ... از جمله مواردی است که موجب سختی انجام واکسیناسیون شده است.

وی با تأکید بر همکاری مردم با دست‌اندرکاران بهداشت و درمان گفت: از واجدین شرایط گروه‌های سنی مشخص شده می‌خواهیم جهت تزریق واکسن در سامانه واکسن ثبت‌نام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان افزود: علی‌رغم ظرفیت‌سازی انجام شده برای تزریق واکسن، برخی گروه‌های سنی همکاری لازم را به منظور ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون ندارند.

واکسیناسیون تنها راه مقابله با کرونا

جندقی با بیان اینکه در حال حاضر تنها راه مقابله با بیماری کرونا انجام واکسیناسیون است، عنوان کرد: لازم است تا اطلاع‌رسانی دقیق از انواع واکسن‌ها و اثرگذاری آنها به انجام رسد.

وی با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات مرتبط با کرونا باید اجرا شود، اظهار کرد: وزارت صمت با جدیت پیگیر اعمال محدودیت‌های کرونایی در کسبه و اصناف باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با اشاره به اینکه متاسفانه دو سوم شهرهای کشور هم اکنون در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، افزود: ویروس نوع دلتا جوانان را درگیر می‌کند و برخی جوانان در رعایت پروتکل‌ها و زدن‌ماسک، همکاری خیلی خوبی ندارند.

جندقی با بیان اینکه در تمام مراحل کنترل بیماری نیاز به همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد داریم، تأکید کرد: جاماندگان واجد شرایط سنی تزریق واکسن، هر چه سریع‌تر در سامانه واکسن ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاب‌آوری‌ها برای رعایت پروتکل‌ها به سطح پایین نزولی کرده است، افزود: پروتکل‌ها در محلات و مناطق مختلف به خوبی رعایت نمی‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان تأکید کرد: از وزارت صمت می‌خواهیم که اعمال محدودیت‌های کرونایی در بحث فعالیت اصناف و کسبه را به شدت رعایت کنند.

جندقی با تأکید بر اینکه باید جلوی تجمعات را بگیریم، افزود: پارک‌ها باید در شهرهای قرمز تعطیل باشد.

وی گفت: پیش از نوشتن هر طرح و برنامه‌ای درخواست می‌کنیم‌ تا  ابتدا برنامه‌نویسان به مراکز آی‌سی‌یو و مراکز بهداشتی و درمانی کرونایی سری بزنند تا بیشتر متوجه اثار برنامه‌های خود باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان عنوان کرد: اختلالات عملکردی، خواب، بیماری های مزمن جسمی، انزوای اجتماعی و غیره از جمله آثار مخرب کروناست.

جندقی افزود: شماره ۴۰۳۰  "ندای مشاور "  همواره آماده پاسخ‌گوی مردم در امور روانی مرتبط با کرونا است.

لزوم تسریع در واکسیناسیون عمومی

ابوالفضل باباخانی، معاون دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود اظهار کرد: نقش سازمان‌های مردم نهاد در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بسیار بارز، چشمگیر و مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۷ تخت آی.سی.یو در سال ۹۸  در شهرستان شاهرود هم اینک به ۶۰ تخت رسیده‌ایم، گفت: 2 مرکز آی‌سی‌یو مخصوص کرونا در بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود موجود است.

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود با اشاره به اینکه نقش سمن‌ها همیشه قابل اتکا است و ما تجربه خوبی در این بخش داریم.

باباخانی با بیان اینکه کرونا، تاب‌آوری جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، باید نشاط اجتماعی جامعه مدیریت شود که این مقوله هم اینک یک حلقه مفقوده در این حوزه است.

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود افزود: سرعت در خدمات‌رسانی مناسب و به ویژه واکسیناسیون موجب بهبود حال مردم می‌شود.

فعالیت ۳۷ سمن برای جلوگیری از شیوع کرونا در سمنان

سیدمحمدتقی علوی، مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان اظهار کرد: سمن‌ها همواره در کنار ورزش و جوانان بوده‌اند.

وی عنوان کرد: در استان سمنان، ۳۷ سمن در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا در بخش‌های مختلف فعال هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان اظهار کرد: هیأت‌های ورزشی اقدامات ویژه‌ای در کاهش شیوع بیماری کرونا به انجام رسانده‌اند.

علوی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل جهت عدم پیشرفت کرونا فرهنگ‌سازی است، افزود: با همکاری صدا و سیما باید برنامه‌ای مدون تولید و در جهت آگاه‌سازی و اقناع جامعه پخش شود.

وی افزود: مخاطب اداره کل ورزش و جوانان، بیشتر جوانان و نوجوانان هستند که نشاط و تحرک لازمه زندگی آنان است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان، سالن‌های ورزشی خود را به منظور انجام واکسیناسیون در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده و این همکاری ادامه خواهد داشت.

اجرای طرح آمران و ناظران سلامت در سمنان

مظفر محمدخانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان اظهار کرد: طرح آمران و ناظران سلامت با همکاری هلال احمر و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در حال انجام است.

وی گفت: هلال احمر در تأمین اقلام و تجهیزات بهداشتی برای افراد زیر پوشش خود اقدام کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان بیان کرد: سرکشی از خانواده‌هایی که به علت کرونا عزیزشان را از دست داده‌اند در حال انجام است.

محمدخانی گفت: باید قوانین و دستورالعمل‌های نظارتی در حوزه کرونا تغییر کند و فعالیت مردم با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سطح جامعه بیشتر شود و موجب افزایش فعالیت‌ و زندگی عادی مردم شود تا بار روانی کاسته شود.

معلولان ضایعه نخاعی واکسینه شوند

سیدنظام الدین زرگری، نماینده اداره کل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: مراکز نگهداری و موسسات ، بیشترین اقدامات بهزیستی در راستای مدیریت مقابله با کرونا را به انجام رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، ارتباط مؤثر و مفیدی داریم، عنوان کرد: اکثر مراکز روزانه بهزیستی به علت کرونا تعطیل است و به صورت غیرحضوری خدمات خود را ارائه می‌کنند.

نماینده اداره کل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: مؤسسات خیریه وابسته به بهزیستی در تمام طرح‌ها و پویش‌های مشارکتی جهت کمک‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر از کرونا حضور فعال دارند.

زرگری گفت: مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد از آسیب‌پذیرترین اقشار در بحث کرونا هستند.

وی با بیان شماره ۱۴۸۰ به صورت تلفنی تا ۱۲ شب به مردم خدمات مشاوره ارائه می‌کند، افزود: شماره تلفن ۱۲۳ در بخش کرونا خدمات و مشاوره‌های خوبی را ارائه کرده است.

نماینده اداره کل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: معلولان ضایعه نخاعی در معرض خطر هستند؛ بنابراین خواستار واکسیناسیون این گروه هستیم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول