اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فعالان پویش مهدوی داراب؛ گروه جهادی که کار فرهنگی را معنا بخشید/ بانوانی از جنس اراده و پشتکار

فعالان پویش مهدوی داراب از آن دسته گروه‌های جهادی هستند که برنامه‌های فرهنگی و کمک‌معیشتی آنها توانسته تاثیر و بازده مناسبی در میان اقشار مختلف داشته باشد.

فعالان پویش مهدوی داراب؛ گروه جهادی که کار فرهنگی را معنا بخشید/ بانوانی از جنس اراده و پشتکار

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، فعالان پویش مهدوی از گروه‌های جهادی هستند که در عرصه های مختلف فرهنگی، مذهبی، معرفتی، عمرانی و معیشتی فعالیت می‌کنند.

مدیر این گروه، منتهی خواجه بانوی فرهنگی و بازنشسته آموزش و پرورش است که طی سالها با جذب بانوان جوان و نوجوان و ترغیب آنها به فعالیت‌های اجتماعی در سطح شهرستان داراب منشأ اثرات خیر بوده است.

لحن قاطع و بیان نافذش، مسیر را برای فعالان عرصه فرهنگی-مذهبی روشن کرده و گردهمایی‌های فرهنگی این بانوی جهادگر، جلسات پرباری بود که بعد از شیوع کرونا به فضای مجازی انتقال یافت و اکنون در فضای مجازی نیز پویایی و نشاط خود را حفظ کرده است.

می‌دانیم که فعالیت‌های فرهنگی دیربازده هستند و با گذشت مدت زمان طولانی، تاثیر خود را نشان می‌دهد.

فعالان مهدوی داراب از آن گروه‌های فرهنگی هستند که بازده و خروجی موثری داشته به طوری که اثرات آن در محافل فرهنگی این شهرستان قابل رویت است.

دستگیری و حمایت از نیازمندان، عشق و اراده می‌خواهد که فعالان پویش مهدوی در مسیر سترگ خود با نگاه به ظهور امام زمان(عج) و تشکیل جامعه آرمانی، این هدف را برگزیده و آن را عملیاتی کرده‌اند.

عید سعید غدیر خم به عنوان عید اکبر شناخته می‌شود و در میان شیعیان جایگاهی‌ ویژه دارد، روزی که نبی خدا با مردم اتمام حجت کرد و با جانشین قرار دادن امیرالمؤمنین، به آنها نوید تداوم ولایت خود را داد.

دهه ولایت و عید فرخنده غدیر خم، فرصتی فراهم کرد تا با این بانوی فرهنگی گفتگویی داشته باشیم:

بانوان علوی و مهدوی و فعالیتهای جهادی که تداوم دارد

مدیر گروه فعالان پویش مهدوی پیرامون  فعالیتهای این مجموعه در طول سال و ایام دهه ولایت به خبرنگار فارس می‌گوید: گروه فعالان پویش مهدوی از روز نیمه شعبان مصادف با اردیبهشت سال ۹۷ فعالیت خود را در داراب و نواحی اطراف آغاز نمود و به لطف خدا از آغاز فعالیت این پویش مردمی، در تمام زمینه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی داشته‌اند.

منتهی خواجه ادامه می‌دهد: کمک‌رسانی به اقشار آسیب پذیر در زمینه درمانی، ساخت و ساز و مرمت مسکن نیازمندان شامل ۷ منزل مسکونی، کمک در تهیه جهیزیه زوج‌های جوان کم‌درآمد، تهیه بسته‌های معیشتی اقشار کم درآمد در مراحل متفاوت کمکهای مومنانه پس از فرمایش مقام معظم رهبری همچنین تهیه سیسمونی، کمک مالی به مادران باردارِ بی‌بضاعت و قربانی ماهیانه( گوسفند) و توزیع گوشت گرم بین نیازمندان شهر و روستا، بخشی از کمک‌های معیشتی این پویش است.

فعالیت 70 ایستگاه سه‌شنبه مهدوی در شهرستان داراب

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این گروه جهادی اظهار می‌دارد: تشکیل گروه‌های متفاوت آموزشی در راستای فرهنگ مهدویت و زندگی مهدوی، برگزاری برنامه "سه‌شنبه مهدوی" همراه با آموزش کودکان و نوجوانان در بیش از ۷۰ ایستگاه، فعالیت مجازی در قالب گروه‌های "زندگی مهدوی" شامل مقوله‌هایی همچون ســـــــــلامت، سبک زندگی، احکام و مبانی عقیدتی، خانواده و تربیت فرزند، اقتصاد در خانواده، بصیرت افزایی سیاسی و مباحث عمومی و متفرقه از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این گروه جهادی به شمار می‌رود.

این بانوی جهادگر ضمن تبریک عید فرخنده غدیر و برشمردن نعمت ولایت امیرالمؤمنین(ع)، می‌گوید: در روز عید غدیر هم طبق برنامه گسترده همه ساله، با مشارکت مسؤولین ایستگاه‌های مهدوی در جذب کمک‌های مردمی، برنامه اطعام عید غدیر در مناطق مختلف اجرا شده و امسال نیز در حال اجرا است.

خواجه اضافه می‌کند: اطعام علوی در سال ۹۸ شامل ۱۰ هزار پرس غذا، در سال ۹۹ بیش از هفت هزار پرس غذا و امسال هم طبق پیش بینی انجام شده حدود  ۱۰ هزار پرس غذا پخت و بین مناطق محروم شهر و روستا توزیع می‌شود.

وی بیان می‌کند: فعالیت گروه فعالان پویش مهدوی داراب، تابع تقسیمات کشوری و منحصر به شهر داراب و روستاهای منطقه ما نبوده، چون نگاه ما به مردم، نگاه امت اسلامی است بنابراین در هر جا که نیازمندی باشد و در توان مجموعه ما باشد، نسبت به رفع مشکلات کوتاهی نخواهیم کرد و این کمکها به صورت دائمی و ثابت نبوده و بنا به شرایط روز افراد و توانمندی مجموعه متغیر است.

مدیر فعالان پویش مهدوی می‌افزاید: خانوارهای تحت حمایت، معمولا توسط مسئولین ایستگاه‌های مهدوی هر منطقه به طور مستقیم شناسایی و اغلب به واسطه آنها یا یکی از اعضای مجموعه، کمکها به دست خانواده‌ها خواهد رسید.

پویش مهدوی؛ مجموعه‌ای مردم‌نهاد و مردمدار

وی خاطرنشان می‌کند که گروه فعالان پویش مهدوی داراب، یک مجموعه مردم نهاد بوده و فقط با کمک‌های مردمی اداره می شود.

خواجه با اشاره رویکرد توانمندسازی محرومان می‌گوید: تا قبل از شیوع کرونا، افرادی بودند که توسط کمک‌های گروه توانمند شده و از چرخه محرومان خارج شوند اما هم اکنون با توجه به مشکلات موجود و فشارهای اقتصادی زیادی که در این ایام بر اقشار آسیب پذیر بوده خیر ، بلکه روز به روز تعداد مراجعان و شدت مشکلات، بیشتر شده که ما تلاش داریم هر چند اندک مرهمی بر زخم آنها باشیم.

این بانوی فرهنگی با اشاره به شیوه‌های کارآمد جهت مشارکت مردمی و حضور خیرین در امر محرومیت‌زدایی اظهار می‌دارد: پیشنهاد بنده این هست که سالی یک الی سه بار جلسات هم‌اندیشی بین موسسات مردم‌نهاد و موسسات خیریه اعم از خرد و کلان کشوری، جهت تبادل تجارب همدیگر تشکیل شود.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد بعدی این است که سازمانهای دولتی و رسمی و همچنین خیریه‌های کلان کشوری، از ما که در متن مردم بوده و با مشکلات ریز و درشت آنان آشنایی داریم، حمایت کنند تا بهتر بتوانیم خدمتگزار خلق خدا باشیم.

شکل‌گیری نهضت تهیه خشکاله

 خواجه با اشاره به فعالیت جدید گروه در راستای حفظ محیط زیست و کمک به دامداران می‌گوید: به تازگی توسط گروه فعالان پویش مهدوی در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی همچنین اطاعت از امر رهبر انقلاب در حمایت از تولید ملی،  به دنبال خشکسالی و کمبود بارش و کمبود خوراک دامها، نهضت تهیه خشکاله و مبارزه با تولید زباله توسط این مجموعه در داراب در حال شکل گیری می باشد.

وی بیان‌ می‌کند:  تشویق مردم به خشک کردن پوست میوه‌ها در منازل جهت خوراک دامها و کاهش زباله‌های شهری بخشی از این فعالیت زیست محیطی است که نهادینه کردن آن اثرات مثبتی خواهد داشت.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول