اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نماز جمعه تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی و آژیر خطر کارخانه انقلاب است

امام‌جمعه تربت‌ جام با یادآوری اینکه پنجم مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی است، نماز جمعه را آژیر خطر کارخانۀ انقلاب و تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی توصیف کرد.

نماز جمعه تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی و  آژیر خطر کارخانه انقلاب است

حجت‌الاسلام میرزا حسین معتمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌ جام، با تبریک اعیاد قربان و غدیر و تقارن آن با سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور در بیان آثار و برکات اقامه ۵۲ نماز جمعه در طول سال گفت: نفس اجتماع مسلمین در این فریضه الهی عبادت، رسیدگی به حال همدیگر و تبادل فکر و نظر در مورد مسائل مهم جامعه است.

نماز جمعه تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی است

امام‌جمعه تربت‌ جام خاطرنشان کرد: بعد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اولین نماز جمعه به‌ حکم امام راحل با امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی مثل چنین روزی در پنجم مرداد ۵۷ در تهران اقامه و ۴۲ سال از عمر بابرکت این درخت تناور با بیش از هزار جایگاه نماز جمعه در کشور می‌گذرد.

وی به پررنگ‌تر شدن اهم نقش‌های نماز جمعه در طول تاریخ اشاره کرد و در این باره افزود: نماز جمعه، تجلی اسلام مجتمع، پشتوانه استمرار حاکمیت حق، پیوند حاکمیت با آحاد مسلمانان، تجلی تعلیم و تربیت حاکمیت، تریبون رسمی حاکمیت در نظام اسلامی، تجمع سیاسی و آگاهی بخشی در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و جهانی است.

معتمدی‌فر تشکیل «جامعه انسانی ـ ایمانی» را اولین فلسفه برگزاری نماز جمعه در اسلام و آمدن واژه‌های «جمع، جمعه و جامعه» در قرآن کریم را به معنای لغوی جمع و فراهم‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: اصلاً نگاه قرآن از تنیده شدن آحاد جامعه به همدیگر در امور اجتماعی، دعوت به مطالعه، آسیب‌شناسی فرازها و فرودها و تزلزل جوامع قبلی است که در روز حل مشکلات باید به مسائل هویتی و اصالتی جوامع خود اهمیت داده و آن را حفظ کنیم.

نماز جمعه به جامعه «هویت و اصالت» می‌بخشد

امام‌جمعه تربت‌ جام با اشاره به اصلی از قرآن کریم مبنی بر اینکه نماز جمعه است که به جامعه «هویت و اصالت» می‌بخشد تا در آسیب‌ها و بحران‌ها کمتر دچار لغزش ‌شود، ادامه داد: بزرگ‌ترین دعوا بین قرآن و فلاسفه روی علل پیدایش و تداوم اجتماعات هست که طبق نظر قران کریم معنویت و وحدت فرامادی مهم‌ترین عامل پیدایش اجتماعات بشری برای رسیدن به هدف متعالی است بنابراین قرآن هر اجتماعی را تایید نمی‌کند و با صراحت از انجام منکر در برخی از اجتماعات خبر می‌دهد.

وی پیوند عمیق و قطعی با خداوند متعال، کورکورانه نپذیرفتن و تأکید بر اراده و اختیار را سه شرط اجتماع مدنظر و تأیید اسلام برشمرد و اضافه کرد: این سه ویژگی را در تشکیل سه اجتماع روزانه، هفتگی، سالانه از جمله نمازهای جماعت یومیه، نماز جمعه و حج بیت‌الله‌الحرام رقم می‌خورد که در چهار گام انسان‌سازی، امت‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی نماز جمعه بیشترین نقش را بر انسان‌سازی و امت‌سازی دارد.

چرا گفته می‌شود نماز جمعه حج فقرا است؟

معتمدی‌فر با اشاره به اینکه دومین هدف از اجتماع، آگاه‌سازی از اوضاع‌واحوال مسلمین است، گفت: نماز جمعه حج فقرا است به‌طوری‌که مردم باید از اوضاع‌واحوال اقصی نقاط دنیای اسلام از جمله اینکه چرا سربازان آمریکایی از افغانستان رفتند، چرا سوریه تخلیه شد، در عراق و خاورمیانه چه می‌گذرد و موارد مشابه را از یک منبع رسمی زلال و شفاف همانند نماز جمعه به‌عنوان قرارگاه فرهنگی، ایمان و بصیرت‌افزایی مطلع شد.

امام‌جمعه تربت‌ جام سومین فلسفه نماز جمعه را بیعت با امام و ولی امر مسلمین و حاکم اسلامی برشمرد و افزود: نماز جمعه تریبون رسمی ولی‌فقیه و حاکم جامعه اسلامی است به‌طوری‌که مؤمنین در سراسر کشور با اجتماع‌ها اقرار به ولایتمداری داشته و تا پای جان پیرو انقلاب و رهبری‌اند و این در جامعه کنونی به یک فرهنگ غنی تبدیل‌شده و هیچ قدرتی به‌اندازه جماعت کارگر نیست.

وی تقویت «هویت ملی و هویت بخشی» به جامعه را از دیگر فلسفه‌های تشکیل نماز جمعه برشمرد و یادآور شد: ۴۲ سال است این ملت هویت «ایرانی ـ اسلامی» خودشان را با صراحت داد می‌زنند به‌طوری‌که دشمن نمی‌تواند به ساحت کشور، ملت و رهبری تعرض کند چرا که نماز جمعه رسواکننده فتنه و فتنه‌گران و برملا کردن همه نقشه‌های استکبار جهانی است و هیچ‌کس به‌اندازه منافقین از نماز جمعه نمی‌ترسد.

نماز جمعه آژیر خطر کارخانه انقلاب است

معتمدی‌فر بابیان اینکه نماز جمعه یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است و هیچ توجیهی بر شرکت نکردن در این قرارگاه پذیرفته نیست، چرا که نماز جمعه آژیر خطر کارخانه انقلاب است و اگر قطعه‌ای نقص داشته باشد و عضوی کار نکند این آژیر وظیفه دارد با داد زدن همگان را متوجه آن خطر کند.

امام‌جمعه تربت‌ جام یادآور شد: داد و فریاد امام‌جمعه در نماز جمعه از روی دلسوزی است،  امام‌جمعه باید علاوه بر ذائقه‌سنجی، ذائقه‌ساز و جریان‌ساز باشد و آنچه را که حق بوده و بدان رسیده را در نماز جمعه به‌طور قاطع، بی‌پروا و با صراحت لهجه بیان کند.

وی با بیان اینکه یک سوره در قرآن در عظمت این روز نازل‌ شده در ارتباط با نماز جمعه، تصریح کرد: هر کار فرهنگی، کار دینی نیست ولی نماز جمعه تلاقی دین و فرهنگ است به‌طوری‌که زینت بخشی به جامعه اسلامی و آسیب‌زدایی از آن، هنر نماز جمعه است که نقش آن را در اصلاح فرهنگ نمی‌توان نادیده گرفت.

معتمدی‌فر پالایش، جریان‌سازی سالم، آرام‌بخشی، امیدبخشی و کار فرهنگی تربیتی را از مؤلفه‌های مهم برپایی نماز عبادی سیاسی جمعه در چله دوم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی رشد و تعالی گفتمان‌های غالب همچون فرهنگ ایثار و شهادت، خانه و خانواده، حب وطن، همدلی و مواسات در نماز جمعه تبیین می‌شود و وقتی فتنه‌ها، کودتاها، مکر و حیله‌های دشمنان در نماز جمعه برملا می‌شپد و بصیرت‌افزایی می‌شود این فرآیند ساماندهی و آسیب‌شناسی جامعه اسلامی از هنرهای بزرگ نماز جمعه است بنابراین نماز جمعه به‌عنوان پایگاه وحدت و همدلی شناخته می‌شود.

امام‌جمعه تربت‌ جام در اهمیت غدیر گفت: اولین ارمغان و ره‌آورد حکومت ولایی امیرالمؤمنین(ع) امنیت جهانی است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول