اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

دولت مردمی و کابینه قوی

رئیس جمهور منتخب همانگونه که بارها اعلام فرموده اند در جریان انتخاب اعضای کابینه هیچ مصلحتی را مقدم بر امانتی که مردم به او سپرده اند در نظر نخواهد گرفت و بر خلاف دولت قبل هرگز به سفارش های قومی و قبیله ای و جناحی توجهی نخواهند کرد.

دولت مردمی و کابینه قوی

به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم کارخانه ای، نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با عنوان دولت مردمی و کابینه قوی به ذکر بایدها و نبایدهای انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم پرداخت.

متن یادداشت نماینده ادوار مجلس به این شرح است:

۱- عملکرد ضعیف و ناکارآمد دولت تدبیر و امید، تاب تحمل مردم را به سر آوده بگونه ای که مردم از ماه ها قبل برای پایان عمر دولت کنونی روزشماری می‌کنند و با شور و امید، دولت مردمی و قوی رئیس جمهور منتخب را انتظار می کشند. بدون شک چنین دولتی تنها با انتخاب مدیرانی قوی و مردمی، دانا و توانا، امین وشجاع؛ ساده زیست و فساد ستیز، برنامه محور و تحول‌گرا میسر می گردد.

رئیس جمهور منتخب یقیناً همانگونه که بارها اعلام فرموده اند در جریان انتخاب اعضای کابینه هیچ مصلحتی را مقدم بر امانتی که مردم به او سپرده اند در نظر نخواهد گرفت و بر خلاف دولت قبل هرگز به سفارش های قومی و قبیله ای و جناحی توجهی نخواهند کرد.

۲- در طول تاریخ همواره دولت هایی موفق بوده اند که حکمرانان آنها مردانی بزرگ و توانمند را به کار گرفته اند و از نصب افراد ضعیف و ناتوان در راس وزارتخانه ها پرهیز کرده اند و با بخدمت گرفتن سرپنجه های قدرتمند، فصل جدیدی از پیشرفت را در کشور خود رقم زده اند. در تاریخ آمده است امیر نصر سامانی به علت حضور وزیرانی توانمند و دانشمند موفق ترین حکومت در زمان سامانیان بوده است به گونه ای که عصر او علی رغم جنگ های فراوان اوج شکوفایی دانش و فرهنگ و ادب بوده است و دانشمندان و شاعران بزرگی مانند رودکی در زمان او در آسمان علم و ادب ایران درخشیده اند؛ تاریخ نویسان رمز موفقیت این امیر سامانی را حضور وزیرانی دانشمند و توانمند در دولتی منسجم وکارآمد می دانند دقیقاً همان گوهری که آقای روحانی به حدی از آن غفلت کرد که حتی اغلب وزرای کابینه از دسترسی نزدیک به او محروم بودند و هیئت دولت مجمع الجزایری بود که مدیریتی هماهنگ و منسجم آن را هدایت نمی کرد و وزارتخانه های مختلف که می باید برنامه های آنها در هیئت دولت و تحت نظر رئیس جمهور هماهنگ می شد اغلب ناهماهنگ و در مواردی مانند دو حکومت توافق نامه همکاری امضاء می کردند و هیئت دولت بجای انسجام بخشی به اعضای کابینه در جهت حل مشکلات مردم؛ بیشتر به محل ایراد نطق های نیشدار رئیس جمهور تبدیل شده بود.

فلذا مردم از حضرتعالی که توانمندی مدیریتی خود را بویژه در کسوت ریاست قوه قضاییه به اثبات رسانیده اید انتظار دارند که قوی ترین و امین ترین نیروها را در راس دستگاه ‌های اجرایی بکار گیرید و با معرفی ۱۹ تن از صالح‌ترین و کارآمد‌ترین نیروها برای تصدی ۱۹ وزارتخانه؛ هیئت دولت را به اطاق فرماندهی پیشرفت و عدالت و حل مشکلات اساسی مردم تبدیل نمائید و با برنامه ریزی دقیق و مستمر و نظارت بر عملکرد وزارتخانه ها و سازمانها در سراسر کشور؛ فصل جدیدی از مدیریت و برنامه ریزی را در پیشبرد ایران اسلامی پایه گذاری نمائید.

۳- شما در وسط میدان جنگ؛ فرماندهی عملیاتی را به عهده گرفته اید که نیروهایش در سخت‌ترین شرایط لجستیکی در برابر دشمنان داخلی و خارجی و مشکلات سخت معیشتی قهرمانانه مقاومت کرده‌اند و اکنون منتظرند تا با کنار زدن لایه های زنگ زده سوء مدیریت، نور امید در قلبهای آنها دمیده شود و با همگامی و همدلی مردم جبهه جدیدی برای مقابله با دشمن و حل مشکلات داخلی بویژه در سه حوزه مهم گرانی، بیکاری و مسکن گشوده شود. بدون شک یقیناً جنابعالی تاکنون تیمی های قوی مدیریتی متشکل از صاحب نظران مجرب و قدرتمند را برگزیده اید تا با استقرار دولت جدید و اجرای برنامه‌های ضربتی و دمیدن روح امید و نشاط در کالبد جامعه راهی نو برای حل مشکلات مردم بگشایند و در بدو تشکیل دولت، مردم شاهد اقدامات هوشمندانه و مدبرانه از سوی جنابعالی باشند. بدین منظور می باید مانند دوران جنگ تحمیلی، سلسله عملیات های بزرگی را با اهداف مشخص و از قبل طراحی شده که هر عملیات مشکل بزرگی از کشور را نشانه رود برنامه‌ریزی و ساماندهی نمود و با دمیدن بارقه امید در جسم و جان جامعه موجبات یأس دشمن را از همان ماههای نخست فراهم کرد و در ادامه با به راه انداختن بسیج بزرگ خود کفایی با هدف خنثی سازی تحریم ها در تمامی عرصه‌ها و بکار گیری همه ظرفیت های ملی و فراملی حرکت عظیمی را برای حل مشکلات معیشتی مردم، برنامه ریزی و عملیاتی نمود. بدون شک مردم فهیم و نجیب ایران هرگز انتظار ندارند زخمهای سختی که بر پیکر اقتصاد کشور وارد آمده یک شبه التیام یابد ولی انتظار دارند که از همان ماههای نخست شاهد تحول و نوآوری، شور و نشاط و حرکت و امید در جهت حل مشکلات خود در دولت جنابعالی باشند.

۴- انتخاب وزیران را سرعت ببخشید تا هر وزیر کابینه بتواند در فرصت باقی مانده با بررسی و شناخت قویترین و کارآمدترین نیروها بستر فکری لازم را برای انسجام بخشی به وزارتخانه های مربوطه آغاز نمایند و از همان ماه نخست با انجام برنامه های هدفمند موجبات سرعت و پیشرفت را در جهت اجرای اهداف از قبل طراحی شده فراهم نمایند. هر عضو کابینه باید به عنوان فرمانده ای جهادی و خستگی‌ناپذیر تلاش شبانه‌روزی را برای جبران عقب ماندگی ها آغاز نماید و هرگز نباید وزارتخانه ای بدور از خلاقیت و ابتکار و نوآوری که رمز پیروزی هر مسئولی است با روزمرگی مواجه گردد؛ باید شور و نشاط و کار و تلاش، تحول و نو آوری در جهت جلب رضایت مردم سراسر دستگاههای اجرایی کشور را فرا گیرد و مطالبه گری به سنت جاریه حسنه در هیئت دولت تبدیل گردد. بدین منظور پیشنهاد می گردد که معاونتی تحت عنوان «معاونت تحول و نوآوری» در حوزه ریاست جمهوری تشکیل گردد و بطور مستمر تمامی وزارتخانه ها و سازمانها در جهت تحول و نوآوری برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور تحت رصد و نظارت و در اقدامی پیشدستانه از سوی جنابعالی تحت سئوال و استیضاح قرار گیرند و وزارتخانه ای که در پیشبرد برنامه ها فاقد تحول و نوآوری و در تحقق عدالت و پیشرفت و رفع مشکلات مردم ناتوان باشد؛ مورد باز خواست قرار گرفته و در صورت بیکفایتی برکنار گردد. بدون شک هر عضو کابینه به مقداری که قدرت ابتکار، خلاقیت و نوآوری دارد موفق است؛ وزیری که فاقد تحول و نوآوری است و غرق در روزمرگی است چنین وزیری ایستا و متوقف در زمان است که ادامه مدیریت او موجبات ناکارآمدی دولت را فراهم نموده و می بایست جای خود را به مدیریتی توانمند، نوآور و تحول گرا بدهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول