اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

اما و اگر توقف عرضه سیمان در بورس کالا/ از رانت هزار میلیاردی تا بی‌تفاوتی دستگاه‌های ناظر

التهاب قیمتی در بازار سیمان و مناقشه بر سر عرضه این محصول در بورس کالا در حالی این روزها شدت گرفته که به گفته مسؤولان سازمان تعزیرات تاکنون گزارشی مبنی بر گران‌فروشی سیمان از سوی دستگاه‌های ناظر بر بازار شامل سازمان حمایت و اتاق اصناف به تعزیرات ارائه نشده است.

اما و اگر توقف عرضه سیمان در بورس کالا/ از رانت هزار میلیاردی تا بی‌تفاوتی دستگاه‌های ناظر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همزمان با اوج گیری قیمت سیمان در بازار، کشمکش بر سر عرضه یا عدم عرضه سیمان در بورس کالا به بحثی داغ در این روزها تبدیل شده و در این باره جلسات مختلفی برگزار می شود. هرچند روز گذشته بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای از عرضه مجدد سیمان در بورس با پیش‌دریافت 100 درصدی خبر داد، اما خبرها در مورد نتیجه جلسه روز گذشته وزارت صنعت حاکی از توقف عرضه این محصول در بورس کالا است.

بر این اساس مقرر شده تا عرضه سیمان به طور موقت و تا زمان تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی در بورس کالا متوقف شود و تا زمانی که تولید این محصول به شرایط عادی باز نگردد، عرضه سیمان از طریق ساز و کار قدیمی یعنی توزیع توسط عاملان فروش انجام خواهد شد. به این ترتیب امروز آخرین عرضه سیمان در بورس کالا انجام می‌شود.

در این شرایط اخباری هم از برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد و گفته می‌شود، در این جلسه، توقف عرضه سیمان در بورس کالا رد شده است.

هرچند عرضه محصولات در بورس کالا باعث شفاف سازی قیمت و خرید و فروش آن می شود، اما در مورد سیمان که بازارش با رشد نجومی قیمت و کاهش عرضه به دلیل قطع برق مواجه شده، موافق و مخالفانی وجود دارد.

* عرضه سیمان با تناژ پایین در بورس کالا

محمد حسنی سعدی، سخنگوی بورس کالا در این مورد با اشاره به کاهش عرضه سیمان در پی قطع برق کارخانه‌ها، می گوید: با توجه به کاهش عرضه و بالا بودن تقاضا، قیمت سیمان مقداری افزایش یافت که البته برخی معاملات نیز به دلیل ظنی که در مورد قیمت کشف شده در بورس کالا وجود داشت، مورد تأیید بورس کالا قرار نگرفت و باطل شد.

به گفته وی، تاکنون سیمان حتی به مقدار 10 تن نیز در بورس عرضه می شده که در ساخت و سازهای کوچک هم قابل استفاده است.

 بیات منش، کارشناس بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه باید برای افزایش تولید سیمان برنامه ریزی شود، معتقد است: حذف سیمان از بورس کالا نمی تواند عاملی برای عدم افزایش قیمت یا کاهش قیمت سیمان باشد. 

در مقابل، کشاورز معاون معدنی وزیر صنعت با بیان اینکه تا زمان رفع مشکل قطعی برق کارخانه ها، سیمان در بورس کالا عرضه نخواهد شد، می گوید: عرضه سیمان فعلا متوقف است تا ساز و کار این مسئله مشخص شود.

وی ادامه می دهد: عرضه سیمان باید از بورس کالا خارج شود تا بحران قطع برق کارخانه ها نیز برطرف شود.

پناهی زاده، معاون معدنی خانه صنعت ایران نیز در این مورد معتقد است: عرضه سیمان از طریق عاملین فروش کارخانه ها در استان ها باعث می شود این محصول مستقیما به دست مصرف کننده برسد. در نتیجه قیمت سیمان کاهش خواهد یافت.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از جمله مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا است که با اشاره به 4 برابر شدن قیمت سیمان طی یک ماه اخیر، می گوید: مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد نباید در بورس عرضه شوند.

در عین حال، جانجان یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رانت قابل توجهی که در صنعت سیمان وجود دارد، می گوید: عده‌ای از رانت هزاران هزار میلیاردی در بازار سیمان برخوردار بودند و حالا با مشکل روبرو شده‌اند و به دنبال توقف عرضه سیمان در بورس کالا هستند.

* سیمان را به بهانه برق، گران کردند

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در مورد دلیل افزایش قیمت سیمان، بورس کالا را عامل بروز مشکل در عرضه و پیدایش رانت عنوان کرده و می‌گوید: کارخانه‌های تولید سیمان قطع برق را بهانه‌ای برای کمبود تولید و افزایش قیمت قرار داده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت 86 میلیون تنی تولید سیمان در کشور می‌گوید: آنچه در عمل تولید می‌شود، 60 میلیون تن است.در عین حال با مازاد 18 تا 20 میلیون تنی سیمان نیز روبرو هستیم.

به گفته وی، از سال گذشته اتفاقاتی افتاده که همگی به سوء مدیریتِ دولت باز می‌گردد. ابتدا به دلیل مشکلات سوخت رسانی، گاز کارخانه‌های سیمان قطع شد که البته این فقط یک بهانه بود که منتج به عرضه کم و در نتیجه افزایش قیمت سیمان شد.

یوسفی ادامه می دهد: آقایان معتقدند به دلیل مشکلاتِ مصرف برق و گرمای شدید هوا مجبور به قطعِ برقِ کارخانه های فولاد و سیمان شده اند و لذا سیمان هم کمیاب و هم گران شد. در حالی که رکود شدید در بازار مسکن، کاهش مصرف سیمان را به همراه دارد و در این صورت سیمان مازاد در بازار خواهیم داشت ولی چرا بازار دچار التهاب شده است؟

به گفته وی، عدم برنامه ریزی مناسب و آئین نامه اجرایی برای بورس کالا اتفاق افتاد و وزارت صمت نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد، چرا که از جزئیات بورس کالا آگاهی نداشت و نگران بود این وضعیت به فضای رقابتی و شفاف کمک نکند و موجب رانت شود که همین اتفاق هم افتاد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به سودهای چند هزار میلیارد تومانی که از صادرات کالاهای استراتژیک نظیر سیمان به جیب عده ای آن هم در شرایط بحران ارز می رود، اشاره کرده و می گوید: خصولتی ها و زیر مجموعه های نهادها و زیر شرکت های واگذاری در حوزه شستا، انرژی را رایگان در اختیار می گیرند و سرمایه گذاری اولیه هم ندارند. اینها انرژی ارزان، هزینه کارگر و باقی امکانات را ارزان در اختیار می گیرند ولی در زمان فروش، محصول خود را همتراز با دلار با مردم حساب می‌کنند.

* گزارشی در مورد گران فروشی سیمان نداشتیم

آنچه در آشفته بازار سیمان مم به نظر می رسد و می تواند نقش تعیین کننده ای در کنترل و مدیریت بازار داشته باشد، عملکرد دستگاه های ناظر بر بازار است. در این شرایط، محمدرضا محمدی، رئیس شعبه 52 بدوی سازمان تعزیرات که وظیفه ذاتی این سازمان را رسیدگی به پرونده‌هایی رسیده از اتاق اصناف و سازمان حمایت عنوان می‌کند، می‌گوید: تاکنون پرونده‌ای دال بر گران فروشی و عرضه خارج از شبکه‌ سیمان به این سازمان ارسال نشده است.

وی می گوید: سامانه 135 مختص گشت مشترک است و مردم با مراجعه به این سامانه شکایت خود را درباره گران فروشی و دپو اعلام می‌کنند و تا امروز هیچ گزارشی در این زمینه به ما نرسیده است.

محمدی در عین حال از ورودِ گشت مشترک تعزیرات با همراهی بازرسان سازمان حمایت، اتاق اصناف و سازمان صمت به مقوله سیمان در آینده نزدیک خبر داده و ادامه می‌دهد: برای رسیدگی به هر تخلفی ابتدا باید پرونده‌ مورد نظر به سازمان تعزیرات ارسال شود و تا آن زمان کاری از تعزیرات ساخته نیست.

رئیس شعبه 52 بدوی سازمان تعزیرات در مورد نقش 15 نفر از دلالانِ سیمان در آشفتگی بازار این محصول نیز می‌گوید: من این افراد را نمی‌شناسم و اگر چنین چیزی باشد، پیگیری بر عهده‌ مقام قضایی است.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «نظارت بر افزایش قیمت صد درصدی سیمان» عنوان کردند که باید هر چه سریعتر بر قیمت‌گذاری سیمان نظارت شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول