اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تداوم بارندگی تشدید خسارات مزارع برنج را در پی دارد

رئیس جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه بارش‌های مداوم باران وِرس خوشه‌های برنج را سبب می‌شود، گفت: ۹۰ درصد از اراضی شالی‌کاری شهرستان در ریزش‌های جوی پایدار خسارت می‌بیند.

تداوم بارندگی تشدید خسارات مزارع برنج را در پی دارد

احمد پادیاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صومعه‌سرا با اشاره به بارش باران طی روزهای گذشته اظهار کرد: برنج از محصولات استراتژیک و راهبردی کشور ازجمله گیلان محسوب می‌شود که باران‌های بی‌موقع مردادماه موجب خوابیدگی و یا ورس ۹۰ درصد شالیزارهای شهرستان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی در بخش مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی تصریح کرد: امسال با اعتباراتی بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد ریال توانسته‌ایم تسهیلات حوزه برنج به‌عنوان استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی را توسعه ببخشیم که این امر با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناسب و حاصلخیزی زمین‌های منطقه با مزیت برنج‌کاری باعث تسریع روند نشاء در اردیبهشت‌ماه سال جاری و کاهش هزینه‌های کاشت برنج را موجب شود.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با تأکید بر اینکه توجه و توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان موتور رشد اقتصادی می‌تواند موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشاورز را فراهم کند، تصریح کرد: بخش کشاورزی شهرستان توانسته در حوزه مکانیزاسیون و توسعه صنعتی کشاورزی گام‌های مؤثری را در ارتقای مکانیزاسیون، گسترش طرح تجهیز و نوسازی اراضی و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری  طی سال‌های اخیر برای بهبود استانداردهای سطح اقتصادی بخش کشاورزی و توسعه پایداری تولید برنج در جهت  کاهش نیاز به نیروی کار و پرهزینه برای کشاورزان فراهم سازد.

پادیاب با اشاره به اینکه ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج، هزینه برداشت و حمل و انتقال محصول را افزایش داده و موجب کاهش کیفیت برنج می‌شود، تصریح کرد: مردادماه مهم‌ترین موقعیت زمانی یک کشاورز  ازلحاظ برداشت به‌موقع که در کمیت و کیفیت محصول مؤثر است دارا است و این ماه تأثیر بسزایی در عملکرد مثبت کشاورزی، شالی‌کاران  زحمتکش دارد.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا با اشاره به ۲۸ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت رفته برنج این شهرستان گفت: تاکنون  برداشت تقریباً پنج درصد از مزارع  شالیزاری  انجام‌شده  و ۹۰ درصد ارقام محلی هاشمی و کاظمی هنوز در مرحله شیری، خمیری و دانه سفت شدن به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه باراندگی که از ساعات اولیه امروز آغازشده و در برخی ساعات شدت  بارش‌ها قابل‌توجه بوده آسیب جدی مزارع را در پی خواهد داشت، افزود: از کشاورزان انتظار داریم کرت‌های خروجی و ورودی مزارع را به سمت زهکش‌ها هدایت کرده و در اولین فرصت بعد از باراندگی به برداشت شالی اقدام کنند تا با ناپایداری جوی خسارات احتمالی را کاهش دهند.

این مقام مسؤول از کمباین داران و صاحبان ماشین‌آلات دروگر و کارخانه‌های شالی‌کوبی درخواست کرد تا با تعمیر و تجهیز دستگاه‌ها و صنایع تبدیلی این محصول استراتژیکی در هرچه بهتر و باکیفیت شدن در مراحل برداشت و تبدیل‌؛ کشاورزان پرتلاش را که مشقّت زیادی در مراحل تولید این محصول مهم داشته‌اند حمایت کنند.

پادیاب با اذعان به اینکه خوابیدگی و وِرس خوشه‌های برنج هزینه‌های برداشت را چندین برابر می‌کند، افزود: باراندگی باعث طولانی شدن زمان برداشت، ریزش شلتوک در مزارع، میزان ضایعات کیفی محصول را ازدیاد و بازارپسندی را کاهش و شکسته شدن قیمتش می‌شود.

 وی با بیان اینکه  صندوق بیمه محصولات کشاورزی با توجه به بیمه سبک مزارع شالی توسط کشاورزان اقدام درخور توجهی در حمایت از خسارات وارده ندارد اظهار کرد: مسئولان بالادست باید با در نظر گرفتن تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های حمایتی و اقتصادی  به یاری این قشر آسیب‌پذیر و پرتلاش بیایند.

صومعه‌سرا دارای ۲۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی برنج‌کاری است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول