اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

طهمورث: خیلی نقش ها هستند که هنوز بازی نکرده ام/ هنرپیشه زیاد داریم؛ بازیگر کم

بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون گفت: خیلی نقش ها هستند که هنوز بازی نکرده ام. به دلیل اینکه شخصیت ها برای من بالا و پایین نیستند و بازی کردن به جای همه آن ها جزو آرزوهای من مطرح می شود.

طهمورث: خیلی نقش ها هستند که هنوز بازی نکرده ام/ هنرپیشه زیاد داریم؛ بازیگر کم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، سیزدهمین برنامه کفت‌وگو محور «شب نشینی» همزمان با شب عید سعید غدیر خم بر روی آنتن شبکه جام جم رفت. در ابتدای برنامه محمد سلوکی به عنوان مجری برنامه از شخصیت برجسته علامه امینی و تاثیر آن در جهان اسلام و تشیع سخن گفت و سپس سید مهدی حائری خادم قدیمی حرم امام رضا (ع) را به عنوان اولین مهمانی که به «شب نشینی» غدیری دعوت کرد.

حائری در این برنامه گفت: عیدی بزرگ تر از عید غدیر نداریم به همه تبریک می گویم و امیدوارم خداوند خواسته های همه را مستجاب کند.ساکن تهران هستم؛ هرماه یک بار به حرم می روم و چهار کشیش بیست و چهار ساعته را خدمت می کنم؛ 25 سال است خادم هستم. تا زمانی که زنده باشم این خدمت ادامه خواهد داشت.

خادم قدیمی و پیشکسوت امام رضا (ع) با اشاره به حدیث ثقلین تصریح کرد: خدمت، تظاهر نمی خواهد و هرکس به هر مقدار که بتواند به خلق خدا خدمت کند این مورد عنایت خدا است. در بین مخلوق های خدا عده ای خاص وجود دارند که پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) هستند. پیامبر (ص) زمانی که می خواستند از دنیا بروند درباره اهل بیتشان سفارش کردند. قرآن و اهل بیت (ع) نیز خدمت به مردم را سفارش می کنند. این موضوع خلاصه این است که اگر کسی توفیق خدمت به مردم را بیابد خیر دنیا و آخرت را خواهد داشت.

حائری درباره وضعیت افرادی که علاقه دارند خادم امام رضا (ع) باشند اظهار داشت: در هر محیطی شرایطی وجود دارد. کسانی که اسم نویسی کرده اند برای خادم شدن شاید 20 هزار نفر باشند. در زمان تولیت آیت الله رئیسی برای سامان دادن و مشارکت دادن این تعداد زیاد متقاضیان، اعلام شد که هرکس برای خود در شهر خود برای حضرت رضا (ع) یک روز را به ایشان اختصاص دهد.

وی گفت: تقریبا 30 سال است کار را ترک کردم. برای انقلاب فراوان انجام وظیفه کردم اما بعد از انقلاب دیدم شرایطی حاکم است که اگر می خواستم به سراغ کار بروم با انقلاب در تضاد بود به همین دلیل به سمت کارهای فرهنگی رفتم. 7 سال دفتر نشر آثار فرهنگی انقلاب را اداره کردم. هر ماه حتی زمانی که خادم نبودم به مشهد می رفتم. بعد از آن در یکی از سفرهایم دو نفر از روحانیون مبارز را دیدم و گفتند بیا جارو بزن درصورتی که هیچ کس جز خادمان اجازه این کار را نداشت فلسفه این اجازه ندادن هم این بود که می گفتند اگر یک زائر بخواهد جارو بزند همه زائران این انتظار را خواهند داشت و بی نظمی ایجاد می شود. چند شب چند رواق را جارو کردم و نمی دانم چه تحولی در درونم رخ داد که این کار را پیگیری کردم و خادم شدم؛ به اندازه ای به این کار تعلق یافتم که منزلی در مشهد اختیار کردم.

خادم قدیمی امام رضا (ع) حدیثی را از پیامبر اکرم(ص) بازگو کرد و افزود: عظمت حضرت امیر (ع) به اندازه ای است که پیامبر (ص) فرمودند در کل زمین مکانی بالاتر از مکه نیست و در مکه مکانی بالاتر از مسجد الحرام نیست و در مسجد الحرام مکانی بالاتر از حطیم نیست که در آنجا دعا مستجاب است. اگر کسی 70 سال در این مکان روزها را روزه بدارد و شب ها را نماز بخواند و به اندازه کوه ابوقبیس طلا در راه خدا خرج کند اما محبت تو را در دل نداشته باشد بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید.

به گزارش فارس، در دومین بخش از سیزدهمین برنامه «شب نشینی» سیاوش طهمورث بازیگر قدیمی و پیشکسوت ایرانی به عنوان دومین مهمان برنامه معرفی شد.

طهمورث درباره تزریق واکسن کرونا گفت: دز اول واکسن را زده ام اما این واکسن فقط از مرگ جلوگیری می کند ممکن است دوباره مبتلا شویم.

وی فعالیت های هنری اخیرش را تشریح کرد و گفت: زخم کاری هم اکنون پخش می شود و موفق هم بوده است دو سه کار دیگر هم به من پیشنهاد شده است. یادم رفت کتابم را با خودم بیاورم. کتاب «از تو می گویم» را نوشته ام اما امشب فراموش کردم آن را به همراه بیاورم. این کتاب شامل داستان های کوتاه است. یک کتاب دیگر هم دارم که زیر چاپ است. اصولا همیشه دست به قلم داشتم اما نمیخواستم کتاب را چاپ کنم تا زمانی که دوستم گفت بیا تا کتاب را برایت چاپ کنم. آثار نمایشنامه و شعر هم دارم.

بازیگر پیشکسوت تلویزیون تصریح کرد: زیاد به طرف شعر نرفتم چون در شعر سنتی نمی‌توان مشکلات و دغدغه های ذهنی خود را در مقالی کوچک بیان کرد. دوست دارم شعر را ادامه دهم ولی زمانی که بتوانم به خوبی حرفی برای گفتن داشته باشم.

طهمورث در پاسخ به سوالی درباره زمان خوابیدنش عنوان کرد: شب ها بین 11 و نیم تا 12 و نیم می خوابم. به طور کلی هفت ساعت می خوابم اگر دیر بخوابم دیرتر بیدار می شوم. به سلامت جسمانی ام اهمیت می دهم چون در عرصه بازیگری باید سلامت بدن و در ادامه آن سلامت ذهن همواره تامین باشد تا بتوان همیشه آماده بازی کردن بود.

وی ادامه داد: بازیگری ساده نیست و صرفا به استعداد داشتن نیست. شناخت جای صدا، پرورش ذهن، مطالعه فراوان، دانستن فلسفه، تاریخ، جغرافیا، روانشناسی، مطالعه رمان و تسلط داشتن بر بدن خود ارکان بسیار مهمی است که یک بازیگر باید آن ها را داشته باشد.

بازیگر معروف ایرانی در خصوص تفاوت هنرپیشه، بازیگر و هنرمند گفت: ما هنرپیشه زیاد داریم اما تعداد بازیگران کم است؛ تعداد بازیگران انگشت شمار است و بین آن ها هنرمند خیلی کم است. هنرپیشه چون از موقعیت خود لذت نمی برد و انرژی نمی‌گیرد ممکن است زود خسته شود؛ گویا یک شغل برای او محسوب می شود که پس از مدتی بازنشست می شود اما بازیگر از کارش لذت می برد، انرژی می گیرد و خسته نمی شود. هنرمند از بازیگر هم فراتر است و محبوب مردم است.

طهمورث تصریح کرد: طرفدار بازی آلپاچینو هستم چون او فوق العاده است. یکی از دلایل علاقه ام این است که در آثارش شما او را با گریم نمی بینید و همه جا خودش است اما پس از گذشت چند دقیقه دیگر آلپاچینو را نمی بینید و صرفا با شخصیت ارتباط می گیرید، این هنر بازیگری است. در کنار او دنیرو هم هست اما درباره این بازیگر عادت خندیدنش که همیشه یکسان است او را یک مرحله پایین تر از آلپاچینو قرار می دهد.

وی افزود: از بین هنرمندان زن اگر به نئورئالیسم های ایتالیا مراجعه کنیم میبینیم که بازیگران خانم کولاک کرده اند چون بازی را فهمیده اند. بازی کردن صرفا بازی نیست بلکه زندگی کردن است یعنی فرد با شخصیت دیگری زندگی می کند. ما تمام اخلاق های روی کره زمین را در خود داریم اما با برخی از آن ها رفتار می کنیم حالا وقتی می خواهیم شخصیت جدیدی را بازی کنیم باید اخلاق های منطبق با آن شخصیت را در خود زنده کنیم.

بازیگر قدیمی سینما بیان کرد: خیلی نقش ها هستند که هنوز بازی نکرده ام. به دلیل اینکه شخصیت ها برای من بالا و پایین نیستند و بازی کردن به جای همه آن ها جزو آرزوهای من مطرح می شود چون رسیدن به آن شخصیت ها برای من سخت است.

طهمورث درباره بزرگترین آرزویش گفت: آنقدر زندگی وسیع است که شاید آرزو داشته باشم 500 سال دیگر زندگی کنم تا آدم ها و نقش های بیشتری را بازی کنم. آرزو دور است باید با حال زندگی کرد و از داشته ها استفاده کرد. از مصاحبت با آدم هایی که در لحظه زندگی می کنند لذت می برم. درست است در آینده مرگ هم هست اما باید فعلا از طبیعت و هستی اطرافمان استفاده کنیم طبیعتی که مخلصانه همه چیز خود را در اختیار ما قرار می دهد و برای ما است.

وی تفاوت قوانین طبیعی و انسانی را اینطور تبیین کرد: چیزهایی که ساخته بشر است مصنوع است و حتی قوانینش محدودیت هایی را ایجاد می کند که انسان به آن تعلق ندارد اما انسان به قوانین طبیعت تعلق دارد. طبیعت بخشنده است اما انسان بخشنده نیست انسان همه چیز را برای خود می خواهد اما طبیعت از همه چیز می گذرد. همه قوانین انسانی را 34 می توان شکست اما قوانین طبیعت را نمی توان شکست؛ درصورت شکستن این قوانین او از انسان انتقام نمیگیرد بلکه انسان به طرز اخلاقی و ذهنی از چرخه آن بیرون رانده می شود.

بازیگر معروف عنوان کرد: به نظر من بازیگر باید شبیه موم به هر شکلی در بیاید اگر کسی صرفا یک ژانر داشته باشد دیگر بازیگر نیست هنرپیشه است و برای اینکه بتواند شبیه موم باشد باید اختیار تمام اعضای بدن را با انجام برخی از تمرینات در دست داشته باشد. برای مثال کسی که این اختیار را دارد وقتی می خواهد نقشی را بازی کند که یک دست یا پایش قطع شده است به واقع بازیگر آن عضو خود را فراموش می کند.

طهمورث افزود: در بازیگری فقط برای اینکه لذت می برم مانده ام و از لذت بردن مخاطبم هم لذت می برم.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کند و تهیه کننده این برنامه نیز کاوه امیری جاوید است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabnesini.irani بارگذاری می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول