اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تامین 80 درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی فاجعه امنیتی است

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خطاب به رئیس جمهور منتخب گفت: آقای رئیسی آیا به شما گفته اند که پارس جنوبی ۸۰ درصد گاز مصرفی کشور را تولید می‌کند؟ این یک فاجعه امنیتی است، کدام کشور را می‌توان پیدا کرد که ۸۰ درصد از گاز مصرفی آن از یک میدان تأمین شود.

تامین 80 درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی فاجعه امنیتی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، مسعود درخشان استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که به صورت مجازی در نشست سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم شرکت کرده بود گفت: ریشه مشکلات در حوزه نفت و گاز، فقدان آمار و اطلاعاتی است که وزیر نفت ارائه نکرده است. این فقدان آمار و اطلاعات ناشی از وجود نداشتن اطلاعات نیست بلکه این اطلاعات وجود دارد، اما وزیر نفت آن را ارائه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اگر به همین روش کنونی سیاست‌های حوزه نفت و گاز ادامه یابد بحران گاز را هم در کشور خواهیم داشت.

استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به جای جلسه با مدیران ارشد وزارت نفت، با مهندسان و کارشناسان این حوزه آن هم به صورت خصوصی جلسه برگزار کنید تا امکانات، مشکلات و فرصت‌های حوزه نفت و گاز به صورت واقعی مشخص شود.

درخشان خطاب به رئیس جمهور منتخب افزود: آقای رئیسی آیا به شما گفته اند که پارس جنوبی ۸۰ درصد گاز مصرفی کشور را تولید می‌کند؟ این یک فاجعه امنیتی است، کدام کشور را می‌توان پیدا کرد که ۸۰ درصد از گاز مصرفی آن از یک میدان تأمین شود.

وی ادامه داد: آیا به شما گزارش داده اند که میدان پارس جنوبی تا چند سال دیگر می‌تواند گاز کشور را تأمین کند؟ هم اکنون استحصال گاز از پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون متر مکعب است محاسبات نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و اگر ایستگاه‌های فشار برقرار باشد به ۳۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید که در مقایسه با میزان برداشت کنونی، ۳۵۰ میلیون متر مکعب کمبود داریم.

استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آقای رئیسی شما وعده داده اید یک میلیون مسکن خواهید ساخت آیا به شما گزارش داده اند که برای ساخت یک میلیون مسکن در سال چقدر انرژی بابت تولید سیمان، آجر و گچ و برای تأمین آب و برق این مناطق لازم است؟ این را باید بدانیم که گام نخست برای دولت منتخب داشتن اطلاعات صحیح و کافی است.

*لزوم رویکرد کلی نگری در سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم

استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رویکرد اسلامی به سیاست‌های اقتصادی، کلی نگری است، زیرا اسلام، دین زندگی و بشریت در همه جهات و ابعاد است بنابراین سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم نیز باید رویکرد کلی نگری داشته باشد البته به این معنا نیست که جزء فراموش شود، وزرا و مدیران باید باشند و در حوزه خود باید بجنگند و باید بدانند که میدان، میدان جنگ است و میدان جشن و سرور نیست.

درخشان با اشاره به این که همه ابعاد و رویکرد‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اقتصاد اسلامی باید با هم هماهنگ باشند، افزود: در اقتصاد اسلامی، نظام اقتصادی باید تقویت کننده سیاست و فرهنگ باشد ضمن این که سیاست هم باید همین نقش تقویت کنندگی را داشته باشد نه این که در برخورد سیاسی با جهان، ارزش‌های انقلابی را تضعیف کنیم همانند آن چه که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روحیه انقلابی در فرهنگ اسلامی را تضعیف کردند و گفتند ما باید با کدخدا و امثالهم ببندیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور منتخب باید از رئیس کل بانک مرکزی سوال کند که آیا نظام بانکی، تقویت کننده نظام سیاسی و انقلابی ما هست یا خیر؟ رئیس کل بانک مرکزی که نداند سیاست‌های پولی تقویت کننده نظام و مدیریت نظام سیاسی اسلام است یا تضعیف کننده آن باید به دنبال کار و زندگی روزمره خود برود و همان تدریس خود را انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول