اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ناتوانی وزرای دولت روحانی در صاحب‌خانه کردن مردم/ 240 هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشد

در حالیکه اسلامی چند ماه قبل اعلام کرده بود واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده کم‌تر از 30 هزار واحد است، آمارها از 240 هزار واحد باقی‌مانده این طرح تا پایان تیرماه امسال حکایت دارد.

ناتوانی وزرای دولت روحانی در صاحب‌خانه کردن مردم/ 240 هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت تدبیر و امید در بسیاری از حوزه‌های فعالیت خود عملکرد نامطلوبی به جا گذاشت اما یکی از بدترین عملکردهای این دولت که فشار بسیار زیادی به معیشت مردم وارد کرد، در حوزه  مسکن به ثبت رسید.

قیمت مسکن در دولت دوازدهم با رشد نجومی 526 درصدی مواجه شد که 246 درصد از این رشد نجومی پس از مهر ماه سال 1397 به ثبت رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد نجومی قیمت مسکن و ناتوانی بسیاری از اقشار جامعه در تامین اساسی‌ترین سرپناه  بی‌توجهی دولت نسبت به ساخت مسکن است.

در همین راستا یکی از نمایان‌ترین دلایل بی‌توجهی دولت نسبت به ساخت مسکن و ساماندهی بازار آشفته این کالای حیاتی، سرنوشت تلخ مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بعد از انقلاب است.

*مسکن مهر با پیشرفت 80 درصدی به دولت تدبیر و امید رسید

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، تا انتهای این دولت در تاریخ 29 مردادماه سال 1392، از 4.3 میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، 2 میلیون و 120 هزار واحد مسکن روستایی در قالب این پروژه آغاز شد. بر این اساس تا تاریخ مذکور 1 میلیون و 600 هزار واحد از 2 میلیون 120 هزار مسکن روستایی به طور 100 درصد به اتمام رسیده و 520 هزار واحد دیگر نیز تنها به تامین مالی نیاز داشت.

از سوی دیگر 2 میلیون و 180 هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا 29 مرداد ماه سال 1392، 1 میلیون و 180 هزار واحد از افتتاح شده و 1 میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت 70 درصدی دارد.

بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحدهای مسکن مهر شهری با پیشرفت 86 درصدی و واحدهای مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت 75 درصدی به دولت به دولت یازدهم واگذار شد.

توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحدهای مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

عملکرد نامطلوب وزیران راه و شهرسازی دولت روحانی و تشدید نابه‌سامانی  بازار مسکن

در هر صورت، ساخت و تکمیل معادل 860 هزار واحد مسکونی معادل 20 درصد از کل واحدهای مسکن مهر به دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شد.

در شرایطی که 80 درصد پروژه مسکن مهر در 4 ساله دولت دهم به اتمام رسیده بود اما دولت تدبیر و امید در طول 8 سال نتوانست سهم باقی‌مانده از این پروژه را به اتمام برساند. همین مسئله سبب شد تا مسئله سرپناه 860 هزار خانوار که عمدتا از دهک‌های کم درآمد جامعه بودند با مشکل جدی مواجه شده و ساماندهی بازار مسکن نیز با چالش جدی مواجه شود.

به گزارش فارس، بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا انتهای تیرماه سال 1400، تعداد 240 هزار و 73 واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است. از 240 هزار 73 واحد مسکونی باقیمانده پروژه مسکن مهر، 48.6 درصد در شهرهای بالای 25 هزار نفر، 42.51 درد در شهرهای جدید و 9.41 درصد از واحدهای باقیمانده نیز در شهرهای کمتر از 25 هزار نفر واقع هستند.

بر اساس آمار مذکور، دولت تدبیر و امید در طول 8 سال فعالیت خود، تنها موفق به تکمیل 14 درصد از واحدهای مسکن مهر شد و هیچ یک از وزیران راه و شهرسازی این دولت نتوانستند در تکمیل این پروژه و صاحب‌خانه کردن 4.2 میلیون خانوار نقش موثری ایفا کنند.

عملکرد 14 درصدی تکمیل مسکن مهر وزیران راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در شرایطی رقم میخورد که 80 درصد  از این پروژه در 4 سال دولت دهم به اتمام رسیده بود.

*آمارهای غیرواقعی مسئولان دولت روحانی و پروژه‌ای که به انتها نرسید

نکته قابل توجه عملکرد دولت کنونی در حوزه ساخت و تکمیل مسکن مهر، تلاش برای آمارسازی و ارائه اطلاعات نمایشی پیرامون این حوزه و وعده های مکرر مسئولان عالی رتبه دولت مبنی بر اتمام این طرح است. برای مثال در شرایطی که 240 هزار واحد مسکونی از پروژه مسکن مهر تا 31 تیرماه 1400 همچنان افتتاح نشده است اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در تاریخ 24 فروردین ماه امسال در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مسکن مهرهای باقی مانده عنوان کرددر حال حاضر کم‌تر از ۳۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که به زودی تحویل داده می‌شود.»

ارائه این آمارهای غیرواقعی در حالی است که همانطور که اشاره شد، با وجود آنکه صرفا 6 روز زمان تا پایان دولت باقی مانده، همچنان 240 هزار مسکن مهر تکمیل نشده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول