اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی/ تکنیک چهارم: صعود برای فرود

احتمالا سوار قطارهای شهربازی شده اید، قطارهایی که آرام و سنگین به ارتفاع می روند و ناگهان خود را به سمت پایین رها می کنند. این صعود و فرود از بازی ها به رسانه هم رسیده است و شگردی ایجاد شده که به «صعود و فرود» معروف است.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی/ تکنیک چهارم: صعود برای فرود

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: رسانه ‌های بیگانه معمولاً یک طراحی پیام می کنند برای مخاطب که ذهن آن را در حالت ریزش قرار بدهند.در این شگرد رسانه های بیگانه از ماه ها قبل روی نیازها و خواسته های جامعه مانور خبری می دهند و ذهن مخاطب را به اوجی از نیازها می برند که باید توسط نامزد انتخابات حل و فصل شود.

**وقتی سقوط آزاد رخ می دهد!

وقتی ذهن مخاطب منتظر رسیدن به نامزد مطلوب است تا این نیازها برآورد شود، ناگهان سقوط آزاد رخ می دهد، اینجاست که رسانه به او یک پیام را منتقل می کند و آن این است که هیچ کس وجود ندارد که نیازهای تو را برآورده کند...!

در شگرد صعود و فرود باید تناقضی در احساس مخاطب ایجاد کرد که ناامیدی او ضربه سنگینی باشد و اصطلاحا او را در خلا قرار دهد، درست مانند حسی که بعد از پایان آمدن از قطار شهربازی داریم.

دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در این باره، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”صعود و فرود“ گفت: شاید بعضی از مخاطبین ما ترن های هوایی را تجربه کرده باشند، وقتی داخل ترن می نشینید، در حال بالا رفتن، ترن آرام و آرام و به سختی بالا می رود، ذهن شما آرام آرام عادت می کند برای یک جان کندنی برای بالا رفتن، در همین حال ترن یک مرتبه به پایین برمی گردد، وقتی که برمی گردد پایین یک خلاء ایجاد می شود.

 

**لذت یک سقوط بی دردسر

وی افزود: این فرود یک لذتی را در ذهن ایجاد می کند چون قبل از آن یک سقوط پررنگ و پردردسر ایجاد کرده است یا شاید برخی از مخاطبان ما برداشت بازی بانجی جامپینگ را انجام داده باشند.

این کارشناس ارشد رسانه در ادامه گفت: شما وقتی از پله ها در حال بالا رفتن هستید،  به خیلی چیزا فکر می کنید، علی الخصوص اگر حرفه ای در این فضا نباشید، دارید می روید بالا یک صعودی را دارید این صعود پر از علامت سوال و هیجان، چالش و... است بعد روی یک طبقه قرار می گیرید، ابزار و ادوات به پای شما متصل می‌ کنند و حالا شما را به پایین پرتاب می کنند، دارید فرود می آید در ۲ تا ۳ ثانیه اول چیزی نمی فهمید، کجا متوجه می شوید، آنجایی که فرود حاصل شده و حالت کشسانی آن طناب شما را برمی گرداند به بالا و عملاً صعود و فرود و صعود و فرود... تا به حالت عادی در می آید.

داودی افزود: خود این صعود و فرود مهم نیست وقتی می آیید پایین جهت چپ و راست‌تان را گم می کنید، برای همین چند ثانیه نیاز دارید در محیطی که اصطلاحاً به آن خلاء یا انتظار ایجاد شده می گویند بتوانید خود را بازیابید.

 

**توقعات یک نامزد انتخاباتی چگونه بالا می رود؟

این کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی با بیان اینکه رسانه های بیگانه با این تکنیک در ایام انتخابات، توقعات درخصوص یک نامزد انتخاباتی را بالا می برند، گفت: در حالی که اساساً آن نامزد در این تراز نیست، بعد یک مرتبه آن نامزد را می شکنند و به پایین پرت می شود و یا با یک خبر ساده برای شما یک قهرمان می سازند، در حالی که آن فرد نمی تواند به اصطلاح بند کفشش رو ببندد.

داودی افزود: بنابراین یک بخشی از این حوزه صعود برای فرود، در حوزه علوم شناختی مرتبط می شود با یکی از تکنیک ها در عملیات روانی که به آن توقعات فزآینده می گویند.

او گفت: این جنبه تکامل یافته همان توقعات فزآینده است، برعکس آن هم وجود دارد، به این نقل که شما نسبت به دولت، نسبت به شرایط موجود دیگر اساساً صعودی رو متصور نیستید کلاً در فضای فرود هستید.

این کارشناس رسانه ادامه داد اگر آن ترن مثال بالا را به یاد آورید متوجه می شوید مدام به سمت پایین میل می کند، چند ثانیه اول جذاب و بعد مدام به سمت پایین می رود.

او تاکید کرد اینجا رسانه های بیگانه تکنیک صعود برای فرود را بلافاصله به لحاظ ذهنی، برای ذهن مخاطب وصل می کنند به تکنیک ادامه فرود یعنی سقوط.

داودی ادامه داد: پس شما احساس می کنید دولت دارد سقوط می کند، جامعه دارد سقوط می کند، چون همیشه در فضای فرود شما را قرار می دهند.

 

 

**رسانه چگونه ناامیدمان می کند؟

بعد از اینکه رسانه ها مخاطب را از مرحله صعود به مرحله سقوط رهنمود می‌کنند، امیدواری برای آینده مطلوب جامعه را از دست می دهد و مشارکت پایین، خیلی وقت ها به خاطر پذیرش جامعه، نسبت به قرار گرفتن در شرایط سقوط رخ می دهد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است.

علوم شناختی جزو علومی است که می تواند تحول اساسی در جامعه ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی داشته باشند بنابراین باید روش های فعالیت رسانه ها هم تغییر کند. معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست. رسانه اسلامی مخاطب را مسلوب الاختیار نمی خواهد بلکه تلاش می کند با رشد دادن تعقل و تفکر، مسیر تصمیم گیری خردورزانه را برای مخاطبانش هموار کند و از این طریق به پیشرفت جامعه کمک نماید.

علوم شناختی اینجاست که باید به کمک رسانه بیاید، علوم شناختی کارکردهای مغز را توضیح می دهد و به فعالان عرصه رسانه کمک می کند تا با شناخت ذهن مخاطبان، اثرگذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین مخاطب شناسی یکی از مهمترین مسائلی است که با کمک علوم شناختی در رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است که هر روز ساعت 11:55 دقیقه موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز به روی آنتن می رود.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول