اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رزمایش روسیه نزدیک سواحل ژاپن همزمان با برگزاری المپیک توکیو

رسانه‌ها از برگزاری رزمایش روسیه نزدیک سواحل ژاپن همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی توکیو خبر دادند.

رزمایش روسیه نزدیک سواحل ژاپن همزمان با برگزاری المپیک توکیو

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی روز سه‌شنبه به برگزاری رزمایش ارتش روسیه نزدیک سواحل ژاپن در بحبوحه برگزاری بازهای المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو خبر داد.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال» ارتش روسیه روز سه‌شنبه رزمایشی را در یک جزیره که سال ۱۹۴۵ به تصرف درآورده آغاز کرد. روز دوشنبه نیز نخست‌وزیر روسیه از جزایر نزدیک ژاپن بازید کرده بود.  این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که «کاتسونبو کاتو» سخنگوی دولت ژاپن با استفاده از نام ژاپنی این جزایر گفت: «نمی توانیم اقدامات روسیه را برای تقویت مواضع نظامی در "قلمروی شمالی" پذیرا باشیم».

 این رزمایش تا اواخر ماه اوت ادامه خواهد داشت در حالیکه المپیک توکیو در هشتم ماه اوت به پایان می‌رسد. روسیه همچنین در ماه ژوئن تمرینات نظامی را در این جزیره برگزار کرد.

«جیمز براون» متخصص روابط روسیه و ژاپن در دانشگاه تمپل در توکیو، گفت که تنش بر سر این جزایر افزایش یافته است . براون گفت: «روسیه به دنبال تنبیه ژاپن به دلیل تغییر مواضع این کشور است».

«میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه روز دوشنبه از این جزایر بازدید کرد و گفت که دولت در حال راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در آنجاست که در آن مشاغل و سرمایه گذاران از بسیاری از مالیات‌ها و حقوق گمرکی معاف باشند. وزارت امور خارجه ژاپن در واکنش به این ماجرا سفیر روسیه در ژاپن را به نشانه اعتراض احضار کرد. سپس مسکو نیز  سفیر ژاپن را احضار کرد.

در سال ۲۰۱۸، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ژاپن پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح امضا کنند، اقدامی که به گفته برخی تحلیلگران هدف آن تضعیف ژاپن در اختلاف و بهم زدن اتحاد نزدیک توکیو با ایالات متحده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز  گفته است که روسیه به انتقال موضع خود در مورد انعقاد پیمان صلح به ژاپن ادامه خواهد داد.

ژاپن بشدت در زمینه تحرکات نظامی روسیه در این جزایر راهبردی حساس است. روسیه اکتبر (آبان) گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار قصد استقرار یک سامانه موشکی در این جزیره مورد مناقشه با ژاپن را دارد، اما این اقدام بخشی از یک تمرین نظامی و نه با اهداف زرمی است.

جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان «قلمروی شمالی» نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شد. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود هستند. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول