اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

توسعه پایدار روستاهای خراسان رضوی با گردشگری کشاورزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی برای توسعه پایدار روستاهای استان استفاده می‌شود.

توسعه پایدار روستاهای خراسان رضوی با گردشگری کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سیدجواد موسوی در جلسه با رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی برای توسعه پایدار روستاهای استان استفاده می‌شود، افزود: این استان از تنوع آب و هوایی و اقلیمی برخوردار است و در بخش‌هایی از استان کویر، بخش‌هایی کوهستان و در برخی مناطق هم جنگل وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: هر کدام از این مناطق استان نیز با توجه به ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، کشاورزی خاص خود را دارد که بهره‌مندی روستائیان از گردشگری کشاورزی می‌تواند موجب رشد اقتصادی آن‌ها شود.

وی تصریح کرد: ورود گردشگران به روستاها رونق کسب و کار روستائیان را در پی دارد و علاوه بر این به ماندگاری مردم در روستا و جلوگیری از مهارت به شهرها نیز کمک می‌کند.

موسوی با اعلام آمادگی برای توسعه روستاها مبتنی بر گردشگری کشاورزی اظهار کرد: باید زنجیره‌ای از تولید، فروش و مصرف محصولات روستائیان خراسان رضوی در تاسیسات گردشگری استان ایجاد شود و شرایطی فراهم شود که هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی استان از محصولات کشاورزی خراسان رضوی مصرف کنند و هم به فروش برسانند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در تعامل با جهاد کشاورزی باید فرصت‌های گردشگری کشاورزی و بهره‌مندی از محصولات کشاورزی استان شناسایی شود و در قالب طرحی به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از بررسی دقیق جوانب به صورت گسترده در استان اجرایی شود.

وی گفت: خراسان رضوی محصولات کشاورزی زیادی از جمله زعفران کشمش و آلو دارد که بهترین محصولات کشور و جهان در این استان تولید می‌شود.

موسوی افزود: جوامع‌ حرفه‌ای تاسیسات گردشگری خراسان رضوی می‌توانند از محصولات کشاورزی استان استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های روستاها یادآور شد: اشتیاق روستائیان به زیارت امام رضا (ع) از فرصت‌های بی‌نظیری است که باید در قالب طرح زیارت مبداء تا مبداء با همکاری مراکز و تاسیسات گردشگری و نهادهای متولی اجرا شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در مناطق روستایی اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی در راستای توسعه گردشگری روستائی در روستاهای خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: تعداد ۳ هزار و ۳۳۴ روستا در خراسان رضوی داریم که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای ایجاد ارزش افزوده در این روستاها از طریق گردشگری کشاورزی آمادگی داریم.

محمدرضا اورانی برای تشکیل کارگروه مشترک توسعه گردشگری کشاورزی با حضور دانشگاه منابع طبیعی و دیگر متولیان و ذی‌نفعان اعلام آمادگی کرد.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بر ضرورت تعامل و همکاری متقابل سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد و گفت: مجوزهایی که برای مراکز گردشگری کشاورزی صادر می‌شود نیاز به تغییر کاربری خاصی ندارد اما برای پذیرایی از گردشگران به برخی فضاها نیاز است که باید پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.

محمد رکنی، مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران و رئیس موزه بزرگ خراسان نیز در این جلسه گفت: موزه گندم در آسبادهای نشتیفان خواف در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: این موزه با هدف آموزش و معرفی توانمندی‌ها به کودکان و گردشگران راه‌اندازی می‌شود.

رکنی یادآور شد: دانش قنات تمدن‌ساز بوده است و هنوز هم به واسطه قنات‌ها تمدن در آن‌ها جاری است، دانش کشاورزی یکی از میراث‌های ناشناخته ماست.

رئیس موزه بزرگ خراسان تصریح کرد: باید پیوند بین میراث کشاورزی و گردشگری برقرار شده و از این ظرفیت برای رشد و توسعه روستاها استفاده شود.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول