اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رونق کسب‌وکار‌های بومی استان چهارمحال و بختیاری/خلاقیت به کمک بادام‌کاران منطقه می‌آید

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری با هدف توسعه کسب‌وکارهای بومی این منطقه بازدید کرد.

رونق کسب‌وکار‌های بومی استان چهارمحال و بختیاری/خلاقیت به کمک بادام‌کاران منطقه می‌آید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که به فلات مرکزی ایران و استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است با حضور در مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی این استان از ظرفیت‌های دانشی و توانمندی فناورانه 6 تیم مستقر در این مرکز بازدید کرد.

این مرکز با موافقت شورای مرکزی مراکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی کشور و مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان و با محوریت اصلی «صنایع فرهنگی و خلاق»، «گردشگری»، «فناوری اطلاعات» و «کشاورزی» راه‌اندازی شده و 4 ماهی از فعالیت تیم‌های مستقر در آن می‌گذرد. تیم‌هایی که با ارائه طرح‌ها و ایده‌های خلاق خود در تلاش هستند تا کسب‌وکار بومی استان را رونق دهند.

استقرار تیم‌های فناور و ارسال 23 طرح

برای آغاز به کار مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه گردشگری، فناوری اطلاعات و کشاورزی با اولویت بادام منتشر و 23 طرح به این مرکز ارائه شد و در نهایت با پذیرش 6 ایده نهایی، تیم‌های فناور در آن مستقر شدند.

از آنجایی که استان چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و در اختیار داشتن منابع آبی غنی یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام در کشور است، یکی از اولویت‌های فناورانه این مرکز توسعه کسب‌وکارهایی در زمینه تولید، فرآوری و بسته‌بندی خلاق بادام انتخاب شد. آمارها گواهی می‌دهد که این استان با تولید بیش از ۲۰ درصد از مجموع محصول بادام کشور، رتبه اول تولید بادام در ایران را به خود اختصاص داده‌ است که ایده‌های خلاق می‌تواند به رونق یافتن این فعالیت اقتصادی در این منطقه منجر شود.

 جذب سرمایه‌گذار برای توسعه خلاقیت‌ها

مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی در 300 متر مربع فضای کاربردی در حال حاضر از 6 تیم فناور و خلاق میزبانی می‌کند. این تیم‌ها به مدت 6 ماه از خدمات رایگان این مرکز از قبیل مشاوره، تیم‌سازی، فضای کار اشتراکی، اینترنت، فضای استراحت و غیره بهره‌مند هستند. تلاش مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی، هدایت ایده‌های خلاق به سمت تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای این خلاقیت‌ها است. این تیم‌ها پس از تبدیل شدن به هسته‌های فناور و پیش رشد به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری معرفی خواهند شد.

پس از بازدید ستاری از دستاوردهای این مرکز، مقرر شد که حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری برای توسعه فعالیت تیم‌های مستقر، افزایش تعداد تیم‌ها و ایجاد آزمایشگاهی در این مرکز برای گسترش کشت، تولید، فرآوری و بسته‌بندی بادام، افزایش یابد.

افتتاح مرکز نوآوری صنعتی شماره 4 پارک علم و فناوری

افتتاح مرکز نوآوری صنعتی شماره 4 پارک علم و فناوری برنامه دیگر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان چهارمحال و بختیاری بود. فرآیند راه اندازی این مرکز، از سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و سازمان جهاد کشاورزی کلید خورد.

در این  مجموعه 600  متر مربع  واقع در اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری و 6 شرکت فناور و دانش بنیان در حوزه الکترونیک، هوشمندسازی و انرژی مستقر هستند.

بازدید از محصولات پژوهشکده فناوری جنین دام

دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه جامع و معین استان چهارمحال و بختیاری واجد 8 دانشکده، 6 پژوهشکده، 1 مرکز نوآوری و 1 مرکز رشد واحدهای فناوری است. پژوهشکده فناوری جنین دام یکی از منحصر به فردترین مراکز پژوهشی و فناوری تخصصی در سطح کشور است.

در این پژوهشکده محصولاتی چون «بره‌های حاصل از جنین‌های تولید شده در آزمایشگاه و منتقل شده به روش الپاروسکوپی»، «فناوری تولید آزمایشگاهی جنین، انجماد و انتقال جنین به روش الپاروسکوپی در گوسفند»، «فناوری تولید ،انجماد و انتقال جنین در گاو جنین، محیط کشت نگهداری و انتقال جنین های گاو، گوسفند و اسب»، «محلول فالشینگ رحمی گاو»، «کیت انجماد جنین گاو و گوسفند»، «لوازم فالشینگ رحمی و استحصال جنین گاو»، «رقیق کننده مخصوص نگهداری و حمل اسپرم نریان در حالت سرد»، «رقیق کننده مخصوص انجماد اسپرم نریان»، «فناوری انجماد اسپرم نریان»، «تعیین جنسیت جنین اسب با استفاده از DNA جنینی موجود در خون مادر» و «پروژسترون آهسته رهش» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به تولید رسیده است.

افتتاح مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی

مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مقصد بعدی ستاری بود. مرکزی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دانشگاهی در این استان. مرکزی که شرایط را برای ورود ایده‌های دانشگاهی به بازار و تجاری‌سازی آنها فراهم می کند.

 این مرکز 500 متر مربعی که با اختصاص 2 میلیارد و 100 میلیون تومان ایجاد شده است و در حال حاضر 22 واحد فناور دانشگاهی در آن مستقر هستند و به تیم‌ها خدماتی چون تسهیلات مالی، فضای کار، خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، خدمات آموزشی، مشاوره‌های حقوقی و مالی و غیره ارائه می‌کند.

بازدید از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی

در بخش بعدی این سفر، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری رفت تا بازدیدی از مرکز رشد این دانشگاه و 7 محصول فناورانه آن داشته باشد. مرکزی 700 متر مربعی که 23 هسته فناور و 7 شرکت با محصولات تجاری سازی شده در آن مستقر هستند.

محصولات تولیدی و به نمایش درآمده این مرکز شامل «کیت‌های تشخیص کرونا با قابلیت تفکیک از سرماخوردگی و آنفلوآنزا»، «کیت شناسایی باکتری‌های غذابرد که با یک دهم قیمت کالاهای مشابه خارجی تولید شده اند»، «گیاهان دارویی ارگانیک»، «تجهیزت آزمایشگاهی» و غیره می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول