اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سندرم کلنگ بی‌قرار بین مسؤولان قوچانی/ کلنگ‌هایی که جز روئیدن خار دستاورد دیگری نداشته است!

طی سال‌های اخیر کلنگ زنی‌های فراوانی در قوچان انجام‌شده اما باگذشت ماه‌ها و سال‌ها از کلنگ‌زنی برخی از این پروژه‌ها هیچ عملیات اجرایی صورت نگرفته است و همچنان اثر دایره سفیدرنگ بر زمین نمایان بوده و حاصلی جز روییدن خار و خاشاک نداشته است.

سندرم کلنگ بی‌قرار بین مسؤولان قوچانی/ کلنگ‌هایی که جز روئیدن خار دستاورد دیگری نداشته است!

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، اجرای هر طرح و پروژه‌ای نیازمند ارزیابی، مطالعات و از همه مهم‌تر تأمین اعتبار است تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن برای جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و افزایش هزینه‌ها پروژه‌ای را با بهترین کیفیت برای استفاده مردم از خدمات آن مورد بهره‌برداری قرار داد.

پیگیری طرح‌ها و پروژه‌ها به‌منظور پیشرفت و افزایش اشتغال و حرکت به سمت توسعه از وظایف مهم مسئولان بوده که باید اقدامات لازم را برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های بر زمین‌مانده انجام دهند.

طی سال‌های اخیر کلنگ زنی‌های فراوانی در قوچان انجام‌شده که باگذشت چند سال و حتی چند ماه هنوز هیچ عملیات اجرایی برای آغاز پروژه صورت نگرفته است و شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این کلنگ‌های بی‌حاصل  جز رفتارهای نمایشی و شعاری چیز دیگری به ارمغان نیاورده است.

روی بسیاری از این پروژه‌ها مانور تبلیغاتی داده شد اما باید از مسؤولان پرسید که چرا موانع احتمالی قبل از کلنگ زنی و پرداخت هزینه از بیت‌المال برای به نمایش درآوردن یک مراسم کلنگ‌زنی، برطرف نمی‌شود بعد پروژه‌ای را به مرحله کلنگ و اجرا دربیاورند؟

اعتباری که گفتند اختصاص‌یافته اما اصلاً خبری از آن نیست!!

اولین پروژه که می‌توان به آن اشاره کرد کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین بوده که از سال ۹۲ بارها و بارها مسئولان قوچان روی آن مانور تبلیغاتی دادند و بالاخره در زمان کلنگ زنی، در شهریور ۹۹ به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم هفته دولت بسیاری از رسانه‌ها به این مسئله پرداختند که پس از ۸ سال انتظار بالاخره این پروژه مهم وارد فاز عملیاتی و ساخت خواهد شد.

پروژه‌ای که در آن فرماندار سابق، مدیر جهاد کشاورزی سابق، نماینده فعلی مردم در مجلس، مدیرکل وقت امور اقتصاد و دارایی استان، مدیران عامل برخی از بانک‌های خراسان رضوی و برخی از مسئولان شهرستانی حضور داشتند و قرار بود پروژه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با زیربنای ۵ هزار متر در ۲ طبقه و سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی ساخته شود.

احمد کنعانی مدیر وقت جهاد کشاورزی قوچان در مراسم کلنگ زنی این پروژه مدعی بود ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق کارآفرینی امید به این طرح اختصاص‌یافته اما مدیر فعلی جهاد کشاورزی این شهرستان اذعان دارد به دلیل عدم تأمین وثایق، سرمایه‌گذار هیچ اعتباری را دریافت نکرده است.

این یعنی پروژه تنها برای نمایش و بدون اعتبار مصوب و تنها با اعلام رقمی فضایی کلنگ زنی شده است و به نظر می‌رسد با توجه به تغییر برخی مدیران در قوچان این پروژه با همان شاکله‌ای که در گذشته کلنگ‌زنی شد البته بدون تغییر در نماینده مردم در مجلس، با حضور فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی جدید کلنگ زنی دوباره خواهد شد.

هیچ اعتباری برای پروژه کشتارگاه صنعتی قوچان اخذ نشده است

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه ۵۷۲ هزار و ۴۲۸ رأس دام سبک و ۱۶ هزار و ۷۴۴ رأس دام سنگین در این شهرستان وجود دارد، گفت: ۴۴ درصد ارزش تولیدی به تولیدات دامی اختصاص پیداکرده و کشتارگاه حلقه گمشده‌ای در این مسیر محسوب می‌شد.

مهران حیاتی بابیان این مطلب که سال ۹۹ کلنگ کشتارگاه صنعتی این شهرستان با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد تومانی به زمین زده شد، افزود: این کشتارگاه ظرفیت هزار رأس دام سبک و ۱۰۰ رأس دام سنگین را داشت و هیچ ضایعاتی از آن خارج نمی‌شد.

وی با یادآوری اینکه سرمایه‌گذار این پروژه از سال ۹۷ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی آن را اخذ کرده بود، بیان کرد: در ابتدا قرار بود تسهیلات توسط بانک کشاورزی اعطا شود اما در آخر صندوق کارآفرینی امید وظیفه اعطای تسهیلات را بر عهده گرفت اما تاکنون سرمایه‌گذار نتوانسته وثایق را آماده و تسهیلات را دریافت کند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با تأکید بر این موضوع که برآورد ۱۱ میلیارد تومانی مربوط به سال ۹۷ بوده و اگر امروز این پروژه شروع شود حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد، تصریح کرد: تاکنون هیچ اعتباری برای این پروژه جذب نشده و جهاد کشاورزی آمادگی دارد در صورت وجود سرمایه‌گذار جدید در این بخش، مجوزهای لازم را برای یک سرمایه‌گذار دیگر نیز صادر کند.

آیا باید در انتظار کلنگ چندباره گود کشتی با چوخه قوچان بود؟!

گود کشتی با چوخه قوچان پروژه دیگری است که بیش از این یک‌بار توسط مسئولان کشوری همچون رئیس سابق فدراسیون بازی‌های بومی و محلی، نماینده سابق مردم در مجلس، مدیرکل سابق ورزش و جوانان و یک‌بار با دستان اعضای شورای اسلامی دوره پنجم کلنگ زنی شده است و این بار نیز در دهه فجر ۹۹ بازهم به‌عنوان پروژه دهه، توسط معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، نماینده مردم در مجلس و عده‌ای دیگر از مسؤولین درجایی دیگر از آن محل قبلی، کلنگ زنی شد.

در آخرین کلنگ زنی، رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان اذعان می‌کند که این پروژه در سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و اعتبار آن ۸ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات استان تأمین‌ شده و تاکنون هم یک میلیارد تومان آن تخصیص و ۳ میلیارد دیگر نیز مصوب شده است.

هنوز پیمانکار پروژه گود کشتی با چوخه در قوچان مشخص نشده است

رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان هم در پاسخ به خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه گود کشتی با چوخه این شهرستان، اظهار کرد: پروژه هم‌زمان با دهه فجر در سال گذشته با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان کلنگ زنی شد که اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی یک میلیارد تومان برای خرید آهن‌آلات اختصاص داد و در حال حاضر این آهن‌آلات برای شهرستان خریداری‌ شده است.

محمد شایگان بابیان اینکه ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ۲ میلیارد تومان از اعتبارات ملی در حال پیگیری است تا برای این پروژه اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: در صورت تخصیص یافتن اعتبار تا پیش از زمستان پیمانکار برای پروژه مشخص و روند اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شروع پروژه نیازمند پیشنهاد اعتبارات در سال ۱۴۰۰ بود تا بتوان اعتبار مناسبی برای آن در سطح استانی و شهرستانی پیش‌بینی کرد، افزود: دولت با کمبود منابع مالی روبرو بوده و همین امر نیز باعث شده تاکنون پروژه به مرحله پی‌کنی و زیرسازی نرسد که به‌زودی این پروژه وارد فاز ساخت خواهد شد.

صحبت‌های قبلی این مقام مسئول با اظهارنظرهای اخیر وی تناقض‌های فراوانی دارد زیرا سال گذشته مدعی شده بود که ۴ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص و اختصاص داده‌شده است اما بدون اینکه بگوید از آن سه میلیارد چه خبر، بیان می‌کند امسال ۳ و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده که در حال طی کردن مسیر اداری برای مصوب شدن است!

قرار بود این پروژه بزرگ و منحصر به‌  فرد سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما جدای از اینکه هنوز خبری از پی‌کنی و فونداسیون نیست شاید باید منتظر بود که مسئولی تغییر کرده و دوباره پروژه برای وی نیز قربانی کلنگ زنی شود.

باز کلنگ زنی و باز کمی آن‌طرف تر از محل قبلی کلنگ زنی!!

شهریور  ۹۸ بود که کلنگ احداث پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید کلاهدوز در روستای آلماجق با حضور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی به زمین زده شد؛ پروژه‌ای که به‌عنوان یکی از پروژه‌های هفته دولت در نظر گرفته و قرار بود افتتاح و بهره‌برداری آن محورهای نیشابور، چناران و حتی درگز را پوشش امدادی بدهد.

حدود ۲ سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد اما از افتتاح آن‌هم خبری نیست و در محل کلنگ‌زنی هیچ اثری از فعالیت عمرانی و حتی پی‌کنی دیده نمی‌شود.

پایگاه جاده‌ای آلماجق، بافاصله از محل کلنگ زنی شده در محل دیگری احداث خواهد شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری این مطلب که بر اساس قانون زمین محل ساخت پایگاه‌های امدادی باید اهدایی بوده و سند نیز باید به نام جمعیت هلال‌احمر زده شود زیرا سازمان برنامه‌وبودجه هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نمی‌کند، گفت: پس از پیگیری‌های مستمر برای پایگاه امداد و نجات جاده‌ای آلماجق زمینی توسط دو خیر به متراژ ۳ هزار متر اهدا شد.

مسعود برازنده با اشاره به اینکه برای انتقال سند به نام جمعیت هلال‌احمر باید ۱۲ استعلام از دستگاه‌های مربوطه همچون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، راهداری و غیره اخذ می‌شد، بیان کرد: زمین‌هایی وجود دارد که جزء اراضی ملی بوده و مالک معمولاً از این مسئله خبر ندارد که یک هزار و ۱۰۰ متر از زمین اهدایی برای این پایگاه متعلق به منابع طبیعی و اراضی ملی بود.

وی با بیان اینکه کم شدن این مقدار از متراژ زمین باعث می‌شد که پایگاه کامل نباشد، افزود: یکی از شرایط پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای در دیدن مردم بودن است که با منابع طبیعی مذاکراتی انجام شد تا قسمت موجود در اراضی ملی را نیز برای این پروژه اختصاص دهند و مساعدت‌های لازم نیز صورت گرفت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان تصریح کرد: تصمیم‌گیری نهایی برای اعطای این قسمت از اراضی ملی باید در استانداری خراسان رضوی انجام می‌شد اما مدیرکل دفتر فنی و مهندسی استاندار در ۲۰ خرداد ۹۹ اعلام کرد که زمینی به متراژ ۱۰ هزار مترمربع به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قوچان برای تجمیع و تمرکز واحدهای امدادی داده‌شده است پس این یک هزار و ۱۰۰ متر به جمعیت هلال‌احمر داده نمی‌شود.

وی با اشاره به مخالفت‌های مکرر راهداری قوچان مبنی بر اجرای این بخشنامه و اخذ موافقت مدیرکل راهداری خراسان رضوی در اوایل سال جاری برای واگذاری قسمتی از ۱۰ هزار مترمربع به جمعیت هلال‌احمر، یادآور شد: برای زمین قبلی پیمانکار مشخص‌شده بود اما در حال حاضر پیمانکار اذعان دارد چون تأخیر در پروژه به وجود آمده باید مقداری به مبلغ قرارداد افزوده شود.

این‌ها گوشه‌ای از پروژه‌هایی بوده که به بهانه‌های مختلف و تنها برای پر کردن آمار افتتاحیه و کلنگ‌زنی دهه فجر یا هفته دولت در این شهرستان روی بولتن رنگارنگ گزارش عملکردهای مسئولان قوچان نقش بسته است و انگار هر مسئولی که تغییر می‌کند چه در سطوح شهرستانی و چه استانی باید یک‌بار کلنگ‌زنی پروژه‌های قدیمی را به‌روزرسانی کند.

کاش مسئولان به‌جای این کلنگ‌زنی‌های نمادین و غیرنمادین که منجر به هیچ حرکتی نشده است کمی خودشان را برای پیشرفت و توسعه این شهر به حرکت درآوردند و جهادی پای‌کار می‌آمدند نه اینکه پشت میز نشسته و ازآنجا دستور صادر کنند یا دیدارهای نمایشی با فلان مسئول استانی و کشوری داشته باشند.

========================

گزارش از: مجید جعفری مقدم

========================

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول