اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش 9دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی و زنگ هشدار به مسئولان داخل

قیمت گندم در بازارهای جهانی 9 دلار در هر بوشل افزایش یافت و یکبار دیگر زنگ هشدار به مسئولان داخلی را به صدا در آورد که امسال به گفته مسئولان قرار است بیش از 5 میلیون تن وارد کنند.

افزایش  9دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی و زنگ هشدار به مسئولان داخل

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، قیمت گندم امروز در بازارهای جهانی افزایش یافت و یک بار دیگر لزوم برنامه‌ریزی کشورها برای تولید استراتژیک‌ترین محصول را گوشزد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امروز در بازارهای جهانی گندم در لحظه انتشار خبر 9 دلار در هر بوشل عرضه می‌شود، قیمت محصولات اساسی از جمله گندم از یکسال گذشته و بویژه پس از شیوع ویروس کرونا روند افزایشی داشته است، کشورها تلاش می‌کنند تا در شرایط بحرانی تامین نیاز داخل را بر صادرات ترجیح دهند که باعث کاهش عرضه در بازار و افزایش قیمت شده است.

خشکسالی در کشورها هم تولید محصولات کشاورزی را کاهش داده و سهم صادرات به حداقل رسیده است.

گندم یک محصول استراتژیک است و امروزه در مناسبات سیاسی کشورها هم بسیار موثر است کشورها از نان و غذا هم برای سلطه و تحمیل قدرت بر دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

در سالهای گذشته کشورها به امنیت غذایی خود بیش از هر زمانی توجه می‌کنند در این میان گندم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

 روسیه که زمانی در دوران اتحادیه جماهیر شوروی وارد کننده گندم بود، اکنون به صادر کننده بزرگ جهان تبدیل شده است، تولید گندم در روسیه از 100 میلیون تن فراتر رفته و این رقم نزدیک به کل تولید محصولات کشاورزی کشور ما است.

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زنگ هشداری به مسئولان داخلی است که نرخ خرید تضمینی را طوری تعیین کنند که کشاورزان داخل به کشت این محصول استراتژیک ترغیب شوند.

دولت نرخ تضمینی خرید گندم را امسال کیلویی 5000تومان اعلام کرده، اما به گفته کارشناسان هزینه واردات گندم به کشور دو برابر این میزان تمام می‌شود و به همین دلیل باید سیاست دولت در جهت تولید این محصول استراتژیک در داخل باشد.

علاوه بر آن خشکسالی امسال هم باعث شده که تولید گندم کاهش یابد که به گفته مسئولان تولید بیش از 30 درصد افت داشته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول