اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کابل: جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان پیگیری می‌شود

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد در گفت‌وگوی تلفنی اتمر و همتای استرالیایی‌اش، بر احیای حضور دایمی دیپلماتیک در کابل و پیگیری جرایم جنگی تعدادی از نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان، تاکید شد.

کابل: جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «ماریس پین»، وزیر امور خارجه استرالیا در گفت‌وگوی با «محمدحنیف اتمر»، وزیر امور خارجه افغانستان از ادامه خشونت و کشتار غیرنظامیان به ویژه زنان و دختران از سوی طالبان ابراز نگرانی کرد.

حنیف اتمر، با همتای استرالیایی خود در مورد وضعیت جاری افغانستان، روابط دیپلماتیک، ادامه کمک‌های بشردوستانه و چشم انداز صلح در افغانستان گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه استرالیا گفت که این کشور قویاً حامی صلح عادلانه، مستمر و آبرومندانه در افغانستان بوده و روی اهمیت مذاکرات صلح برای افغانستان تأکید می‌کند. او از طالبان خواست تا برای دسترسی به صلح به تعهدات خود پایبند باشند.

اتمر نیز با قدردانی از دو دهه همکاری استرالیا در عرصه‌های مختلف امنیتی، توسعه‌ای و بشری، گسترش روابط دو کشور را برای حفظ ارزش‌ها و منافع مشترک، به‌ویژه در اوضاع فعلی در افغانستان که با بحران جنگ، خشک‌سالی، عدم مصونیت غذایی و کووید-۱۹ روبه‌رو است، را مهم خواند.

وزارت امور خارجه افغانستان تصریح کرده است دو طرف توافق کردند تا روی اقدامات عملی از جمله احیای حضور دایمی دیپلماتیک در کابل، پی‌گیری قضایا و جرایم جنگی تعدادی از نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان، تجدید توافق‌نامه مشارکت دوجانبه و همچنین امضای تفاهم‌نامه مساعدت‌های توسعه‌ای برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ میلادی با هم کار کنند.

این در حالی است که سال گذشته انتشار گزارشی مستقل توسط یک قاضی استرالیایی، از جنایت جنگی نیروهای این کشور در افغانستان و قتل ۳۹ غیرنظامی توسط ۱۹ سرباز ارتش استرالیا پرده برداشت. 

در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

دستور نگارش این گزارش به‌صورت محرمانه، سال ۲۰۱۶ توسط «آنگوس کمپل» فرمانده ارتش استرالیا صادر شد. در این گزارش آمده است غیرنظامیان غیرمسلح در افغانستان، توسط سربازان استرالیایی با سلاح گرم به قتل رسیده یا گلوی آن‌ها بریده شده است.

در این گزارش آمده است برخی سربازان اقدام به عادی‌سازی این جنایات جنگی کرده و سربازان «در کشتن و عطش خونریزی با یکدیگر رقابت می‌کردند» و با زندانیان رفتارهایی «غیرانسانی» داشتند.

در این میان برخی سربازان با افتخار از این قتل‌ها صحبت می‌کردند و در سرپوش گذاشتن بر روی این قتل‌ها و  دیگر جنایاتی که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ در افغانستان مرتکب شده بودند، نقش داشته‌اند.

به دنبال انتشار این گزارش، ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیروهای دفاعی استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان به سبب رفتارهایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند. کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.

 بعد از انتشار این گزارش، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند اعلام کرد نشانه‌ای از انجام چنین اقداماتی از سوی سربازان هلندی را شاهد نبوده اما وزارت دفاع تحقیقات مشابهی را در این خصوص آغاز کرده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول